دیابت شیرین و درمان ارتودنسی

۳۰ آبان ۱۳۹۶ دانستنی های ارتودنسی سوالات مرتبط نظرات

دیابت شیرین در دهه پنجم زندگی به دلیل افزایش وزن و کاهش سطح فعالیت بدن ­­ در اوج بروز خود دیده می شود.

دیابت شیرین در سراسر جهان هر ساله در حال رشد و رسیدن به یک اپیدمی است .

تخمین زده می شود که تا سال ۲۰۳۰ تعداد افراد دیابتی از ۲۸۵ ملیون به ۴۳۸ ملیون نفر  در سراسر جهان برسند .

تظاهرات دهانی در دیابت شیرین

حدود نیمی از بیماران دیابتی هنوز از بیماری خود مطلع نشده اند و با یک معاینه ساده از دندان ممکن است بتوان اولین نشانه از بیماری دیابت را به اطلاع آنان رسانید .

در نتیجه یک دندانپزشک و یک متخصص ارتودنسی باید یک دانش پایه از دیابت شیرین و تظاهرات دهانی آن مانند اختلال در بهبود زخم و  علائم عفونت و نشانه های این بیماری را داشته باشد .

دانستن علائم  و آگاهیها ی لازم در باره دیابت شیرین نوع یک و دو عبارتند از:

• غشاء خشک مخاطی ( خشکی دهان )
  • سوزش دهان یا زبان
  • خشکی و ترک خوردگی زبان
  • جریان بزاق کاهش یافته
  • تغییرات در فلور حفره دهان
  • افزایش میزان پوسیدگی دندان
  • بزرگ شدن غدد بزاقی پاروتید

عفونت های فرصت طلب در کمین ورود به دهان دیابتی ها

بیماران دیابت شیرین دارای  عوامل کاهنده قند خون و خشکی دهان هستند  که ممکن است به عفونت های فرصت طلب دهانی شانس ورود بدهند .

تظاهرات دهانی مرتبط با دیابت شیرین در بسیاری از موارد محدود به بیماران  کنترل نشده هستند .

هنگامی که یک واکنش کاهنده قند خون در مطب دندانپزشکی از سوی بیمار رخ می دهد دندانپزشک باید علائم را به سرعت تشخیص داده و یک راه درمان مناسب پیدا کند.

علائم بروز شوک انسولین در دیابتی ها

از دست دادن هوشیاری در شوک انسولین می تواند کاملا به سرعت و در عرض چند دقیقه پس از ظهور علائم اول رخ دهد .

• در آغاز بیماران ضعیف و  عصبی  به نظر می رسند .
  • پوست آنها مرطوب و رنگ پریده است .
  • جریان بزاق بیش از حد نشان می دهد .
  • تنفس طبیعی است ، نبض کامل و تپش کامل و فشار خون معمولا در حالت نرمال است ،
  • بیمار هنوز هوشیار است .

یک نوشیدنی دارای کربوهیدرات بالا مانند آب پرتقال در هنگام بروز ناگهانی  علائم  دیابت توصیه می شود که به صرف بیمار برسانید .

همچنین همواره یک منبع قند در مطب باید موجود باشد که برای استفاده سریع و آسان بیمار در چند دقیقه اول پاسخگو باشد .

پس از آن بیمار باید تحت نظر باشد تا زمانی که همه علائم و نشانه ها ناپدید شوند .

ملاحظات ارتودنسی

کنترل پزشکی خوب بیماران دیابتی کلید هر درمان ارتودنسی است .

ارتودنتیست ها باید از درمان ارتودنسی در بیماران دیابتی کنترل نشده  اجتناب کنند.

در مورد بیماران دیابتی هیچ ترجیح درمانی نسبت به ارتودنسی ثابت یا متحرک وجود ندارد .

این مهم است که بهداشت دهان و دندان به ویژه هنگامی که ازدستگاه ارتودنسی ثابت استفاده می شود باید به خوبی رعایت شود .

درمان ارتودنسی در بیماران دیابتی چگونه باید انجام شود؟

از آنجا که بیماران دیابتی تحت درمان ارتودنسی به عنوان بیماران پریودنتال در نظر گرفته می شوند ملاحظات درمان براساس بیمارانی باید تنظیم شود که لثه های آنها بیمار است .

اگر کنترل پلاک در بیماران دیابتی دشوار است و برای رسیدن به تمیزی دندان باید کمتر از برس بین دندانی و مسواک استفاده کرد ، بهتر است پس از هر بار استفاده ازمسواک از یک دهانشویه ضد عفونی کننده مانند کلرهگزیدین که کنترل کننده پلاک شیمیایی است به عنوان کمکی  در نظر گرفته شود  .

برای به حداقل رساندن تاثیر خنثی کننده  خمیر دندان بر روی مولکول کلرهگزیدین باید حداقل یک فاصله زمانی ۳۰ دقیقه بین مسواک زدن و شستشو با کلرهگزیدین وجود داشته باشد .

از آنجا که امروزه هیچ محدودیت سنی بالایی برای درمان ارتودنسی وجود ندارد ارتودنتیست باید قرار ملاقات با هر دو بیمار را  / دیابتی نوع ۱ و / دیابتی نوع ۲ را در صبح و اول وقت بگذارد .

اگر درمان بیمار برای یک جلسه طولانی برنامه ریزی شده به عنوان مثال ۹۰ دقیقه باشد  باید به او توصیه شود که یک وعده غذایی معمول مصرف کند وداروی خود را هم  به طور عادی  صرف کند .

دیابت خطر ابتلا به بیماری های لثه را افزایش می دهد

تحقیقات نشان داده اند که افراد مبتلا به دیابت بیشتر احتمال ابتلا به بیماری پریودنتال هستند .

بیماری پریودنتال یک مشکل بهداشتی جدی است که اگر به درستی مدیریت نشود می تواند به از دست دادن دندان منجر شود .

اثر دیابت شیرین بر روی حرکات ارتودنسی

دیابت همچنین ممکن است بر روی تراکم استخوان تاثیر بگذارد وباعث کاهش مواد معدنی استخوان و پوکی استخوان شده و سبب شدت بیماری پریودنتال بشود .

چندین مکانیسم گزارش شده که نشان می دهد تغییر استخوان در اثر دیابت باعث کاهش فعالیت استخوانسازی و افزایش مرگ سلولی سلول های استخوان ساز می شود .

همچنین یکی دیگر از عوامل موثردر دیابت  ممکن است افزایش میزان فعالیت تحلیل ریشه باشد .

اثر بیماری پریودنتال بر درمان ارتودنسی

پریودنتال

بسیاری از بیماران مبتلا به دیابت به درمان ارتودنسی نیاز دارند .

هنگامی که اطراف دندان استخوان از دست رفته داریم اغلب دندان ها در موقعیت های نامطلوب قرار می گیرند .

از دست دادن استخوان با وجود داشتن التهاب همانطور که در پریودنتیت ( مرحله پیشرفته بیماری لثه ) پیدا شده است می تواند در حرکت های ارتودنسی غیر قابل پیش بینی در طول درمان ارتودنسی باشد.

در بیماری پریودنتیت سطح قند خون در نوسان است .

تحقیقات بیشتر نشان می دهد که زمانی که بیماران مبتلا به دیابت شیرین برای به دست آوردن کنترل بیماری های لثه تلاش می کنند ، آنها همچنین می توانند کنترل بهتر دیابت خود را به دست بیاورند .

نتیجه

با توجه به شیوع بالای دیابت شیرین احتمال درمان این بیماری نیز بسیار بالا است .

بنابراین مسئولیت ارتودنتیست و دندانپزشک به یک اندازه در تشخیص و رسیدگی به بیماران دیابتی در حین درمان است .

افراد مبتلا به دیابت اگر قند خون کنترل شده ای داشته باشند به خوبی می توانند درمان های ارتودنسی را انجام دهند .

از دکتر بپرسید

Question

لطفا هنگام ارسال سوال جدید به این نکات توجه فرمایید

• برای دریافت مشاوره دقیق تر بهتر است حضوری مراجعه کنید. شما می توانید با دریافت نوبت آنلاین سوالات خود را مستقیما از دکتر درویش پور بپرسید. و همچنین از ۵% تخفیف ثبت نام آنلاین برای ارتودنسی نیز استفاده نمایید
  • لطفا از صحت اطلاعات تماس خود اطمینان حاصل کنید در غیر این صورت امکان ارسال پاسخ وجود نخواهد داشت.
  • لطفا دقت فرمایید که آدرس ایمیل www ندارد.
  • لطفا تنها سوالات مرتبط با ارتودنسی را مطرح نمایید.
Drop a file here or click to upload Choose File
Maximum upload size: 8.39MB

نظر بدهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. وارد کردن موارد ستاره دار الزامی است.