هزینه ارتودنسی

7 دلیل اصلی فرسایش مینای دندان + تمام روش های ترمیم آن

مینا یکی از اجزای اصلی و سازنده دندان می باشد. مینا در اصل یک لایه یا پوشش بسیار سخت و محافظ دندان است. این لایه سفید رنگ است و تاج دندان را احاطه می کند. در حالت عادی در طول شبانه روز مقدار بسیار جزئی از ضخامت مینای دندان دچار آسیب می شود اما با مسواک زدن و استفاده از خمیر دندان مناسب، به شرطی که خیلی دیر نشده باشد، مواد معدنی مینا دوباره تولید شده و این لایه را بازسازی می کنند. اما گاهی بر اثر عواملی، ممکن است مینا تخریب می شود که اصطلاحا به این وضعیت فرسایش مینای دندان یا تحلیل آن گفته می شود که درد، حساسیت و پوسیدگی دندان و … را موجب می شود. آنچه در این مقاله می خوانید اطلاعات کاملی درباره فرسایش مینای دندان و روش ترمیم آن است.

دلایل فرسایش مینای دندان چیست؟

فرسایش مینا معمولاً نتیجه تخریب مواد معدنی سازنده آن در اثر فعالیت اسیدها و باکتری ها است. موارد زیر بر اسیدی شدن داخل دهان و از بین رفتن تدریجی مینا تاثیر زیادی می گذارند:

  • مصرف بیش از حد نوشابه
  • دنبال کردن یک رژیم غذایی حاوی نشاسته و قند
  • خشکی دهان
  • کاهش بزاق دهان
  • بیماری ریفلاکس اسید (GERD) و سایر مشکلات دستگاه گوارش
  • ژنتیک
  • مصرف برخی از داروها مانند آسپرین و آنتی هیستامین ها

به جز موارد بالا، عوامل محیطی مانند اصطکاک، خوردگی و ساییدگی روزانه دندان به هم نیز می توانند باعث فرسایش مینای دندان شوند. بنابراین، حتی اگر درست غذا می خورید، از مصرف قند اجتناب می کنید، به طور منظم دارو مصرف نمی کنید و به طور کلی از سلامتی خوبی برخوردار هستید ممکن است باز هم دچار تحلیل مینای دندان شوید.

علائم فرسایش مینای دندان چیست؟

عکس دندانی که دچار تحلیل مینا شده

علائمی که نشان می دهند مینای دندان شما در حال فرسایش است عبارتند از:

  • شکستگی و لب پر شدگی: لبه های دندانی که فرسوده شده ممکن است دچار شکستگی های جزئی و نامنظمی هایی باشد
  • تغییر رنگ:  دندانی که تحلیل رفته یا مینایش آسیب دیده زرد رنگ و تیره دارد.
  • شیشه ای شدن: دندان در لبه های خود حالتی پیدا می کند که به آن شیشه ای گفته می شود.
  • حساسیت: خوردن شیرینی یا غذاهایی که نسبتا گرم یا سرد است ممکن است برای افرادی که تحلیل مینای دندان را تجربه می کنند دردناک باشد. اگر درد شدید باشد، مینای دندان ممکن است کاملاً فرسوده شوده باشد.

برای درمان و ترمیم مینای دندان تحلیل رفته چکار کنیم؟

اولین نکته ای که باید درباره مینای دندان بدانید این است که مینا اگر تحلیل برود و ضخامتش به اندازه زیادی تحلیل رفته باشد، دیگر قابل ترمیم نیست. به عبارتی خودش نمی تواند خودش را ترمیم کند. زیرا در داخل ساختار مینای دندان هیچ سلول زنده ای وجود ندارد تا مینا را دوباره از نو بسازد و ترمیم کند.

در نتیجه زمانی که با تحلیل مینای دندان روبرو هستیم باید به یک دندانپزشک یا متخصص ترمیمی و زیبایی مراجعه کنیم تا با روش های دندانپزشکی مینا را ترمیم کند. در ادامه با 3 روش ترمیم و بازسازی مینای دندان آشنا خواهید شد.

فلورایدتراپی یا اعمال فلوراید موضعی به دندان ها

فلوراید یک ماده معدنی است که در ساختار دندان های ما وجود دارد. این ماده بسیار ارزشمند یه تقویت مینای دندان و استحکام آن کمک زیادی می کند. زمانی که دندان به هر دلیل شروع به پوسیدگی کرده باشد و روند فرسایش تازه آغاز شده باشد می توان با کمک اعمال فلوراید موضعی به دندان ها کاری کرد که پوسیدگی یا فرسایش متوقف شده و تا حد زیادی دندان دباره احیا می شود. دقت کنید که تنها در مراحل اولیه پوسیدگی و زمانی که هنوز هیچ آسیبی حتی کوچک ایجاد نشده فلوراید تراپی کاربرد دارد. چنانچه آسیب بیشتر شود، فلورایدتراپی هیچ کاربردی نخواهد داشت.

کامپوزیت باندینگ دندان

کامپوزیت یکی از رایج ترین مواد بکار رفته در صنعت دندانپزشکی است. از این ماده به مقاصد مختلفی استفاده می شود. اما مهم ترین کاربردش ترمیم دندان های آسیب دیده و تحلیل رفته است.

کامپوزیت دندان توسط یک متخصص ترمیمی و زیبایی به دندانی که دچار فرسایش مینای دندان شده متصل شده و با کمک نور یا گرمای مخصوصی سفت می شود. کامپوزیت دندان بسیار بادوام است و برخلاف سایر مواد ترمیم کنده دندان قدرت اتصال بسیار خوبی به دندان ها دارد.

  • کامپوزیت دندان در رنگ های مختلفی تولید می شود و بر اساس رنگ سایر دندان های ما انتخاب می شود تا ظاهر طبیعی داشته باشد.
  • از بین تمام روش های ترمیم و بازسازی مینای دندان، پیوند کامپوزیت دندان مقرون به صرفه ترین روش ممکن است.

ونیرهای دندانی

عکس ونیر دندان

ونیرها پوسته های نازکی هستند که به قسمت جلویی دندان ها متصل می شوند. شناخته شده ترین ونیرهای دندانی لمینت دندان و کامپوزیت ونیر ها هستند که بیشتر به خاطر جنبه زیبایی شناختی استفاده می شوند. اما می توانند برای ترمیم و محافظت از مینای دندان تحلیل رفته نیز استفاده شوند. بعد از باندینگ کامپوزیت ونیرها بهترین روش برای درمان فرسایش مینای دندان هستند.

  • برای نصب لمینت دندان نیاز است که مقداری از ضخامت مینای دندان تراشیده شود تا لمینت ها به جلوی دندان ها بچسپند
  • برای نصب ونیر کامپوزیت نیازی به تراشیده شدن بیشتر مینای دندان نیست و تنها در مطب دندانپزشک به جلوی دندان ها متصل می شوند.

این نوشته رو از دست ندید: هزینه لمینت دندان

روکش دندان

روکش ها کلاهک هایی به شکل تاج دندان هستند که در نزدیکی خط لثه به دندان خودمان متصل می شوند. زمانی که بخش زیادی از مینای دندان از بین رفته باشد و نتوان با پر کردن دندان، ونیر ها و باندینگ کامپوزیت دندان را ترمیم کرد، تنها راه باقی مانده استفاده از روکش دندان است.

عکس شماتیک روکش های دندانی

دندان هایی که به تازگی عصب کشی شده اند یا بسیار ضعیف هستند معمولا توسط روکش دندان محافظت می شوند.

ارتودنسی دندان

دندان هایی که نامرتب هستند بیشتر دچار خوردگی، تحلیل یا فرسایش می شوند. مخصوصا اگر مشکل فکی و نامرتبی دندانی با هم باشند، دندان های خلفی دچار خوردگی بیش از حد می شوند. برای اینکه چنین مشکلی پیش نیاید یا جلوی فرسایش بیشتر را گرفت باید با کمک ارتودنسی، دندان ها را مرتب کرد.

برای مراقبت و محافظت از مینای دندان خود چه اقداماتی انجام دهیم؟

به جز مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، کارها و اقدامات زیادی هستند که می توانید برای جلوگیری از فرسایش مینای دندان انجام دهید. برخی از این اقدامات ساده و پیشگیرانه عبارتند از:

رژیم غذایی سالمی داشته باشید

غذاها و نوشیدنی های اسیدی از جمله نوشابه، آب میوه و مرکبات را از رژیم غذایی خود حذف کنید و یا بلافاصله پس از خوردن یا نوشیدن محصولاتی از این دست، دهان خود را با آب بشویید. دقت کنید که بلافاصله بعد از خوردن چنین غذاهایی مسواک نزنید. زیرا میزان فرسایش مینای دندان افزایش میابد و ترمیم آن را دشوار تر می کند.

انواع مواد غذایی سالم

در انتخاب میان وعده های خود دقت کنید

اگر برایتان مقدور است از مصرف میان وعده ها در طول روز خودداری کنید و فقط وعده های اصلی غذایی بخورید. اگر تمایل زیادی به مصرف خوراکی و میان وعده دارید نیز سعی کنید که چیپس، غذاهای فست فودی، نان ها، میوه خشک و …. کمتر میل کنید زیرا مصرف آن ها باعث تولید اسید و نشاسته بیشتر می شود و احتمال تحلیل مینای دندان نیز بیشتر می شود. در صورت مصرف این خوراکی ها دهان خود را کاملا با آب شستشو دهید.

آب و مایعات شفاف بیشتری بنوشید

بزاق نقش مهمی در حفظ سلامتی دهان و مخصوصا دندان ها دارد. بزاق پلاک ها را از بین میبرد و به خنثی شدن محیط داخل دهان نیز کمک می کند. برای کاهش بزاق دهان خود سعی کنید که روزانه مقدار زیادی آب بنوشید.

آدامس حاوی زایلیتول بجوید

آدامس زایلیتول

در فاصله بین وعده های غذایی آدامس های بدون قند بجوید. با جویدن آدامس تولید بزاق افزایش می یابد که خود به تقویت دندان ها کمک می کند و از میزان اسید موجود در غذا و نوشیدنی ها می کاهد. آدامسی بخرید که حاوی زایلیتول باشد چون این قند برای دندان ها بسیار مفید است.

مصرف سیگار را کاهش دهید

سیگر به دلیل داشتن نیکوتین و مواد سمی دیگر می تواند مستقیما بر روی تحلیل و فرسایش مینای دندان تاثیر منفی بگذارد. حتی اگر سیگار را ترک نمی کنید با کاهش مصرف آن و یا تمیز کردن دندان ها پس از هر بار مسواک زدن می توانید تا حد زیادی مانع از تحلیل مینای دندان شوید.

با دندانپزشک خود صحبت کنید

بهترین کسی که می تواند به شما در حفظ سلامتی دهان و دندان کمک کند دندانپزشک است. چنانچه در خصوص فرسایش مینای دندان یا تحلیل دندان هراس دارید حتما با یک دندانپزشک صحبت کنید.

تصویر دندانپزشک و یک بیمار در حال صحبت با هم

درمان های دندانپزشکی پیشگیرانه را در نظر داشته باشید

برای کودکان خود می توانید در سنین پایین فلوراید تراپی یا فیشور سیلانت نیز انجام دهید تا به پیشگیری از پوسیدگی دندان و یا فرسایش مینا کمک شود.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / 5. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید