هزینه ارتودنسی

راهکارهای سفید کردن دندان ها بعد از ارتودنسی (روش های دندانپزشکی و خانگی)

برخی افراد بعد از درمان های ارتودنسی متوجه می شوند که دندان هایشان دچار تغییر رنگ شده یا لکه هایی روی آن ها ایجاد شده است. البته همه افراد این مشکل را تجربه نمی کنند اما اگر شما بعد از برداشتن وسایل ارتودنسی متوجه این تغییرات رنگ شده اید حتما این مقاله را بخوانید. ما درباره علل زرد شدن، لکه و سایر تغییرات رنگ دندان را بررسی کرده ایم و بهترین راه حل ها برای سفید کردن دندان ها بعد از ارتودنسی دندان را نیز توضیح داده ایم.

علت تغییر رنگ دندان ها پس از ارتودنسی چیست؟

دست کم به 3 علت مهم و قابل توجه ممکن است برخی افراد در طول ارتودنسی دندان هایشان دچار تغییر رنگ شوند و بنابراین آن ها را نیازمند روش های سفید کردن دندان بعد از ارتودنسی کند. این 3 علت عبارتند از:

1. رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان

در طول درمان ارتودنسی ممکن است برای تمیز کردن دندان‌ها و حفظ بهداشت دهان و دندان به چالش‌هایی برخورد کنید. براکت‌ها و سیم‌های ارتودنسی بر روی سطح دندان‌ها قرار می‌گیرند و این باعث می‌شود که تمیز کردن دندان‌ها به راحتی انجام نشود.

علاوه بر این، پلاک و باکتری‌ها می‌توانند در محل‌هایی که بین براکت‌ها و دندان‌ها وجود دارند، ایجاد شوند و اگر این پلاک و باکتری‌ها به خوبی پاک نشوند، می‌توانند باعث بوی بد دهان و بیماری‌های لثه شوند. بنابراین افرادی که در طول درمان بهداشت را به خوبی رعایت نکنند و یا زمان کافی به آن اختصاص ندهند به دلیل ایجاد لکه یا تغییر رنگ حتما نیاز به سفید کردن دندان ها بعد از ارتودنسی پیدا خواهند کرد.

2. مصرف غذاهای و نوشیدنی‌های رنگدانه دار

به افراد توصیه می شود که در طول درمان ارتودنسی برخی غذاها را بیشتر بخورند و از مصرف برخی دیگر خودداری کنند و یا مصرف آن ها را کاهش دهند. اگر شما جزء افرادی هستید که خوراکی های رنگدانه دار می خورید (جزء ممنوعه ها) احتمالا با تغییر رنگ دندان ها روبرو می شوید.

اگر در طول درمان ارتودنسی مرتبا از این خوراکی ها مصرف می کنید نیاز به سفید کردن دندان ها پس از ارتودنسی دارید:

  1. نوشابه ها و نوشیدنی های شیرین: شکر و اسیدهای موجود در نوشابه ها و نوشیدنی های شیرین می‌توانند اسیدیته دهان را افزایش داده و ظاهر دندان‌ها را تغییر دهند.
  2. قهوه و چای سیاه: قهوه و چای سیاه می‌توانند باعث تغییر رنگ دندان‌ها به رنگ قهوه‌ای و تیره شوند.
  3. آبنبات و سوپ رامن: آبنبات و سوپ رامن ممکن است باعث رنگ شدن دندان‌ها شوند.
  4. تنباکو: تنباکو باعث رسوب نیکوتین روی دندان‌ها می‌شود که باعث تغییر رنگ دندان‌ها به رنگ زرد و براق نمی‌شود.

برای حفظ بهداشت دهان و دندان در طول درمان ارتودنسی، بهتر است مصرف این مواد را به حداقل برسانید یا از آن‌ها اجتناب کنید. همچنین، بعد از مصرف این مواد، بهتر است دهان و دندان‌ها را با آب شستشو داده و مسواک زدن را به مدت دقیقه‌ای ادامه دهید.

3. استفاده از براکت‌های بزرگ

استفاده از براکت‌های بزرگ در درمان ارتودنسی ممکن است باعث لکه و تغییر رنگ دندان‌ها شود. این امر به دلیل دو عامل مهم است:

  1. براکت‌های بزرگ می‌توانند باعث انباشت غذا و باکتری در نواحی شوند که دسترسی به آن جاها سخت تر است. در این حالت باکتری‌ها می‌توانند باعث تشکیل پلاک بر روی دندان شوند که در نتیجه باعث لکه و تغییر رنگ دندان می‌شود.
  2. برخی از براکت‌های موجود در بازار، ممکن است دارای پوشش‌های خاصی باشند که این پوشش‌ها برای افزایش مقاومت در برابر خوردگی هستند. اما این پوشش‌ها ممکن است شامل رنگدانه‌هایی باشند که با گذر زمان و نیز در اثر برخورد با مواد غذایی و نوشیدنی‌ها، رنگ‌های خاصی را بر روی دندان‌ها ایجاد می‌کنند.

برای جلوگیری از این مشکلات و عدم نیاز به سفید کردن دندان ها بعد از ارتودنسی دندان، توصیه می شود که از براکت‌های کوچکتر و دارای پوشش خاص استفاده شود.

آشنایی با مهمترین روش های سفید کردن دندان ها پس از ارتودنسی

به طور کلی 3 روش برای سفید کردن دندان ها پس از ارتودنسی وجود دارد که هر 3 مورد در ادامه توضیح داده شده اند.

1. استفاده از محصولات سفید کننده بدون نسخه

این محصولات شامل موارد زیر هستند:

  • نوارهای سفیدکننده
  • خمیردندان های سفید کننده
  • و قلم های سفید کننده

تهیه این محصولات بسیار آسان است زیر آن ها را می توانید از داروخانه ها و حتی فروشگاه ها خریداری کنید اما میزان سفید کردن دندان پس ارتودنسی با آن ها جزئی است زیرا غلظت مواد سفید کننده موجود در آن ها کمتر از بلیچینگ در مطب است. همچنین آن ها ایمنی کافی ندارند و می توانند به دندان های تازه مرتب شده شما آسیب بزنند. آن ها می توانند باحث تحلیل مینا و حساس شدن دندان هایتان شود. بنابراین توصیه نمی شوند.

2. استفاده از کیت های بلیچینگ در خانه

کیت های سفید کننده دندان را می توانید از مطب متخصص ارتودنسی خود تهیه کنید و در خانه استفاده کنید. این کیت ها حاوی قالب ها یا تری های مخصوص دندان شما هستند که در داخلشان ژل سفید کننده قرار میگیرد. به طور مشابه درصد مواد سفید کننده در این کیت ها نیز پایین است و با اینکه میزان سفید شدن دندان ها پس از ارتودنسی با این کیت ها نسبتا خوب است اما به اندازه بلیچینگ دندان در مطب نیست.

3. بلیچینگ تخصصی دندان ها در مطب

در حالی که محصولات بدون نسخه و کیت های خانگی سفیدکنندگی دندان به راحتی در دسترس هستند، اما اگر به دنبال بهترین نتیجه هستید، باید فرآیند بلیچینگ در مطب را امتحان کنید. سفید کردن دندان پس از ارتودنسی در مطب دندانپزشک موثرترین، کوتاه ترین و ایمن ترین روش برای بهبود رنگ دندان است و با یک بار جلسه می توانید تا ماه ها یا حتی بیش از 1 سال دندان های سفیدی داشته باشید. معمولا پس از بلیچینگ دندان پس از ارتودنسی دندانپزشکان بلیچینگ در خانه را برای نتایج بهتر و طولانی مدت تر توصیه می کنند.

آیا سفید کردن دندان ها پس از ارتودنسی توسط متخصص انجام می شود؟

برخی متخصصان ارتودنسی به جز خدمات ارتودنسی دندان ممکن است خدماتی مانند بلیچینگ دندان نیز انجام دهند. از متخصص خود بپرسید آیا پس از اتمام دوره درمان بلیچینگ دندان انجام می دهد یا خیر.

اگر هم انجام نمی دهد باید به یک دندانپزشک واجد شرایط مراجعه کنید و حتی الامکان برای اولین بار به جای بلیچینگ دندان در خانه، بلیچینگ داخل مطب را امتحان کنید تا با روند آشنا شده و به شیوه ای ایمن اینکار را انجام دهید.

آیا دقیقا پس از اتمام ارتودنسی باید دندان ها را سفید کرد؟

خیلی ها تصور می کنند که بلافاصله پس از برداشتن بریس ها و اتمام ارتودنسی فرآیند بلیچینگ یا سفید کردن دندان ها آغاز می شود. ممکن است که چند روز بعد از برداشتن براکت ها این کار انجام شود یا اینکه بسته به ترجیح خودتان مدتی بعد از آن انجام شود. در این خصوص حتما با متخصص خودتان صحبت کنید.=

بهترین زمان بلیچینگ بعد از ارتودنسی چه زمانی است؟

از زمانی که بریس ها برداشته می شود ممکن است در اغلب افراد کمی حساسیت دندان ها تجربه شود. بسته به وضعیت شخص ممکن است بین 1 تا 6 ماه طول بکشد تا دندان های افراد برای بلیچینگ بعد از ارتودنسی آماده شود. بنابراین اغلب متخصصان توصیه می کنند با هر نوع روش ارتودنسی، بهتر است که فرآیند سفید کردن دندان ها بعد از ارتودنسی را به 4 تا 6 ماه پس از اتمام درمان موکول کرد.

پس از ارتودنسی، کجا دندان های خود را بلیچ یا سفید کنم؟

معمولا پس از ارتودنسی متخصص به شما درباره نحوه بلیچینگ یا تمام روش های سفید کردن دندان پس از ارتودنسی صحبت خواهد کرد و حتی به شما کلینیک دندانپزشکی خوبی هم پیشنهاد می دهد تا بلیچینگ دندان ها را انجام دهید.

اگر بیمار دکتر درویش پور هستید می توانید پس از اتمام دوره درمان ارتودنسی دندان به کلینیک دندانپزشکی دنیا دنتال مراجعه کنید تا در بهترین شرایط بتوانید به دندان های صاف و منظم شده خود درخشندگی و سفیدی هدیه کنید.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / 5. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید