هزینه ارتودنسی

7 شایعه کاملا اشتباه و نادرست درباره ارتودنسی دندان

درباره ارتودنسی شایعات و تصورات اشتباه زیادی وجود دارد که ما در این مقاله 7 مورد آن را بررسی کرده ایم توضیح داده ایم که چرا این ها فقط شایعه و تصور اشتباه درباره ارتودنسی هستند.


1. ارتودنسی خیلی گران است و برای هر کسی مناسب نیست

این اولین اشتباه رایج درباره ارتودنسی نیست اما از بزرگترین تصورات اشتباهی است که برخی از افراد درباره ارتودنسی دارند.

اولا که ارتودنسی تنها یک روش نیست که فقط یک هزینه ثابت داشته باشد. تعداد زیادی روش درمانی در ارتودنسی وجود دارد که به منظم شدن دندان ها و فکین کمک می کند و هر کدام از این روش ها هزینه های متفاوتی دارند.

این یعنی هزینه ارتودنسی دندان متغییر است و می توان با هزینه های کم و زیاد تحت درمان قرار گرفت. مثلا شما می توانید از 6 میلیون تومان درمان را آغاز کنید و این مقدار اصلا مبلغ بالایی نیست. به جز این، هزینه های عدم درمان ارتودنسی می تواند بسیار بیشتر از هزینه های درمان باشد.


2. ارتودنسی بیشتر از 2 سال طول می کشد

این مورد نیز یک تصویر اشتباه درباره ارتودنسی است. زیرا مدت زمان ارتودنسی بسته به نوع مشکل، شدت آن و سن بیمار می توان از 4 ماه تا 1.5 سال طول بکشد. هرچه شدت مشکل کمتر باشد مدت زمان درمان کمتر خواهد بود و هرچه مشکل و سن و سال بالاتر باشد هزینه ها و مدت زمان درمان بیشتر می شود. اما کمتر پیش می آید که طول درمان بیشتر از 2 سال باشد مگر مشکل واقعا شدید باشد یا بیمار همکاری نکند.


3. ارتودنسی فقط می تواند دندان های کج را صاف کند

هر نوع مساله ای که در خصوص هماهنگی دندان ها و فکین باشد به ارتودنسی دندان ارتباط پیدا می کند. متخصصان ارتودنسی طی چند سالی که بعد از اتمام دوره دندانپزشکی عمومی در دانشگاه می گذرانند، همه چیز درباره مشکلات هماهنگی و موقعیت دندان و فک را به همراه شیوه های تشخیص و اصلاح آن را می آموزند.

آن ها به جز اصلاح کج بودن دندان ها مشکلات زیرا را نیز درمان می کنند:


4. ارتودنسی فقط برای بچه ها است (رایج ترین تصور اشتباه درباره ارتودنسی)

این مورد تا همین چند سال گذشته یکی از بزرگترین تصورات و شایعات درباره ارتودنسی بود. افراد تصور می کردند که چون بیشتر بیماران و مراجعین به مطب های ارتودنسی کودکان و نوجوانان بودند احتمالا این درمان مخصوص آن ها خواهد بود.

نکته اینجاست که بهترین سن برای ارتودنسی معمولا سنین 8 تا 14 سال است اما این به معنی مناسب نبودن درمان در سنین دیگر نیست. افراد می توانند حتی بعد از سن 50 سالگی هم ارتودنسی انجام دهند.


5. باید صبر کنیم بعد از در آمدن دندان دائمی به متخصص ارتودنسی مراجعه کنیم

برخی از والدین تصور می کنند که حتی با وجود دندان های شیری کج و یا مشکل در فک پیش از در آمدن دندان های دائمی لزومی به مراجعه به متخصص ارتودنسی نیست و حتما باید صبر کرد تا دندان های دائمی در بیایند.

این تصور کاملا اشتباه است. زیرا گاهی اوقات ممکن است مشکل در حین رویش دندان های شیری وجود داشته باشد که زمینه ساز مشکلات ارتودنسی در آینده باشد. برای مثال اگر دندان شیری زودتر از موعد بی افتد می تواند باعث کج شدن دندان های شیری و دائمی که در حال در آمدن هستند شود. باید با کمک فضا نگهدارها از بروز این مشکل پیشگیری کرد.

به جز این، لازم است بدانید که کودکان را باید از سنی که مجموعه ای از دندان های شیری و دائمی در دهان وجود دارند به متخصص ارتودنسی نشان داد زیرا در این سن که 6 تا 8 سالگی است بهتر می توان درمان اولیه یا مسائل پیشگیری را آغاز کرد.


6.  بعد از اتمام ارتودنسی دندان ها تا آخر صاف باقی می مانند

برخی از بیماران ما با تصور اینکه درمان ارتودنسی به اتمام رسیده فکر می کنند تا اخر عمر نتیجه درمان پابرجا خواهد بود. این افراد اطلاع ندارند که دندان به صورت طبیعی و تحت فشار ناشی از جویدن غذا و …. ممکن است به صورت جزئی جابجا شوند.

برای پیشگیری از این مساله، یک متخصص ارتودنسی به بیماران خود توصیه می کنند که پس از اتمام درمان ارتودنسی حتما از نگهدارنده یا ریتینر ارتودنسی استفاده کنند تا دندان ها در حالت صاف شده باقی بمانند.


7. یک دندانپزشک عمومی می تواند تمام درمان های ارتودنسی را انجام دهد

واقعیت این است که دندانپزشکان عمومی برای کارهای جراحی، زیبایی و ترمیمی دندان واقعا عملکرد خوبی دارند اما آن ها نمی توانند کار ارتودنسی انجام دهند. بهتر است که برای انجام درمان تخصصی ارتودنسی به یک متخصص که 3 تا 4 سال بیشتر از یک دندانپزشک عمومی آموزش دیده و تجربه بیشتری در این خصوص دارد مراجعه کنید.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / 5. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید