هزینه ارتودنسی

لمینت دندان: بهترین روش برای اصلاح طرح لبخند + هزینه

این روزها حتما بیشتر از پیش نام لمینت دندان به گوشتان خورده و همین باعث شده که شما درباره لمینت ها کنجکاور شده و وارد این صفحه شوید. با توجه به افزایش محبوبیت این روش زیبایی دندان، در این مقاله به صورت اختصاصی هرآنچه که باید درباره این روش بدانید را گردآوری کرده و نوشته ایم. چنانچه قصد لمینت کردن دندان خود را دارید حتما این محتوا را مطالعه بفرمایید. اما پیش از آن درباره ونیر دندان کمی بخوانید…

ونیر دندان چیست؟

ونیر یا (Veneers) لایه های نازکی از مواد مختلف اما همرنگ دندان هستند که برای اهداف مختلفی ( معمولا زیبایی) به سطح جلوی دندان ها متصل می شوند. برطرف کردن مشکلات ظاهری دندان و زیبای بخشی به آن ها در فرآیند طراحی یا اصلاح طرح لبخند مهم ترین هدف استفاده از ونیرهای دندانی است. دو نوع مشهور این ونیرها، ونیر کامپوزیت و لمینت دندان (ونیر پرسلین) هستند. در این مقاله به طور کامل درباره لمینت مطالب و توضیحاتی خواهید خواند.

لمینت دندان چیست؟

عکس لمینت دندان در حال اتصال به سطح جلویی دندان

همانطور که گفته شد، لمینت دندان نوعی ونیر است که تحت عنوان ونیر پرسلین (Porcelain Veneers) نیز شناخته می شود. این ها پوسته های بسیار نازک و همرنگ دندان هستند که با تراشیدن مقداری از ضخامت مینای دندان به سطح جلویی دندان ها متصل می شوند. هدف از اتصال ونیر پرسلین به دندان، بهبود شکل ظاهری و برطرف کردن عیوب دندان است. لمینت ها تنها جنبه زیبایی دارند و هرچند که به بهبود گفتار و یا جویدن غذا کمک می کنند اما هیچ نقش و تاثیرگذاری روی حرکت دندان و مخصوصا ریشه دندان ندارند. هرچه هست مربوط به زیبایی است.

ونیر پرسلین چه مشکلاتی را برطرف می کند و چه کاربردی دارد؟

مشابه تمام ونیرهای دندانی دیگر، لمینت دندان قادر است مشکلات زیر را برطرف کرده یا دست کم پنهان کند:

  • کج بودن دندان مخصوصا در جلوی دهان (مقدار جزئی کج بودن را برطرف می کد)
  • تغییر رنگ دائمی یا شدید دندان که با روش هایی مانند جرمگیری و بلیچنگ دندان از بین نرفته است.
  • کج بودن جزئی یک یا چند دندان مشروط بر اینکه هیچ علاقه ای به درمان ارتودنسی دندان نداشته باشید
  • کوتاه یا بلند بودن دندان ها
  • وجود فاصله جزئی تا متوسط بین دو یا چند دندان
  • ناهموار بودن سطح دندان
  • وجود لکه های عمیق دندان
  • سایش بیش از حد دندان  ها
  • شکستگی جزئی دندان ها
  • لب پرشدکی دندان
  • ترک برداشتن دندان
قبل و بعد از لمینت دندان

ارتودنسی دندان بهتر است یا لمینت؟

ارتودنسی دندان و ونیر دندانی دو روش مختلف یا بهتر بگوییم دو پروسه و گروه درمانی مختلف در دندانپزشکی هستند. هر کدام برای برطرف کردن یا اصلاح مشکلات خاصی استفاده می شوند. بنابراین مقایسه آن ها  با هم چندان کار درستی نیست. برای مثال ارتودنسی و صاف کردن دندان ها تنها توسط یک متخصص ارتودنسی انجام می شود و نصب ونیر دندان توسط یک متخصص ترمیمی و زیبایی دندان. اهداف استفاده از آن ها نیز متفاوت است با این حال برخی مشکلات مشترک وجود دارد که با کمک ارتودنسی و لمینت دندان برطرف می شوند.

برای مثال هر دو می توانند کج بودن دندان ها، کوتاه یا  بلند بودن طول دندان و وجود فاصله بین دندان ها را برطرف کنند. با این وجود لمینت تنها به صورت موقت و به صورت ظاهری مشکل را برطرف می کند حال آنکه ارتودنسی دندان با کمک دستگاه های ارتودنسی ثابت، متحرک و نامرئی، مشکل را از پایه برطرف کرده و تنها جنبه زیبایی ندارد.

خانمی که یکی از الاینرهای ارتودنسی نامرئی خود را در دست گرفته است

چه کسانی نمی توانند لمینت انجام دهند؟

به طور معمول هر کسی یکی از موارد ذکر شده در بخش های بالا را داشته باشد واجد شرایط نصب مراجعه به متخصص ترمیمی و زیبایی دندان و نصب لمینت دندان است. اما دقت کنید که در چند حالت نیازی به  نصب لمینت نیست و یا بهتر است که اینکار را انجام ندهید:

  1. زمانی که دندان شما دچار پوسیدگی شده است
  2. زمانی که بین دندان های شما فاصله بسیار زیادی افتاده
  3. زمانی که دنداهای شما بسیار کج است
  4. زمانی که دندانی  بیش از حد بیرون زده است
  5. اگر بیماری لثه دارید یا مستعد ابتلاء به آن هستید
  6. اگر دیابت کنترل نشده دارید
  7. اگر سیگار می کشید یا به دخانیات دیگر تمایل زیادی دارید
  8. اگر متعهد به رعابت بهداشت دهان و دندان نیستید
  9. اگر دمدمی مزاج هستید و ممکن است از لمینت کردن دندان هایتان پشیمان شوید

در خصوص موارد 2 تا 4 بهترین درمان و رو اصلاحی ارتودنسی دندان است. چنانچه مایل هستید در این موررد بیشتر بدانید می توانید به گنجینه مقالات سایت دکتر درویش پور که تمامی مباحث ارتودنسی را پوشش داده مراجعه کنید.

هزینه لمینت دندان چقدر است؟

سه  عامل مهم در هزینه لمینت دندان تاثیر گذار است. اول تعداد دندان هایی که نیازمند لمینت شدن هستند، دوم منطقه جغرافیایی و سوم دندانپزشکی که برای نصب به  مطب او مراجعه میکنید. و بهتر است بدانید که انجام اینکار هرچند که توسط دندانپزشک عمومی نیز امکان پذیر است اما بهتر  است که به یک متخصص ترمیمی و زیبایی دندان مراجعه شود. هزینه هر واحد لمینت دندان متغیر بوده و می توانید از 3 میلیون به ازای هر واحد شروع شود.

تصویر شماتیک هزینه لمینت دندان

فواید و مزایای لمینت دندان چیست؟

  • بعد از نصب شدن بلافاصله لبخند شما درخشان و یک دست می شود
  • منحصر به فرد بوده و برای هر دندانی به صورت اختصاصی ساخته می شود. بنابراین طول، عرض، اندازه، انحنا و تمام ویژگی های یک دندان واقعی را دارد. پس طبیعی به نظر می رسد.
  • در برابر لکه و تغییر رنگ مقاوم هستند و به سختی دچار تغییر رنگ می شود. دلیل این موضوع این است که آن ها برعکس مینای دندان متخلخل نیستند.
  • چون همرنگ دندان هستند و مشابه با سطح دندان ها ساخته شده اند نور را به صورت طبیعی منعکس می کنند. در صورتی که به یک متخصص ترمیمی و زیبایی خوب مراجعه کرده باشید کسی متوجه نمی شود شما لمینت دندان انجام داده اید.
  • اعتماد به نفس شما را چند برابر میکنند
  • روی زیبایی صورت شما تاثیر مثبت میگذارند

معایب لمینت دندان چیست؟

  • برای نصب لمینت ها نیاز به تراشیدن جزئی تا متوسط مینای دندان داریم
  • در صورت داشتن بیماری لثه یا تحلیل لثه، لبه های آن ها در معرض دید قرار می گیرد
  • هرچند که مقاوم هستند اما اگر مواد سفت و سخت بجوید احتمال شکسته شدن آن ها وجود دارد
  • هزینه زیادی دارند
  • هزینه تعمیر یا تعویض آن ها نیز زیاد است
  • برگشت ناپذیر هستند

طول عمر و ماندگاری ونیر پرسلین چقدر است؟

لمینت دندان در واقع به دلیل دوام آن در مقایسه با ونیرهای کامپوزیت شناخته شده است. طول عمر لمینت ونیرهای دندانی بسته به عوامل مختلفی مانند بهداشت دهان، عادات غذایی، دندان قروچه و مراقبت کلی از دندان می تواند متفاوت باشد. با این حال، با مراقبت و نگهداری مناسب، لمینت های دندان به طور متوسط بین 10 تا 15 سال دوام می آورند. توجه به این نکته مهم است که این فقط یک تخمین کلی است و دوام آن ها از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.

برای به حداکثر رساندن طول عمر لمینت های دندانی، رعایت بهداشت دهان و دندان با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم، اجتناب از گاز گرفتن یا جویدن بیش از حد اجسام سخت، و مراجعه به دندانپزشک برای معاینات معمول و جرمگیری دندان توصیه می شود. دندانپزشک شما می تواند دستورالعمل های مراقبتی ویژه ای را متناسب با شرایط شما ارائه دهد و به نظارت بر وضعیت ونیرهای شما کمک زیادی کند.

نصب لمینت دندان

ونیر پرسلین طی چه مراحلی نصب می شود؟

کلا مراحل نصب این روش را می توان در دو مرحله خلاصه کرد. شما یک جلسه به مطب متخصص ترمیمی و زیبایی می روید و بعد از معاینه، مشاوره و بحث و تبادل نظر درباره این ونیر دندانی، بخشی از ضخامت مینای دندانی شما تراشیده می شود. سپس از دندانی که قرار است لمینت شود یک قالب گرفته می شود و برای ساخت لمینت مخصوص شما به لابراتوار فرستاده می شود. تعیین رنگ و سایه دندان شما از مهم ترین اقدامات انجام شده در جلسه اول خواهد بود. رنگ لمینت دندان باید به گونه ای انتخاب شود که با رنگ دندان های خودتان هماهنگ باشد.

به صورت موقت با کمک یک چسب مخصوص، لمینت های موقت به دندان های شما متصل میشود. اینکار به این دلیل است که از دندان تراش خورده شما تا آماده شدن ونیر پرسلین مخصوصتان محافظت شود. بعد از آماده شدن لمینت، شما یک بار دیگر به  مطب دندانپزشک میروید، لمینت موقت را برمی دارند و سپس لمینت دائمی نصب می شود. تمام  این پروسه  ها و مراحل نهایتا طی دو جلسه به فاصله زمانی 2 تا 3 هفته ای صورت می گیرد.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / 5. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید