هزینه ارتودنسی

ارتودنسی سریع چیست؟ (انواع روش مرتب کردن سریع دندان + هزینه)

بسیاری از بزرگسالان دندان های نامرتب و کجی دارند که در دوران کودکی و نوجوانی برای صاف و منظم کردن‌شان اقدام نکرده اند. کج بودن دندان مخصوصا در دوره بزرگسالی مشکلات زیادی برای افراد پیش می آورد که کوچکترین آن ها می تواند زشت شدن طرح لبخند و گاه کاهش اعتماد به نفس در افراد باشد. روش های بی شماری برای صاف کردن دندان های شما در تمام مراحل زندگی وجود دارد، و برخی از روش های ارتودنسی بزرگسالان ممکن است سریعتر از سایر روش ها باشد. ما در این مقاله به برخی از بهترین روش های درمان ارتودنسی برای بزرگسالان خواهیم پرداخت که این روزها به آن ارتودنسی سریع یا حتی ارتودنسی فوری هم گفته می شود.

آیا ارتودنسی سریع، واقعا امکانپذیر است؟

چیزی که باعث شد این مطلب را بنویسیم این بود که مراجعان زیادی درباره امکان مرتب شدن دندان ها به صورت فوری و آنی از ما سوالاتی می پرسیدند. متاسفانه این فقط مختص مراجعان نبود و متوجه شدیم در برخی سایت ها ادعاهایی مبنی بر روی کار آمدن روش های ارتودنسی سریع و بسیار کوتاه مدت مطرح شده است.

حقیقت این است که تاکنون هیچ روشی (تاکید می کنیم) هیچ روشی ابداع نشده که بتواند در لحظه و به صورت آنی دندان ها را مرتب کند. این یک ادعای کذب است. بنابراین از لحاظ تکنیکال، ارتودنسی سریع و فوری درست نیست. چرا؟

اینفوگرافی عوارض ارتودنسی سریع

زیرا اساسا درمان های ارتودنسی طولانی مدت هستند. نه به این خاطر که ارتودنتیست ها طول درمان را بدون هیچ دلیلی کش بدهند. بلکه به این خاطر که دندان ها باید آرام آرام و به مرور زمان حرکت کنند تا به موقعیت مرتب خود برسند. اگر دندان ها سریع جابجا شوند بافت های نگه دارنده آن ها سست شده و آسیب می بینند. با اینکار حتی ممکن است باعث لق شدن و از دست دادن دندان ها شویم. بماند که درد و ناراحتی زیادی نیز متحمل خواهیم شد. بنابراین چیزی به نام ارتودنسی فوری یا سریع نداریم!

👋 نوشته مرتبط: همه چیز درباره متخصص ارتودنسی دندان

مدت زمان واقعی ارتودنسی دندان چقدر است؟

در حالت عادی اگر بخواهید با روش های رایج و معمول ارتودنسی, دندان های ناصاف و کج خود را مرتب کنید احتمالا به بیش از 1 سال زمان نیاز دارید. یعنی طول دوره ارتودنسی شما معمولا 1 یا بیشتر از یک سال خواهد بود. با این حال در حوزه ارتودنسی بزرگسالان ما روش های درمانی داریم که ممکن است طی چند ماه مشکلات را برطرف کرده و منجر به صاف شدن دندان ها شود.

👋 خواندن این نوشته را از دست ندهید: مدت زمان دقیق ارتودنسی من چقدر است؟

پس منظور از ارتودنسی سریع چیست؟

زمانی که این اصطلاح را بکار می برند معمولا به دو چیز اشاره دارند:

  • یکی روش های غیر ارتودنسی مرتب کردن دندان است
  • و دیگری درمان ارتودنسی کوتاه مدت است.

روش های غیر ارتودنسی در واقع استفاده از لمینت دندان و کامپوزیت دندان است و همانطور که می دانید از این دو درمان برای اصلاح طرح لبخند و زیباسازی دندان ها استفاده می شود. اگر نامرتبی دندان های جلو بسیار بسیار جزئی باشد، این امکان وجود دارد که با لمینت و ونیر کامپوزیت به صورت موقت و ظاهری نامرتبی را پنهان کرد

عکس لمینت های دندانی

روش دوم هم ارتودنسی کوتاه مدت است. منظور این است که به جای چند سال، طول دوره درمان فقط چند ماه طول می کشد. اینجا هم بحث سرعت مطرح نیست. زیرا در خوشبینانه ترین حالت، درمان های ارتودنسی برای مرتب کردن دندان ها به چند ماه (حدودا از 4 ماه) زمان نیاز دارند.

👋 نوشته مرتبط: هزینه لمینت دندان

تفاوت مرتب کردن دندان ها با لمینت و درمان ارتودنسی چیست؟

درمان های ارتودنسی جزء درمان های تخصصی و اصولی هستند. در این درمان ها، دندان ها از ریشه مرتب می شوند. یعنی نیرویی به دندان و ریشه آن وارد می شود تا به صورت اصولی و واقعی صاف و مرتب شود. اما لمینت دندان و ونیر کامپوزیت صرفا درمان های زیبایی هستند. آن ها به هیچ عنوان دندان ها را از ریشه صاف و مرتب نمی کنند بلکه به صورت ظاهری نامرتب بودن دندان ها را می پوشانند.

در واقع آن ها یک لایه نازک هستند که روی دندان را می پوشانند و اصلا نامرتبی را اصلاح نمی کنند. اگر لمینت و ونیر کامپوزیت برداشته شوند، کجی و نامرتبی دوباره بر می گردد.

سریع ترین روش های مرتب کردن دندان ها در ارتودنسی کدامند؟

در حالی که درمان ارتودنسی ثابت با بریس های فلزی و معمولی می تواند یک سال یا بیشتر طول بکشد، چند روش درمانی وجود دارد که امکان تسریع در روند صاف شدن دندان ها را برای ما فراهم می آورد. این روش ها غالبا از نوع ارتودنسی نامرئی یا ارتودنسی متحرک هستند و برای بزرگسالان در نظر گرفته می شوند.

عکس یک خانم که در حال خندیدن با دندان های مرتب است

این روش ها به بزرگسالان این امکان را می دهد که در یک مدت زمان کوتاه صاحب دندان هایی صاف شده و خیلی زود اعتماد به نفس و زیبایی لبخند خود را باز میابند.

از میان چندین روش مختلف ارتودنسی کوتاه مدت 3 روش رایج و پرطرفدار عبارتند از:

  • ارتودنسی نامرئی با الاینرهای شفاف که با نام اینویزیلاین یا (Invisalign®) نیز شناخته می شوند
  • ارتودنسی (FAAB) یا (Fast Acting Adult Braces)
  • ارتودنسی ویلکودنتیک (Wilckodontics®)

ارتودنسی نامرئی با الاینرهای شفاف

الاینرهای شفاف یک سری قالب های ساده، بی رنگ و اختصاصی دندان هستند که در مدت زمان کوتاهی باعث مرتب شدن دندان ها می شوند. به استفاده از این قالب ها برای مرتب کردن دندان ها اصطلاحا ارتودنسی نامرئی گفته می شود.

استفاده از الاینرها بسیار آسان است و هیچ محدودیت خاصی هم ایجاد نمی کنند. اگر شما کسی هستید که ناهنجاری فکی ندارید و میزان نامرتبی دندان هایتان جزئی تا متوسط است کاندید خوبی برای این روش ارتودنسی هستید. به طور معمول، درمان ارتودنسی با اینویزیلاین کمتر از 1 سال طول میکشد از این حیث به آن ارتودنسی سریع یا کوتاه مدت نیز گفته می شود. این درمان چندین ماه زودتر از سایر درمان های ارتودنسی دندان است.

عکس ارتودنسی نامرئی سریع

فاب (FAAB)

ارتودنسی فاب یا FAAB گزینه خوبی برای افرادی است که می خواهند یک درمان کوتاه مدت ارتودنسی داشته باشند. متخصص ارتودنسی در این روش به جای اینکه تمام دندانهای بیمار را صاف کند، بریس ها را فقط روی دندان های قدامی (جلویی) نصب می کند. در واقع این همان ارتودنسی دندان های جلو است که در معرض دید هستند. به عبارتی با این روش تنها دندان های کج که در جلو دهان وجود دارند صاف می شوند برای همین مدت زمان آن نیز کمتر است.

ارتودنسی با این روش ممکن است کمتر از 10 ماه به طول بیانجامد. یکی از معایب درمان با این روش (یعنی ارتودنسی یک یا چند دندان یا دندان های جلو) این است که چون سایر دندان ها کج هستند دوباره ممکن است نتیجه درمان با شکست مواجه شده و دندان ها صاف شده کج شوند.

ویلکودنتیک (Wilckodontics®)

سرانجام، ویلکودنتیک گزینه عالی دیگری برای درمان ارتودنسی سریع بزرگسالان است. ویلکدودنتیکس به جای اینکه فقط با تکیه بر براکت ها، سیمها یا الاینرها به دندان ها اعمال فشار کند، از جراحی دهان و دندان نیز کمک می گیرد. در این روش بخشی از استخوان آلوئولار، جایی که در آن ریشه های دندان قرار دارد برداشته می شود.

عکس شماتیک ارتودنسی سریع ولکودنتیک

با برداشته شدن استخوان آلوئولار، ارتودنسی ثابت می تواند دندانهای شما را در زمان کمتری حرکت دهد. با جابجایی دندانهایتان، بافت استخوان نیز به سرعت رشد می کند. قیمت ارتودنسی دندان با این روش معمولا زیاد است و هزینه عمل جراحی به صورت مجزا دریافت می شود. اما هزینه ارتودنسی با این روش ارزشش را دارد زیرا مجبور نیستید چند سال دستگاه های ارتودنسی را تحمل کنید.

با این روش میتوان کمتر از 8 ماه به یک لبخند زیبا با دندان هایی صاف, دست یافت. حتی برخی از افراد در کمتر از 3 ماه توانسته اند با این روش ارتودنسی کنند.

پاسخ به سوالات رایج

چطور مدت زمان ارتودنسی را کاهش دهیم؟

چند روش برای کاهش مدت زمان ارتودنسی وجود دارد که مهم ترین آن ها استفاده از لیزر است. لیزر می تواند کاری کند که چند روز تا چند هفته مدت زمان ارتودنسی کاهش یابد. البته باید با متخصص ارتودنسی صحبت کنید تا ببینید آیا واقعا شما کاندید خوبی برای این کار هستید یا خیر.

چرا مدت زمان ارتودنسی در کودکان کمتر است؟

به این دلیل که کودکان استخوان های نرم تر و در حال رشدی دارند و راحت تر می توان رشد آن ها را هدایت کرد اما بزرگسالان با تثبیت رشد روبرو شده اند و سخت تر می توان دندان ها و ناهنجاری های فکی را در آن ها اصلاح کرد.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / 5. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید