هزینه ارتودنسی

شکسته شدن براکت ارتودنسی ثابت و راهکارها و نکات مهم

شکستن براکت یا سیم ارتودنسی می تواند استرس زیادی به افرادی که ارتودنسی ثابت دارند وارد کند چرا که هم هزینه بردار است و هم ممکن است طول دوره درمان را افزایش دهد. اما سیم یا براکت شکسته یکی از مشکلات نسبتا رایج ارتودنسی دندان است که افراد بارها ممکن است در طول درمان با آن مواجه شوند. پس جای نگرانی نیست و نباید به خاطر آن استرس و اضطراب داشت. اجازه دهید در این مقاله به طور کامل در خصوص شکسته شدن براکت ارتودنسی یا سیم قوس دار اطلاعاتی به شما کاربران عزیز ارائه دهیم.

علت شکسته شدن براکت ارتودنسی ثابت چیست؟

قبل از اینکه درباره مدیریت شرایط براکت و یا سیم شکسته بنویسیم باید به این مساله مشخص شود که اصلا چرا و چگونه براکت ها و سیم که مهمترین اجزای بریس ارتودنسی هستند ممکن است شکسته، شل شده یا بی افتند.

مهمترین علل شل شدن براکت و سیم ارتودنسی یا شکستن آن ها عبارتند از:

  • خوردن غذاهای ممنوعه (همان غذاهایی که متخصص به  شما بارها تاکید می کند که حین ارتودنسی مصرف نکنید. انواع میوه خشک، غذاهای سفت و سخت که نیاز به جویدن دارند و ….)
  • دستکاری براکت یا سیم توسط خود افراد یا دیگران
  • جویدن اشیاء مانند خودکار، مداد و موارد دیگری از این دست
  • جویدن آدامس حین ارتودنسی
  • برخورد اشیاء به دندان ها (ضربه یا ترومای وارد شده  به صورت و براکت ها مانند برخورد توپ، چوب، مشت و …)
  • محکم و غیراصولی بسته شدن اجزای بریس (سیم، براکت، اسپیسرها و …)
  • برخورد ماده مضر و شل کننده سیمانی که براکت را به دندان متصل کرده
  • وارد شدن فشار بیش از حد به براکت از طرف سیم ارتودنسی
  • بی کیفیت بودن براکت ارتودنسی
  • و…

هنگام شکستن براکت ارتودنسی باید چکار کنیم؟

به طور کلی زمان شل شدن براکت ها یا افتادن آن ها مجموعه اقدامات زیر را در نظر داشته باشید تا بتوانید در کوتاهترین مان ممکن آن را تعمیر یا تعویض کنید. با اینکار مدت زمان ارتودنسی افزایش پیدا نخواهد کرد. مهم ترین مراحل حین شکستن براکت های ارتودنسی عبارتند از:

اول: آرام و ریلکس باشید!

اولین چیزی که باید بدانید این است که اغلب اوقاتی که براکت شل شده یا می افتد هیچ مورد اورژانسی و فوری در کار نیست و شما هم اولین نفری نیستید که با این مشکل مواجه میشوید و قطعا آخرین نفر هم نخواهید بود. حتی در طول دوره درمان ممکن است باز هم با این مشکل روبرو شوید پس آرام باشید. بعد از حفظ آرامش مراقب باشید که براکت ارتودنسی ثابت شکسته یا شل شده را به هیچ عنوان قورت ندهید یا سعی نکیند که براکت شل شده را با زور و اعمال نیرو بز روی دندان باز کنید.

دوم: میزان آسیب را ارزیابی کنید

خیلی با دقت و توجه زیاد به براکت نگاهی بیندازید و ببینید که دقیقا چه بلایی سر براکت آمده است. آیا فقط شل شده یا شکسته شده؟ اگر سیم ارتودنسی مشکلی ندارد و سرجایش است آن را دستکاری نکنید. سیم را به آرامی از داخل براکت به عقب برانید.

اگر براکت شکسته و احتمال میدهید که به لثه یا زبان شما آسیب می رساند واکس یا موم ارتودنسی را برداشته و مقداری از آن را به دور براکت و بخش تیز آن بزنید تا اگر سر تیز و شکسته آن به زبان و بخش های دیگر برخورد داشت، آسیبی وارد نکند. اگر براکت کاملاً شل شده و ممکن است خود به خود بیافتد آن را خودتان بردارید و تا موقع مراجعه به مطب ارتودنتیست آن را در یک جای مشخص نگهداری کنید.

سوم: همه براکت ها و سیم ارتودنسی را چک کنید

همانطور که در بخش قبل گفتیم، اگر سیم همچنان به براکت وصل شده بود ، آن را به آرامی به عقب برگردانید و با موم ارتودنسی ایمن کنید. اما اگر سیم نیز پاره شده و بیرون زده یا دراز است سیم را از جایی که دراز شده در فاصله کمی از دندان کات کنید. سپس سر تیز یا برآمده سیم را با موم بپوشانید.

چهارم: با متخصص ارتودنسی خود تماس بگیرید و یک وقت ملاقات بگیرید

بلافاصله بعد از ایمن کردن براکت و سیم شل شده با متخصص ارتودنسی خود تماس بگیرید و جزئیات آسیب وارد شده را به او بگویید تا او یک قرار ملاقات برای شما در نظر بگیرد. اگر براکت شکسته شده باشد و یا سیم همراه با آن شل است این می تواند یک وضعیت اورژانسی باشد و باید در اولین فرصت ممکن به مطب متخصص بروید.

و در نهایت نکات زیر را تا پیش از مراجعه به متخصص ارتودنسی در نظر بگیرید

ممکن است فاصله بین شکسته شدن سیم یا براکت ارتودنسی شما تا مراجعه به مطب متخصص زیاد شود. بنابراین لازم است تا لحظه مراجعه به ارتودنتیست اقداماتی انجام دهید و به نکات زیر توجه کنید:

  • به طور مرتب دهان خود را با آب نمک شستشو دهید تا از بروز هرگونه بریدگی و زخمهایی که براکت شکسته ایجاد کرده است پیگیری شود یا بهبودی آن ها تسریع یابد.
  • از خوردن غذاهای سخت یا چسبناک که می تواند مشکلات براکت های شکسته را بدتر کند ، خودداری کنید. سعی کنید غذاهای نرمی مانند ماست و ماکارونی پخته شده میل کنید.
  • از آنجا که براکت های شکسته می توانند باعث زخم و سوزش باقت های داخل دهان شوند میتوانید زخم ها را با بنزوکائین یا ایبوپروفن درمان و ترمیم کنید.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / 5. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید