هزینه ارتودنسی

مینی اسکرو ارتودنسی چیست و چه کسی به آن نیاز دارد؟

برای برخی از بیماران مجبور هستیم که دندان ها را با روش های پیچیده تر منظم کنیم. مثلا یکی از این روش ها استفاده ازمینی اسکرو است که البته تنها تعداد کمی از بیماران ما نیازمند این مینی اسکروها هستند. ویدئوی زیر را مشاهده کنید و توضیحات دکتر درویش پور در خصوص کاربرد مینی اسکرو را بشنوید سپس در ادامه به صورت مفصل تر با نحوه انجام ارتودنسی به کمک این پیچ های کوچک آشنا شوید.

مینی پیچ ارتودنسی چیست؟

اسکرو یا (screw) در انگلیسی یعنی پیچ. و مینی اسکرو یعنی یک پیچ کوچک و نسبتا ریز. این اسکرو در دندانپزشکی به یک پیچ فلزی کوچک گفته می شود که از طریق لثه به داخل استخوان فک وارد می شود تا به عنوان یک لنگر برای کمک به حرکت دندان هایی که وضعیت نامناسب و کجی دارند عمل کند. برخی از افراد به آن ها را میکرو پیچ، مینی ایمپلنت یا دستگاه لنگر موقت ارتودنسی (TAD) نیز می گویند. عمده استفاده از این پیچ ها کمک به بالا رفتن دندان هایی است که بلند هستند یا از خط لثه فاصله گرفته اند.

عکس 3 مینی اسکرو ارتودنسی در سایزهای مختلف

دلیل استفاده از مینی اسکرو چیست؟

از این پیچ کوچک به منظور جابجایی دندانهای کج و یا از بین بردن فاصله بین دندان ها استفاده می شود. گاهی اوقات ممکن است نیروی وارد شده از سوی سیم ارتودنسی و سایر دستگاه های دیگر اشتباها برخی دندان ها را در موقعیت نامناسب قرار دهد. برای اصلاح این اشتباه از مینی اسکرو استفاده می شود. در چنین مواردی ، می توان از مینی پیچ به عنوان “لنگر” برای کمک به صاف کردن دندان ها و بستن فواصل استفاده کرد.

عکس مینی اسکرو به صورت شماتیک برای برطرف کردن اورجت

 این پیچ چگونه کار گذاشته می شود؟

  1. می توان در هر لحظه در طول مدت زمان درمان ارتودنسی با بریس ثابت از مینی اسکرو استفاده کرد
  2. ابتدا از بی حسی موضعی برای بی حس شدن لثه در ناحیه ای که قرار است پیچ کاشته شود استفاده می شود. همچنین ممکن است از شما خواسته شود که پیش از پیچ کردن اسکرو از دهان شویه ضد باکتری استفاده کنید.
  3. ممكن است ابتدا سوراخ کوچکی در داخل فک ایجاد شود تا پيچ وارد شده يا به آرامی و مستقيماً پیچ را در استخوان فک فرو میکنند
  4. با قرار دادن پیچ ممکن است احساس فشار عجیبی داشته باشید.
  5. بعضی اوقات از یک وسیله پلاستیکی به عنوان راهنما برای قرار دادن پیچ در موقعیت درست استفاده می شود.

برای شروع حرکت دندان می توان یک بریس را بلافاصله، یا در ویزیت بعدی، به مینی اسکرو متصل کرد.

دریافت نوبت آنلاین ارتودنسی

با رزرو آنلاین نوبت از کلینیک های دکتر درویش پور از مشاوره و ویزیت رایگان + شرایط ویژه برخوردار شوید.

دریافت نوبت داخل پست ها

میزان موفقیت درمان ارتودنسی با این پیچ ها چقدر است؟

البته شواهد کمی در خصوص نحوه عملکرد و یا تاثیر گذاری این روش در ارتودنسی وجود دارد. با این وجود در بررسی های انجام شده مشخص شده که درصد موفقیت درمان ارتودنسی با کمک این پیچ ها بیش از 80 درصد است. مینی اسکرو ارتودنسی معمولا طورری در فک کاشته میشود که ما بین ریشه دو دندان مجاور قرار میگیرد. در الب اوقات حین درمان ارتودنسی ثابت از این پیچ ها استفاده می شود.

تصویر شماتیک عملکرد مینی اسکرو

خطرات و عوارض مینی اسکرو ارتودنسی چیست؟

خطرات احتمالی استفاده از این پیچ شامل موارد زیر میشود:

  • ممکن است پیچ هنگام جاگذاری به یک ریشه دندان برخورد کند که احتمال درد و حس ناخوشایند ایجاد میکند. آسی باحتمالی وارد شده به ریشه بعد از مدتی بدون مشکل بهبود میابد
  • ممکن است پیچ شل شود. در صورت شل شدن مینی اسکرو ارتودنسی معمولاً می توان در ویزیت بعدی یا در موقعیت دیگر در همان موقعیت حال حاظر پیچ را جای داد
  • 5٪ پیچ ها هنگام قرار دادن می شکند. اگر این اتفاق بیفتد ، ممکن است انتهای مینی پیچ در استخوان باقی بماند ،
  •  15-20٪ از این اسکروها زود از کار می افتند و باید تعویض شده یا برداشته شوند،
  • و احتمال عفونت که البته اگر ناحیه پیچ شده را طبق توصیه ها تمیز نگه دارید بسیار بعید است عفونتی ایجاد شود.

💎 این نوشته رو از دست ندید: همه چیز درباره انواع ارتودنسی نامرئی

تکلیف کسی که حاظر به استفاده از مینی اسکرو نیست چیست؟

متخصص ارتودنسی شما قطعا راهکارها و روش های مختلفی برای اصلاح نامنظمی ها و نامرتبی دندانی سراغ دارد. او با کمک هر کدام از دستگاه های موجود هم دندان های کج را صاف می کند و هم فاصله بین دندان ها را میبندد اما همه چیز بستگی به نوع مشکل، شدت آن و همچنین تمایل شخصی شما برای انتخاب نوع درمان است.

عکس مینی اسکرو ارتودنسی

از مینی اسکرو ارتودنسی اغلب زمانی استفاده میشود که تاثیر گذاری و موفقیت درمان ارتودنسی با بریس ثابت ارتودنسی بیشتر شود. اما لزوما قرار نیست که حتما مینی اسکرو داشته باشید. جایگزین های دیگری وجود دارد که میتوان از آن ها به جای مینی اسکروها استفاده کرد.هدگیر، کشیدن دندان یا کنار آمدن با فاصله بین دندان ها از جمله مهمترین جایگزین نهای این پیچ های کوچک است. در هر صورت متخصص ارتودنسی شما در مورد بهترین راه برای گرفتن نتیجه مورد نظر شما را راهنمایی می کند. تصمیم نهیی با خود شما است.

مینی اسکرو ارتودنسی تا چه مدت باید در دهان باشد؟

زمان دقیقی برای ماندگاری این پیچ کوچک در داخل دهان وجود ندارد و در هر شخص بسته به شدت مشکل ممکن است مدت زمان قرار گیری آن داخل فک فرق کند. اما بعید است بیش از چند ماه مجبور به تحمل آن باشید. بعد از آنکه دندان به موقعیت ایده آل و بهتری تغیر جهت دادو حرکت کرد، مینی اسکرو ارتودنسی نیز برداشته میشود.

💎 این نوشته رو از دست ندید: هزینه ارتودنسی در سال 1401 چقدر است؟

آیا برداشتن مینی اسکرو درد دارد؟

مانند هر وسیله و دستگاه ارتودنسی دیگر، مینی اسکروها هم دائمی نیستند و اصولا بعد از انجام کار خود برداشته میشوند. برای برداشتن اسکرو هیچ نیازی به بی حسی موضعی نیست و اگر از برداشتن آن ترس، هراس یا درد داشته باشید با بیحسی موضعی برداشته خواهد شد. استخوان و بافت لثه ظرف مدت کوتاهی بعد از برداشتن این پیچ کوچک ترمیم میشود و هیچ گونه ناراحتی خاص یا آنچنانی ایجاد نخواهد کرد.

هزینه مینی اسکرو چقدر است و چه تاثیری روی هزینه نهایی ارتودنسی دارد؟

مینی اسکرو می تواند از ۴ میلیون تومان به بالا هزینه داشته باشد و قطعا هزینه نهایی ارتودنسی را نیز بالاتر میبرد.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / 5. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید