هزینه ارتودنسی

12 فایده و مزیت ارتودنسی دندان به جز زیبایی لبخند

درمان ارتودنسی یکی از رایج ترین و البته پرطرفدارترین پروسه های دندانپزشکی است که این روزها استقبال بیشتری از آن می شود. با وجود اینکه ممکن است هر کسی تاب و تحمل مدت زمان درمان ارتودنسی دندان را نداشته باشد، و ناراحتی های جزئی در برخی افراد دیده شود، اما مزایا و فواید این درمان باعث شده تا افراد (مخصوصا نوجوانان) به هر قیمتی که شده ارتودنسی را تجربه کنند. در این مقاله ابتدا به بررسی فواید ارتودنسی دندان در کودکان خواهیم پرداخت و در آخر نیم نگاهی به مزایای ارتودنسی بزرگسالان خواهیم داشت. 

عملکرد طبیعی و مناسب دندان ها در یک دهان نرمال

در حالت طبیعی (در یک شخص با آناتومی طبیعی صورت، فک و دهان) زمانی که لقمه ای جویده می‌شود، تمام دندان ها به صورت همزمان، متوازن و هماهنگ به جویدن لقمه کمک می کنند. نیرویی که در نتیجه جویدن مواد غذایی به ریشه دندان ها وارد می شود، در این حالت، یکسان و طبیعی است. بنابراین هیچ آسیبی به دندان ها وارد نمی شود. و تا سالیان سال بدون هیچ مشکلی به شرط رعایت بهداشت دهان و دندان سالم باقی می مانند. در این حالت شما به کمک هیچ متخصصی حتی بهترین متخصص ارتودنسی شهر و دیار خود نیازی ندارید چون دندان های شما سالم و صاف هستند.

غیرطبیعی بودن دندان ها و فواید ارتودنسی برای حفظ سلامتی دندان ها

اما اگر دندان ها کج بوده یا دچار ازدحام شدید باشند و یا خلاصه به نوعی نامرتب باشند، نیروی های ضد و نقیضی حین جویدن لقمه یا حتی حرف زدن به ریشه دندان ها وارد می شود. این موضوع نه تنها باعث کج شدن بیشتر دندان می شود بلکه به ریشه آن نیز آسیب وارد می کند.

علاوه بر این، زمانی که چنین مشکلاتی وجود داشته باشد، ممکن است یک یا تعدادی از دندان ها، هیچ نقشی در جویدن غذا نداشته باشند و زودتر دچار تحلیل شوند. همه این ها باعث می شود که شما نیازمند ارتودنسی باشید تا از فواید ارتودنسی دندان، زیر نظر یک متخصص خوب بهره مند شوید.

7 تا از مزایای ارتودنسی دندان برای کودکان

قبل از اینکه فواید ارتودنسی دندان در بزرگسالان را بررسی کنیم ابتدا اجازه دهید تا مزایای ارتودنسی را در کودکان، نوجوانان و جوانان بررسی کنیم. 7 تا از مهم ترین مزایای این درمان برای این اقشار عبارتند از:

1. جلوگیری از کج درآمدن دندان ها در آینده

این امر به تعیین پیش آگهی بهتر در خصوص نحوه شکل گیری دندان های دائمی کودکان کمک می کند. یک درمان زودرس و اولیه ارتودنسی باعث می شود دندان های دائمی به درستی تراز شوند و سلامت دهانی مناسبی را برای کودکان ایجاد کنیم. (منبع)

مزایای ارتودنسی دندان با پیشگیری از کج در آمدن دندان ها

2. جلوگیری از بروز آسیب به الگوی رشد طبیعی فک

برخی از عادات مضر در کودکان کوچک باعث می شود که الگوی طبیعی رشد فک به هم خورده و مشکلات ارتودنسی ایجاد شود. برخی از این عادات مانند مکیدن انگشت شست یا  ریفلاکس بلع اشتباه می توانند باعث شکل گیری معضلات رشد در فک ها شوند. برای جلوگیری از آسیب رسیدن به فک و دندان ها باید ارتودنسی ثابت یا متحرک انجام داد و از تعداد بیشتری فواید ارتودنسی دندان بهره مند شد.

3. درمان انواع مال اکلوژن ها

از فواید و مزایای ارتودنسی دندان می توان به برطرف کردن مشکلاتی از قبیل اوربایت، کراس بایت، و آندربایت اشاره کرد که باعث درد و اختلال در عملکرد فک می شود. درمان زودرس ارتودنسی باعث اصلاح رشد فک ها و اکستروژن زودرس دندان ها می شود که به حل زود هنگام این مشکلات کمک می کند.

مزایای ارتودنسی دندان ها در رفع انواع ناهنجاری های دندانی

4. کمک به هدایت رشد فک

انواع ارتودنسی دندان شامل ارتودنسی متحرک، نامرئی و ثابت، رشد فک و درآمدن دندان های دائمی را هدایت می کنند. از آنجا که فک کودکان نرم است و به راحتی قابل هدایت است، متخصص ارتودنسی کودکان به راحتی با ابزار مختلف، رشد فک را هدایت کرده تا دندان های دائمی بدون دردسر از لثه بیرون بزنند.

5. به وسیع شدن کام دهان کمک می کند

از دیگر فواید ارتودنسی دندان کمک به وسیع کردن سقف دهان است. برخی از کودکان فک کوچکی دارند و اگر دندان های دائمی در بیایند به راحتی در همان ابتدا کج می شوند. اما یک متخصص ارتودنسی خوب با کمک پالاتال اکسپندر یا وسیع کننده کام؛ کاری می کند که سقف دهان وسیع شده و دندان ها به خوبی در بیایند.

6. کاهش خطر وارد شدن آسیب به دندان های دائمی بیرون آمده

یکی دیگر از مزایای ارتودنسی دندان خطر آسیب رسیدن به دندان های بیرون زده را کاهش می دهد. در واقع درمان های زودرس با تراز کردن صحیح دندان های بیرون زده، احتمال آسیب دیدن دندان ها را کاهش می دهد.

7. هزینه ارتودنسی در آینده را کاهش می دهد

ارتودنسی یکی از طولانی ترین و گرانقیمت ترین پروسه های دندانپزشکی است. اما اگر در سال های اولیه زندگی رو به این درمان بیاوریم هزینه ارتودنسی در آینده به شدت کاهش میابد. بنابراین لازم است که در کودکی حتما به یک متخصص ارتودنسی خوب مراجعه شود.

فواید ارتودنسی دندان در بزرگسالان

موارد ذکر شده تا اینجا مربوط به مزایای ارتودنسی کودکان بود اما اکنون نوبت بررسی مزایای این درمان در بزرگسالان می رسد. 5 تا از مزایا و فواید ارتودنسی در بزرگسالان عبارتند از:

1. باعث کاهش خطر پوسیدگی دندان ها می شود

از بزرگترین مزایای ارتودنسی برای بزرگسالان کاهش خطر پوسیدگی دندان و بیماری لثه است. ازدحام بیش از حد دندان ها،کج بودنشان و سایر مشکلات مشابه، باعث می شود که نتوان دندان ها را به راحتی تمیز کرد و حتی بخش هایی اساسی دندان را نتوان مسواک زد. این موضوع باعث تشکیل پلاک دندان می شود که در نهایت منجر به پوسیدگی دندان ها و همچنین بروز بیماری لثه خواهد شد. درمان ارتودنسی بزرگسالان می تواند با صاف کردن دندان ها باعث کاهش خطر این مشکلات شود.

2. اعتماد به نفس افراد را بیشتر می کند

درمان به موقع ارتودنسی ظاهر و اعتماد به نفس شما را بهبود می بخشد. دندانهای صاف نشانه ای از سلامتی دهان و دندان و همچنین داشتن یک لبخند سالم است.  اقدام به درمان ارتودنسی نامرئی و یا سرامیکی در بزرگسالی می تواند به شما کمک کند تا در جامعه و مخصوصاً محل کار اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید.

3. تمیز کردن دندان ها پس از ارتودنسی آسانتر است

از دیگر فواید ارتودنسی دندان این است که پس از انجام آن و خارج کردن کامل وسایل از دهان، دندان ها در سر جای اصلی خود در فک قرار می گیرند. همین امر تمیز کردن دندان ها را راحت تر کرده و در نتیجه باعث افزایش طول عمر در دندان ها می شود .

4. پس از ارتودنسی برخی از مشکلات گوارشی برطرف می شود

در حالت طبیعی در دندان های منظم هر دندان بالا با دو دندان پایین در تماس است . در حالت غیر عادی که دندان ها روی هم افتاده و یا فاصله دار هستند هر دندان بالا با دو دندان پایین در تماس نیست. در نتیجه غذا ها خوب آسیاب نمی شوند و به خوبی با بزاق دهان ترکیب نمی گردنند. یکی از فواید ارتودنسی دندان این است که می تواند با ایجاد هماهنگی بین دندان های بالا و پایین  عملکرد  آسیا کردن و جویدن را ارتقا ببخشد .

ارتودنسی می تواند تماس های دندان ها را به وضعیت عادی و مناسب تبدیل کند. همچنین نظم دندان ها را به حالت عادی برگرداند. در نتیجه آن عمل جویدن به درستی صورت گرفته و به تبع مشکلات گوارشی نیز برطرف می شود .

5. ارتودنسی می تواند مشکلات عضلانی را در سیستم جونده درمان  کند

یکی دیگر از فواید ارتودنسی دندان این است که علاوه بر  برطرف کردن مشکلات گوارشی و هضم غذا می تواند مشکلات عضلانی را در سیستم جونده را نیز درمان کند .اگر شخصی بدلیل کوچک بودن فک مشکلاتی داشته باشد. یا با داشتن عادات نامناسب و غلط همیشه با دندان های یک سمت غذا بجود.

در این این فرد به مرور زمان عضلات یک سمت از صورت او بزرگتر از سمت دیگر می شود .همچنین صورت و چانه او نامتقارن و نا متوازن می شود. به همین دلیل چون صورت همیشه در روابط اجتماعی مرکز توجه قرار دارد بایستی نسبت به رفع این موضوع درمان به موقع و مناسب در نظر گرفته شود.

کجا دندان هایم را ارتودنسی کنم؟

برای بهره مند شدن از فواید ارتودنسی دندان اگر در تهران یا کرج هستید می توانید به یکی از 3 مطب دکتر هادی درویش پور مراجعه کنید تا با یک ارزیابی تخصصی به شما در درمان مشکل نامرتبی دندانهایتان کمک کنند. جهت دریافت نوبت می توانید مستقمیا با نزدیک ترین کلینیک دکتر درویش پور به محل زندگی خود تماس بگیرید ویا به صورت آنلاین از طریق سایت نوبت دریافت کنید و از مزایای آن (شامل مشاوره رایگان) بهره مند شوید.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / 5. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید