هزینه ارتودنسی

لق شدن دندان در طول درمان ارتودنسی از شایعه تا واقعیت

لق شدن دندان یکی از نگرانی‌های اصلی بیمارانی است که در حال سپری کردن دوره درمان ارتودنسی دندان خود هستند. به همین دلیل در این مقاله، توضیحاتی در خصوص احتمال شل یا لق شدن دندان در زمان درمان ارتودنسی ارائه خواهیم کرد. اگر شما هم نگران این موضوع هستید یا فکر می‌ کنید که یک یا تعدادی از دندان های‌تان شل شده و یا احتمال لق شدن آن ها وجود دارد، حتما این مقاله بخوانید. چون به عنوان یک متخصص ارتودنسی گاهی اوقات مراجعانی داریم که ادعای لق شدن دندان در ارتودنسی را دارند و بنابراین لازم است در این باره حقایقی بیان شود.

آیا ممکن است در طول ارتودنسی دندان من لق شده و بی‌افتد؟

اینکه دندان در طول درمان ارتودنسی به اندازه بسیار کمی شل یا لق شود طبیعی است اما امکان ندارد که این شلی به قدری باشد که منجر به افتادن یا از دست رفتن دندان ها شود. بنابراین خیر، لق شدن دندان ها در ارتودنسی که منجر به افتادن دندان شود ادعای نادرستی است.

چرا در طول درمان ارتودنسی احساس می کنم که دندانم لق شده است؟

برای شروع درمان ارتودنسی، لازم است که وسایلی بر روی دندان ها متصل شود. این وسایل معمولاً به دلیل مشخصی باعث بروز کمی درد و ناراحتی تا چند روز بعد از نصب وسایل می شود. حتی در برخی از مراجعان ممکن است این حس ایجاد شود که دندان هایشان کمی شل یا لق شده است. نه تنها طی چند روز بعد از نصب وسایل بلکه طی جلسات ویزیت دوره ای نیز ممکن است مراجع در خصوص شل شدن دندان هایش ابراز نگرانی کند.

دو دلیل وجود دارد که احساس لق شدن دندان ها در ارتودنسی را توجیه می کند. اولین دلیل این است که مراجع به یکباره وسایلی روی دندان هایش قرار می دهد که اصلا به آن ها عادت ندارد. بسیار طبیعی است که چند روز طول بکشد تا به این وسایل عادت کند. برای درک این موضوع به گیر کردن یک پوست تخمه در لابلای دندان ها فکر کنید. پوست تخمه هرچقدر هم که کوچک باشد اما باعث می شود که حس بدی درباره آن داشته باشید.

دلیل دوم نیز این است که وسایل ارتودنسی نصب شده برای شما، کم کم شروع به وارد کردن نیروهایی به تمامی بخش های دندان می کنند. این نیروها برای مرتب سازی دندان ها ضروری هستند. در واقع نیروهای نامبرده دندان را کمی شل کرده تا بتوانند آن را در استخوان حرکت داده و در موقعیت صاف تری قرار دهند.

احساس لق شدن در ارتودنسی چقدر طول می کشد؟

لازم است بدانید که تمام مراجعان این حس را تجربه نمی کنند و تنها تعدادی از آن ها ممکن است با آن روبرو شوند. همین تعدادی نیز که چنین چیزی را تجربه می کنند، معمولاً چند روز بعد از جلسات ویزیت دوره ای و تنظیم وسایل، دیگر لق شدن دندان در ارتودنسی را احساس نمی کنند.

آیا بعد از ارتودنسی دندان ها همچنان ممکن است شل باشند؟

خیر. چند هفته بعد از برداشته شدن وسایل ارتودنسی، دندان ها در موقعیت صاف شده خود تثبیت می شوند. در واقع کلیه فرآیندهای تولید و تخریب استخوانی به پایان می رسد و دندان ها در محل استخوان نگهدارنده ثابت می شوند. بنابراین اگر شخصی تا در طول درمان احساس می کرده که دندان هایش شل یا لق شده اند دیگر چنین چیزی را احساس نخواهد کرد.

اگر بیماری لثه دارید این بخش را بخوانید

برخی افراد ممکن است قبل از شروع درمان ارتودنسی با مشکلاتی همچون التهاب، عفونت و یا تحلیل لثه روبرو شوند. معمولا این افراد نمی توانند تا قبل از درمان مشکلات لثه درمان ارتودنسی را شروع کنند زیرا با وجود وسایل ارتودنسی قطعا مشکلات نامبرده بدتر خواهند شد.

همچنین اگر در طول درمان ارتودنسی بهداشت دهان و دندان را رعایت نکنید امکان این می رود که لثه ها دچار مشکل شده و احساس لق شدن دندان در ارتودنسی را بدتر از چیزی که هست کند. از همین رو توصیه می شود که بهداشت دهان و دندان را در تمام طول درمان به خوبی رعایت کنید.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / 5. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید