بیماری های دهان
بهداشت دهان و دندان دکتر درویش پور 0 نظر کاربران 15 دی 1396

“بیماری های دهان  و تشخیص” چیست ؟

بیماری های دهان و تشخیص تخصصی در دندانپزشکی است که در آن به عوامل بروز بیماری ها ی بافت نرم وسخت دهان می پردازد .

بیماری های دهان و تشخیص در حد فاصل دندانپزشکی و پزشکی قرار گرفته است  و یکی از شاخه های تخصصی رشته دندانپزشکی می باشد  .

تخصص بیماری های دهان دارای یک تفاوت کلیدی  و اصلی بین جراحی دهان و فک و صورت است .

این رشته  در درجه اول تاکید فراوانی بر مداوای بیمار”  بدون عمل جراحی  ” دارد.

دوره تخصصی بیماری های دهان و تشخیص چند سال است؟

دوره تخصصی این رشته  در دانشگاه های ایران و اکثر دانشگاه های معتبر جهان سه سال است.

پس از طی این دوره دانش آموختگان این رشته قادرند :

• بیماری های مخاط دهان
  • دردهای فک وصورت
  • مشکلات مفصل گیجگاهی فکی
  • علایم دهانی
  • بیماری های غدد بزاقی
  • بیماری های قلبی
  • دیابت نارسایی کلیه

را به خوبی تشخیص داده و درمان کنند .

متخصصین بیماری های دهان فصول مشترکی با رشته پزشکی و دندانپزشکی دارند

آنها باید اطلاعات جامعی درباره فیزیولوژی دهان و ارگان های دیگر بدن و مکانیسم های پاتولوژیکی که اغلب باعث بروز بیماری در مخاط دهان می شوند داشته باشند .

به همین خاطر رزیدنت های این رشته در حین تحصیل خود باید دانش نظری و عملی خود را در زمینه های:

• آناتومی سر و گردن
  • آسیب شناسی عمومی دهان
  • فارماکولوژی  ایمونولوژی
  • بیولوژی مولکولی ایمونولوژی و ژنتیک
  • رادیولوژی

ارتقاء بدهند .

بیماری های مخاط دهان

بیماری های دهان ممکن است که مختص به حفره دهان باشند.

یا علائم یک بیماری عمومی که نشانه های آن در دهان ظاهر شده است مانند آفت کوچک باشد .

بیماری های دهان

آفت کوچک به زخم های عود کننده که غالبا همراه با درد و ناراحتی است گفته می شود.

این زخم ها در انواع کوچک و بزرگ و تبخالی ظاهر می شوند.

قطر آنها کمتر از یک سانت و شکل آنها گرد یا بیضی می باشد .

افرادی که دائما و به تعداد فراوان دچار ضایعه آفت می شوند و یا آفت آنها بزرگ است و خود به خود هم بهبود نمی یابد باید تحت معاینات و آزمایشات خاصی قرار بگیرند تا علت آن شناسایی شده و درمان در آنها صورت بگیرد .

متخصص بیماری های دهان

در درجه اول این تخصص به  تشخیص و  درمان غیر جراحی بیماری های دهان و دندان می پردازد .

متخصصان بیماری های دهان قادرند بیماران مبتلا به درد های مزمن صورت و اختلالات مفصل گیجگاهی فکی را تحت درمان قرار داده و توصیه های لازم و اقدامات احتیاطی را در درمان بیماران با شرایط پزشکی پیچیده بکار ببندند .

برخی از مواقع این بیماران ممکن است تحت درمان ویژه قرار گرفته باشند.

بطور مثال بیمارانی که دچار سرطان دهان شده اند و به مراقبت های خاص این متخصصین  نیاز دارند  .

آسیب شناسی دهان

آسیب شناسان دهان آزمایشهای میکروسکوپی از بافت دهان را ابتدا مورد تحقیق و  بررسی قرار داده یا ممکن است نمونه بافت ( بیوپسی )  تهیه شده را در کلینیک به اتفاق همکاران دیگر بررسی کنند .

متخصصان بیماری های دهان و آسیب شناسی دهان ، فک و صورت باید زمینه های مختلف را از مناطق تجربه و تخصص آنها که نقاط مشترک زیادی را دارد به اشتراک بگذارند .

هر دو این تخصص ها با بازسازی تاریخچه پزشکی و دندان بیمار انجام یک بررسی دقیق و با استفاده از روش های تشخیصی بیوپسی ، آزمایش خون و تکنیک های تصویر برداری آغاز خواهند شد .

علاوه براین متخصص بیمارهای دهان می تواند ضایعات بدخیم حفره دهان و درد های مزمن و حاد را تشخیص و پیگیری نماید.

درد هایی و بیماری هایی مانند:

• سردرد های ناشی از میگرن
  • خشکی دهان
  • دردهای مزمن دهان و صورت
  • سندرم سوزش دهان
  • درد عصب سه قلو
  • اختلال مفصل گیجگاهی فکی

همه موارد ذکر شده در بالا از جمله مواردی است که در رشته بیماری های دهان گنجانده می شود .

درمان غیرجراحی غدد بزاقی

در مواردی که غدد بزاقی در زمینه یک بیماری سیستمیک درگیری پیداکرده است باید خود بیماری سیستمیک مورد تحقیق و بررسی قرار بگیرد .

با بررسی منشاء این بیماری می توان غدد بزاقی و عضو های درگیر این بیماری را مداوا کرد .

در مواردی که غدد بزاقی دچار عفونت یا انسداد مجرا شده باشند.

اغلب با مصرف مایعات فراوان و رعایت بهداشت دهان و دندان  می توان مشکل را برطرف کرد.

اشعه درمانی نیز راه دیگری  برای  درمان غیر جراحی غدد بزاقی است.

اگر اشعه درمانی باعث خشکی دهان بشود می توان با تجویز دارو کمی از شدت خشکی دهان کاست .

تشخیص بیماری های غدد بزاقی نیز کاری دشوار نمی باشد.

سونوگرافی و نمونه برداری سوزنی روش های ساده و بدون درد برای تشخیص این بیماری هستند.

اختلالات مفصل گیجگاهی – فکی

مفصل گیجگاهی فکی

این اختلالات از عارضه های متفاوتی به وجود می آید که ممکن است باعث درد و حساسیت در مفصل لولایی TMJ ) )  که در دو طرف سر قرار دارد بشود .

این مفصل / فک پایین را به استخوان گیجگاه جمجمه وصل می کند و در جلوی گوش قرار گرفته است .

حرکات مختلف مانند حرف زدن ، جویدن  و خمیازه که در فک پایین صورت می گیرد به عهده این مفصل است .

عواملی که می تواند منجر به اختلالات مفصلی بشود بسیار متفاوت است و درد در این ناحیه ممکن است در افراد مختلف  بطور متفاوتی احساس شود .

این عوامل عبارتند از :

• التهاب
  • ورم مفاصل
  • ساییدگی و پارگی
  • استرس
  • ضربه
  • صدای مفصل
  •  دندان قروچه

در صورت بروز این علائم  ( بیماری های دهان ) فرد نمی تواند به راحتی غذاها را در دهان خود جویده و حتی ممکن است در بلع نیز اشکال به وجود بیاید .

در داخل و اطراف گوش خود احساس درد و ناراحتی کرده و باز و بسته کردن دهان او با مشکل همراه می شود در برخی موارد هم دهان یا فک قفل می شود .

در صورت بروز این عوامل بهتر است با دندانپزشک خود ملاقات داشته باشید.

تا بوسیله آزمایشات کلینیکی رادیولوژی دهان ، فک و صورت  و رادیوگرافی ، سی تی اسکن و ام آر ای  بتواند اختلالات مفصل گیجگاهی را تشخیص و درمان نماید .