هزینه ارتودنسی

مکیدن انگشت توسط کودک و توصیه هایی به والدین

ما نگرانی های برخی از والدین که فرزندشان بیش از حد (و در سنین بالاتر) انگشت خود را می‌مکد و یا عادت به جویدن چیزهایی دیگر دارند را کاملا درک می کنیم. چون این موضوع نه تنها ممکن است نشان دهنده مشکلات درونی و عاطفی کودک باشد، که منجر به مشکلات ارتودنسی نامنظمی دندانی و فکی نیز می شود. اگر شما هم فرزندی دارید که با مشکل مکیدن انگشت شست یا اشیاء مواجه است، پیشنهاد می کنیم حتما این مقاله را بخوانید تا درباره چرایی این موضوع و نحوه ترک عادت آن اطلاعات مفیدی به دست بیاورید.


مشکل از کجاست؟ چرا کودکان انگشت خود را می‌مکند؟

مکیدن انگشت اگر در سنین پایین باشد نه تنها یک معضل نیست، بلکه یک مکانیسم طبیعی و بسیار آرامبخش برای کودکان است. در حقیقت کودکان و نوزادان با این روش با تنهایی، احساسات بد، استرس و فشار منفی، گرسنگی و از این دست مسائل مقابله می کنند.

مکیدن انگشت باعث می شود مغز تصور کند همه چیز خوب است یا دست کم در حال خوب شدن است. بنابراین بعد از مدت کوتاهی کودک آرام می گیرد و حس بهتری خواهد داشت. البته مکیدن انگشتان در کودکان (برخی اوقات) تنها از سر سرگرمی است و چون کودک به چیز دیگری مشغول نیست ترجیح می دهد انگشتان خود را بمکد.


حالت های عادی و غیر عادی انگشت مکیدن کدامند؟

بسیاری از کودکان، مکیدن شست خود را به تنهایی و بدون کمک بزرگترها متوقف می کنند. آن ها اغلب در سن 6 یا 7 ماهگی یا بین 2 تا 4 سالگی کاملا این عادت را ترک می کنند.

اما اگر این عادت از اندازه خارج شود و کودک پس از سن 4 سالگی اغلبِ اوقات مشغول مکیدن انگشتان باشد و این عادت را تا سنین بالاتر ادامه دهد مشکلات دندانی و فکی را تجربه خواهد کرد و احتمالا از نظر روحی نیز به مشکل بربخورد.


عوارض احتمالی مکیدن شست

تا اینجا درباره اینکه کودکان تا سن 4 سالگی نهایتا باید این عادت را به صورت خودکار ترک کرده باشند توضیحاتی دادیم. اما گفتیم اگر بیشتر ادمه یابد عوارض و خطراتی به همراه دارد. ابعضی از مهمترین عوارض مکیدن انگشت توسط کودک عبارتند از:

  • کراس بایت: کراس بایت نوعی مال اکلوژن یا ناهماهنگی بین فکی است که در آن دندان های یکی از فک ها پشت دندان های فک دیگر قرار میگیرند و هماهنگی طبیعی ندارند.
  • اپن بایت: اپن بایت شایع ترین عارضه مکیدن اشیاء و انگشتان توسط کودکان است. در اپن بایت بین دندان های فک بالا و پایین کودک حین بسته بودن دهانش فاصله وجود دارد.
  • مشکلات گفتاری: به دلیل  نامنظمی دندان ها، ممکن است مشکلات گفتاری مانند تشدید حروف، تلفظ نادرست و بیرون کشیدن زبان هنگام صحبت وجود داشته باشد.
  • تغییر شکل و باریک شدن سقف دهان
  • مشکلات جویدن
  • نازک شدن پوست انگشتان و یا آسیب دیدن پوست سقف دهان به واسطه مکیدن انگشت
  • کج شدن دندان های شیری
  • کج در آمدن دندان های دائمی
  • کاهش اعتماد به نفس کودک

چکار کنیم تا کودکان این عادت مضر را ترک کنند؟

در اغلب اوقات، والدین می توانند با صحبت کردن با فرزند خود، کمک کنند این عادت ترک شود. هرچه در سنین پایین با کودکان خود صحبت کنید، احتمالا موفقیت بیشتری در این کار خواهید داشت. اما با پررنگ تر شدن عادت، دردسر و زحمت والدین هم بیشتر می شود.

با دنبال کردن چند روش ساده زیر، می تواند به فرزندان خود کمک کنید که دیگر انگشت خود را رها کرده و آن را نمکند.


پستانک ارتودنسی بخرید

پستانک ارتودنسی طوری طراحی شده که میکدن آن هیچ آسیبی به دندان ها و فک کودک نمی رساند. سعی کنید از سنین پایین به جای پستانک های معمولی، پستانک ارتودنسی خریداری کنید. باخرید این پستانک احتمالا کودک با عادت مکیدن دست و پا مواجه نخواهد شد.


کودک خود را تشویق کنید

زمانی که کودک اینکار را انجام نمی دهد و به چیزهای دیگری سرگرم است، حتما او را ستایش کنید. بگذارید کودک فکر کند که انجام کارهای دیگر برایش تحسین به ارمغان می آورد تا از این به بعد کارهایی که بهتر و تحسین برانگیز هستند را انجام دهد. برعکس زمانی که در حال مکیدن انگشت است او را تحسین نکنید.


به کودک خود تشویقی دهید

هر روز که کودک این عادت را کمتر دنبال کرد و یا انجام نداد او را تشویق کرده و به او جایزه دهید. اینکار تاثیر زیادی در ترک عادت خواهد داشت.


عوامل محرک را شناسایی کنید

اگر کودک شما در پاسخ به استرس انگشت شست خود را می مکد ، محرک واقعی او را شناسایی کرده و از این طریق به او آرامش بدهید. مثلا اگر حین برون رفتن انگشت می مکد او را محکم در آغوش کشیده و مراقبش باشید. اگر در حین تنهایی این کار را انجام می دهد با او بازی کنید و ….


یادآوری کنید

 اگر کودک شما بدون فکر انگشت شست خود را می مکد  (و نه به عنوان راهی برای جلب توجه) به آرامی به او یادآوری کنید که اینکار را متوقف شود. کودک خود را سرزنش ، انتقاد یا تمسخر نکنید فقط با احترام و مهربانی به او یادآوری کنید. (منبع)


به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید

اگر به تنهایی نتوانستید عادت مکیدن انگشت فرزند خود را ترک کنید حتما به مطب یک متخصص ارتودنسی خوب مراجعه کنید. این متخصص به شما آموزش می دهد که چطور و از چه طریقی به ترک عادت فرزند خود کمک کنید.

همچنین این متخصص با بررسی و معاینه دقیق دندان ها و فک کودک،مشکلات ارتودنسی احتمالی او را شناسایی کرده و به درمان به موقع آن ها کمک می کند. متخصص ارتودنسی همچنین از بروز مشکلات یا بدتر شدن آن ها پیشگیری می کند.

اگر کودک شما بیش از 4 سال سن دارد و هنوز نتوانسته این عادت را ترک کند می توانید از طریق لینک دریافت نوبت آنلاین مستقیما از مطب دکتر درویش پور نوبت دریافت کنید. همچنین در صورت نیاز از طریق شماره های تماس ارتباط بگیرید و یا حضورا به یکی از 3 مطب دکتر در تهران نیز مراجعه کنید تا به صورت رایگان ویزیت شوید.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / 5. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید