آلزایمر و عفونت لثه
دانستنی های ارتودنسی دانستنی های لثه مقالات فرحناز 0 نظر کاربران 12 خرداد 1397

ارتباط عفونت لثه و پیشرفت آلزایمر

آلزایمر در سالمندانی که بیماری های دهان و دندان و بخصوص بیماری های لثه دارند از پیشرفت بیشتری برخوردار است.

مراقبت از لثه در سنین بالاتر از 55 سال توجه  و رسیدگی بیشتری  را می طلبد.

برخی از افراد بالای 55 سال ممکن است به خوردن قرص یا دارویی اجبار داشته باشند.

این درحالی است که اغلب داروها موجب خشکی دهان می شوند.

در اثر خشکی دهان و ترشح کم بزاق محیط مناسب برای بوجود آمدن بیماری های دهانی و لثه ای ایجاد می شود.

بنابراین لثه ها ملتهب تر شده و در اثر این التهاب سرعت پیشرفت آلزایمر سریعتر می شود.

عوامل پیشرفت بیماری زوال عقل:

• التهاب و خونریزی لثه
  • عفونت لثه
  • ترشح کم بزاق
  • عدم رعایت بهداشت مناسب دهان و دندان

افرادی که قبل از ۵۵ سالگی ارتودنسی کرده اند دندان های سالم تری دارند

ارتباط بین درمان ارتودنسی و بهداشت آسانتر دهان و دندان یک ارتباط موثر و تنگاتنگی است.

همه افرادی که قبل از میان سالی از درمان ارتودنسی بهره برده اند توانسته اند دندان های خود را تا سالمندی سالم نگه دارند.

آنها توصیه های متخصص ارتودنسی خود را اجرا کرده اند.

به همین دلیل از آسیب های جدی که در اثر عفونت لثه به دهان و دندان وارد می آید مصون مانده اند.

پیشرفت 70 درصدی آلزایمر در اثر عفونت لثه

در مطالعه ای که در یک کلینیک بر روی صد وچهار بیمار مبتلا به آلزایمر صورت گرفته یافته خوبی به دست آمد.

در این تحقیقات معلوم شد که افراد مبتلا به بیماری لثه تا 70 درصد بیشتردر معرض پیشرفت زوال عقل قرار گرفته اند.

این افراد اغلب از بیمارانی بودند که سابقه 10 ساله یا بیشتر از بیماری آلزایمر داشته اند

پریودنتیت( به بیماری بافت های نگهدارنده دندان پریودنتیت یا پیوره می گویند) مزمن باعث آسیب گسترده به لثه و استخوان نگهدارنده می شود.

این بیماری می تواند به سلولهای مغزی صدمه جدی وارد کند.

در این تحقیقات ارتباط بین التهاب لثه و خونریزی لثه مورد بررسی قرار گرفت.

معلوم شد که التهاب لثه می تواند باعث خونریزی لثه شود.

همچنین علائم بدتر شدن زوال عقل در صد و چهار بیمار مورد مطالعه قرار گرفته شد.

آمار و نتایج بدست آمده از این مطالعات شگفت انگیز بود.

زیرا از نتایج حاصله از این مطالعات معلوم شد که :

سالمندانی که دندان های خود را به طور منظم مسواک می زنند به طور موثری با کاهش خطر ابتلا به بیماری لثه همراه هستند.

بنابراین تغییر عادات مسواک زدن دندان در اثر بیماری زوال عقل عوارضی را به دنبال دارد.

زیرا قطع این عادات می تواند منجر به بروز بیماری های لثه و پیشرفت آلزایمر شود.

عواقب بیماری لثه

بیماری لثه

عوارض بیماری های لثه می تواند به عواقب ناخوشایندی مانند :

• از دست دادن دندان
  • آبسه دردناک و زخم
  • پیشرفت بیماری آلزایمر

بنابراین بهتر است سالمندان از طریق مسواک زدن و نخ دندان کشیدن و اجتناب از سیگار کشیدن از لثه های خود مراقبت کنند.

زیرا شواهد نشان می دهد که سالمندان با نرخ بالاتری از بیماری های دهان و دندان روبرو هستند.

این نرخ بالای بیماری های دهانی می تواند منجر به پیشرفت اختلالات ذهنی و آلزایمر شود.

بهتراست که سالمندان در صورت بروز علائم زیر مواردی را جدی بگیرند و به آن رسیدگی بیشتری کنند مواردی مانند:

• عدم سلامت دهان و دندان
  • تعداد دندان های کرم خورده
  • بیماری های دوره ای

باکتری ها چگونه از لثه خود را به بافت مغزی می رسانند؟

عفونت لثه

به طور کلی عامل بیماری لثه سه باکتری است.

از این سه باکتری دو مورد از آنها قادر به حرکت و رساندن خود به بافت های مغزی هستند.

لثه های عفونی می توانند باکتری ها را از طریق جریان خون به بافت مغز وارد کنند.

همچنین آنها می توانند سبب آلوده شدن سلول های مغزی شوند.

یا مستقیما از  راه خزیدن از طریق عصب هایی که مغز را به ریشه های دندان متصل می کند خود را به بافت های مغزی برسانند .

تحقیقات انجام شده بر روی صد بیمار مبتلا به زوال عقل یافته هایی را در بر داشته است.

این یافته ها نشان داده که سرعت پیشرفت آلزایمر در افرادی که بیماری لثه داشته اند شش برابر سریعتر از افراد سالم بوده است.

حرکت باکتری ها به سوی بافت مغز:

1. از طریق جریان خون
  2. از طریق خزیدن از راه عصب

بیماری های دهان و دندان به راحتی به وسیله رعایت بهداشت دهان از قبیل مسواک زدن ، نخ دندان کشیدن و استفاده از دهانشویه ها قابل کنترل است.

پریودنتیت و زوال قدرت شناختی در بیماری آلزایمر

در تحقیقاتی که اخیرا به طور مشترک توسط دانشگاه ساوتهمپتون و کالج کینگ لندن صورت گرفته حقایقی معلوم شد.

در این تحقیقات که با هدف ارتباط بین بیماری لثه و نرخ بیشتری از زوال شناختی در بیماران مبتلابه عمل آمده نتایج خوبی حاصل شد.

این تحقیقات بر روی مراحل اولیه آلزایمر انجام شده است.

محققین در این مطالعات دریافته اند که پریودنتیت یا بیماری لثه در افراد مسن شایع تر است.

به همین دلیل ممکن است:

؛ سالمندانی که با کاهش توانایی در مراقبت از بهداشت دهان و دندان روبرو هستند با پیشرفت بیماری زوال عقل درگیر باشند.؛

در این مطالعه از بیماران مبتلا به زوال عقل در درجات خفیف تا متوسط نمونه خون گرفته شد.

سپس برای اندازه گیری شاخص های التهابی در خون و بهداشت دهان و دندان آنها نسبت به نتایج شناختی مورد بررسی قرار گرفت.

این بیماران به مدت شش ماه تحت نظر و پیگیری قرار گرفته شدند.

در نهایت نتیجه بدست آمده از این تحقیقات به این ترتیب بود که:

بیماری لثه و افزایش آلزایمر احتمالا از طریق مکانیسم های مرتبط با پاسخ التهابی بدن در ارتباط است.

نتیجه

نتیجه نهایی این مطالعات و تحقیقات این بود که:

باتوجه به اینکه در حدود 80 درصد از بزرگسالان بیش از 55 سال علائم و شواهدی مبنی بر بیماری لثه داشته اند.

در حالی که 40 درصد از بزرگسالان با سن بیش از 65 تا 74 سال و 60 درصد از افراد بالای 75 سال در حدود 21 دندان خود را به دلیل بیماری لثه از دست داده اند.

مطالعات نشان داده اند که از دست دادن چند دندان حتما به دلیل ارتباط بیماری لثه و زوال عقل بوده است.

همچنین محققین براساس نتایجی که از یافته ها و پژوهش های مختلف بدست آورده اند براین باورند که  حضور دندان با بیماری لثه فعال ، اثرات  ناخوشایندی می تواند در سطوح بالاتری در سراسر بدن داشته باشد.

همچنین انواع مولکول های التهابی قادرند علاوه بر پیشرفت آلزایمر ، خطر بیماری های قلبی و عروقی را نیز افزایش دهند.

تحقیقات نشان می دهد که درمان لثه عفونی به طور قابل توجه ای می تواند باعث کاهش سطح انواع بیماری ها شود.

مطالعات قبلی نیز نشان داده اند که:

بیماران مبتلا به آلزایمر در صورت رعایت بهداشت دهان و دندان با وجود تشابه سنی با افراد سالم  می توانند از برخی از بیماری ها پیشگیری کنند.

همچنین آنها می توانند از تشدید بیماری خود جلوگیری کرده و به احتمال زیاد از منعکس شدن مشکلات بیشتر ممانعت به عمل آورند.