هزینه ارتودنسی

8 تاثیر مخرب اسید معده بر دندان ها + 5 روش پیشگیری از آن

اگر از رفلاکس اسید معده رنج می برید و به دنبال آن با مشکلات دهان و دندان مانند بوی بد دهان و پوسیدگی دندان مواجهید، حتما این مقاله را بخوانید. در این مقاله به بررسی اثر اسید معده بر دهان و دندان ها و  نحوه کاهش آسیب وارده به دندان ها به دنبال رفلاکس اسید معده پرداخته شده است.

نکته: اگر همزمان با درمان ارتودنسی دندان با این مشکل مواجه شده اید حتما بخش دوم مقاله را با دقت بیشتری بخوانید.

ریفلاکس اسید معده چیست؟

ریفلاکس اسید معده یا (GERD) یک مشکل رایج گوارشی در اغلب جوامع است. این مشکل زمانی رخ می دهد که اسید به همراه محتویات معده به فاصله کوتاه یا چند ساعت بعد از خوردن غذا و نوشیدنی از معده به سمت مری برمی گردد. در این مشکل، دریچه بین مری و معده شل شده و اجازه می دهد که اسید و محتویات داخل معده به داخل مری و گاهی اوقات داخل دهان برگردد.

ریفلاکس اسید معده چه تاثیری بر دهان و دندان ها می گذارد؟ (بررسی اثر ریفلاکس اسید بر دندان ها)

ریفلاکس اسید البته همیشه به داخل دهان بازنمی گردد. اما در برخی افراد و در برخی مواقع مقادیر زیادی از آن وارد دهان می شود. و به مرور زمان 8 اثر مخرب زیر را بر روی دندان ها باقی خواهد گذاشت:

  1. افزایش پوسیدگی دندان ها (بیشترین تاثیر اسید معده بر دندان ها)
  2. تحلیل رفتن مینای دندان (اصطلاحا شیشه ای شدن دندان ها)
  3. حساس شدن دندان ها
  4. کاهش بزاق و افزایش خشکی دهان
  5. افزایش شمار باکتری های بد دهان
  6. افزایش بوی بد دهان
  7. ابتلاء به بیماری های لثه
  8. تغییر رنگ دندان ها (اسید معده و زردی دندان یکی از مواردی است که در مطالعات زیادی به آن پرداخته شده. افرادی که مکررا رفلکس اسید را تجربه می کنند دندان های زرد دارند)

چگونه اثر اسید معده بر دندان ها را کاهش دهیم؟

با دنبال کردن 5 نکته زیر به راحتی قادر خواهید بود آسیب های وارده به دندان به دنبال رفلاکس اسید معده را کاهش دهید.

1. ریفلاکس خود را درمان و مدیریت کنید

بهترین راه برای محافظت از دهان و دندان ها در مقابل گزند اسید معده، کنترل و درمان ریفلاکس اسید است. شما باید پیش از هرچیزی از یک پزشک عمومی کمک بگیرید. پزشک شما می تواند برخی داروها مانند امپرازول یا نکسیم Nexium را برایتان تجویز کند. مصرف این داروها می تواند از بروز یا رفلاکس اسید معده بکاهد و از آسیب دیدن دندان های شما جلوگیری کند.

2. سبک زندگی خود را تغییر دهید

پزشک همچنین به شما توصیه خواهد کرد که سبک زندگی خود را تغییر داده و سالمتر زندگی کنید. به عنوان مثال شما باید از مصرف غذا در هر وعده غذایی کم کنید و در عوض چندین وعده سبک داشته باشد

  • قبل از خواب غذا و نوشیدنی نخورید
  • غذاهای ادویه دار میل نکنید
  • مصرف غذاهای چرب باید متوقف شود
  • سیگار، مشروبات الکلی و سایر دخانیات مصرف نشود

3. بعد از خوردن هرچیزی دهان خود را شستشو دهید

 اگر به صورت مزمن ریفلاکس اسید دارید، بهترین راه برای خنثی سازی اسیدی که به داخل دهان شما برمیگردد، مخلوط کردن مقدار کمی جوش شیرین با آب و شستشوی دهان با این محلول است.

همچنین می توانید مقداری از این مخلوط را بنوشید یا یک قرص ضد اسید بخورید و مقداری شیر بنوشید تا اسید بیشتری خنثی شود. قبل از انجام این کار با دندانپزشک یا پزشک خود نیز مشورت کنید.

4. بهداشت دهان و دندان خود را به خوبی رعایت کنید

برای کاهش اثر اسید معده بر دندان ها اطمینان حاصل کنید که حداقل دو بار در روز مسواک می زنید. دقت کنید که بلافاصله پس از بازگشت اسید مسواک نزنید زیرا این کار باعث تحلیل بیشتر مینای دندان می شود. دست کم 15 دقیقه بعد از هر بار ریفلاکس اینکار را انجام دهید تا نتایج بهتری حاصل شود. زیرا اسید حدود 15 دقیقه مینای دندان را نرم می کند و بلافاصله مسواک زدن باعث آسیب بیشتر می شود.

به جز مسواک زدن، از نخ دندان غافل نشوید و حتما پس از هر بار مسواک زدن نخ دندان هم بکشید تا لابلای دندان ها تمیز شود. گاهی اوقات باکتری های لابلای دندان ها باعث اسیدی تر شدن دهان می شوند. بنابراین برای کاهش اثر اسید معده بر دندان ها حتما نخ دندان هم بکشید.

5. هرگز از چکاپ 6 ماه یکبار دندانپزشکی غافل نشوید

اگر هر 6 ماه یکبار به مطب دندانپزشک خود مراجعه کنید، دندانپزشک شما در صورت مشاهده علائم هرگونه فرسایش یا آسیب به دندان (ناشی از اسید معده) به شما در کاهش آسیب ها کمک می کند. با چکاپ دندانپزشکی که هزینه بسیار اندکی دارد شما می تواند از هزینه های ترمیم دندان ها گذر کرده و سلامت خودتان را نیز افزایش دهید.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / 5. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید