هزینه ارتودنسی

آشنایی با مراحل و روند رویش دندان های دائمی با توجه به سن کودکان (والدین حتما بخوانند)

در این مقاله به طور کامل با روند رویش دندان دائمی آشنا خواهید شد. اگر درباره زود در آمدن یا تاخیر در رویش دندان های دائمی یا عدم رشد دندان دائمی کودکان خود سوالی دارید با خواندن این مقاله حتما به پاسخ سوال خود دست پیدا خواهید کرد و از همه مهمتر شما در این مقاله اهمیت درمان ارتودنسی دندان در اوایل کودکی را درک خواهید کرد.

رویش دندان شیری (از رشد تا افتادن)

قبل از اینکه بخواهیم درباره درآمدن دندان دائمی صحبت کنیم اجازه دهید تا ابتدا دندان های شیری را معرفی کرده و در قالب جدول، زمان رویش و افتادن هر کدام از آن ها را شرح دخی

فک بالازمان در آمدن به ماهزمان افتادن به سال
پیش مرکزی (در جلو)8 تا 12 ماهگی6 تا 7 سالگی
پیش جانبی (در جلو)9 تا 13 ماهگی7 تا 8 سالگی
نیش16 تا 22 ماهگی10 تا 12 سالگی
آسیاب اول در پشت13 تا 19 ماهگی9 تا 11 سالگی
آسیاب دوم در پیشت25 تا 33 ماهگی10 تا 12 سالگی
رویش دندان دائمی بعد از شیری
فک پایینزمان در آمدنزمان افتادن
دومین آسیاب کوچک23 تا 32 ماهگی10 تا 12 سالگی
اولین آسیاب14 تا 18 ماهگی9 تا 11 سالگی
نیش17 تا 23 ماهگی9 تا 12 سالگی
پیش های جانبی در جلو1خ تا 16  ماهگی7 تا 8 سالگی
پیش های مرکزی6 تا 10 ماهگی6 تا 7 سالگی

روند رشد دندان دائمی به چه شکل است؟

  • روند رویش دندان های دائمی از شش سالگی شروع می شود و تا دوازه سالگی ادامه پیدا می کند.
  • در سن دوازده سالگی 28 دندان دائمی در دهان ظاهر شده اند.
  • پس از چند سال وقفه مجددا آرواره ها شاهد ظهور چهار دندان به نام دندان عقل در خود خواهند شد.
  • در نهایت در سنین 17 الی 23 سالگی هر فرد در دهان خود 32 دندان دارد.

دوره دندانی مختلط چیست؟

در حدود سن شش سالگی، داخل استخوان فک همه ما در زیر دندان های شیری، رویش دندان دائمی آغاز می شود. هنگامی که کودک بزرگ می شود این جوانه ها هم رشد کرده  و به آرامی شروع به حرکت می کنند. در حین حرکت دندان های دائمی در نیامده، ریشه دندان های شیری هم در آستانه تحلیل قرار می گیرند و از بین می روند. در اینجا است که ما با پدیده لق شدن دندان روبرو می شویم. در این وضعیت از زیر دندان لق شده ، دندان دائمی بیرون می زند.

ما به دندان های 1 تا 5  در هر نیم قوس فکی که جایگزین دندان های شیری می شوند دندان های دائمی جانشین می گوییم. و به این دوره هم دوره دندانی مخلتط گفته می شود زیرا از هر دو نوع دندان در فک وجود دارد. در نهایت مجموعه ای از 32 دندان دائمی جایگزین دندان های شیری می شوند که 16 دندان دائمی در فک بالا و 16 دندان دائمی در فک پایین قرار دارند.

ویژگی بارز دندان های دائمی

دندان های دائمی به طور معمول کمی تیره تر و همیشه بزرگتر از دندان های شیری کودک می باشند. برخی از دندان های دائمی به طور مستقیم جایگزین دندان های شیری می شوند. برخی دیگر در جایی رویش می کنند که قبلا در آنجا دندانی وجود نداشته است.

دریافت نوبت آنلاین ارتودنسی

با رزرو آنلاین نوبت از کلینیک های دکتر درویش پور از مشاوره و ویزیت رایگان + شرایط ویژه برخوردار شوید.

دریافت نوبت داخل پست ها

رویش اولین دندان دائمی: اولین دندان دائمی کی در میاید؟

به طور معمول اولین دندان دائمی  در 6 یا 7  سالگی رویش می کند. این در حالی است که در محل رویش این دندان قبلا دندانی وجود نداشته است. به همین خاطر است که والدین اغلب این دندان را با دندان های شیری اشتباه گرفته و از آن مراقبت لازم را به عمل نمی آورند. این دندان دائمی در شکل ظاهری صورت و زیبایی لبخند تاثیر بسزایی دارد و سلامت آن وابسته به سلامت دیگر دندان ها می باشد.(به محض در آمدن اولین دند ان های دائمی بهتر است به یک دندانپزشک خوب یا متخصص ارتودنسی مراجعه کنید)

مهمترین دلیل مراجعه به متخصص ارتودنسی در سن 6 سالگی

از آنجا که در این سن هم دندان شیری و هم دائمی به صورت مختلط در داخل دهان وجود دارند بهتر است در این سن به متخصص ارتودنسی مراجعه شود. در این سن ممکن است حین افتادن دندان شیری و یا در آمدن دندان دائمی با مشکلات نامنظمی دندان ها مخصوصا در آینده روبرو شویم. بنابراین در سن 6 تا 7 سالگی با مراجعه به یک متخصص می توان از بروز چنین مشکلاتی پیشگیری کرد و یا آن ها را در اولین فرصت ممکن درمان کرد.

در آمدن و رویش دندان دائمی در 6 تا 8 سالگی

در حوالی سنین 6 تا 8 سالگی چهار دندان دائمی در بالا و چهار دندان دائمی در پایین ظاهر می شوند. تا سن 12 سالگی به طور معمول باید 20 دندان شیری هر کودک جای خود را به 20 دندان دائمی جایگزین داده باشد.

به این ترتیب با احتساب:

  • چهار دندان دائمی که از شش سالگی در دهان کودک وجود داشته
  • چهار دندان آسیاب دوم که در دوازده سالگی رویش می کنند

مجموعا در سن دوازده سالگی 28 دندان در دهان کودک وجود دارد. همچنین با توجه به اختلاف اندازه ای که بین دندان های شیری و دائمی وجود دارد.

بهترین سن ارتودنسی دندان چه سنی است؟

با توجه به حضور همه دندان ها در این مقطع سنی (10 تا 12)، همه این عوامل باعث شده است که این زمان دوره طلایی ارتودنسی دندان نامیده  شود. (شما در این دوره میتوانید درمان ارتودنسی دو مرحله ای را آغاز کنید.)

با این وجود بهتر است که از سن 7 سالگی کودک خود را به حضور بهترین متخصص ارتودنسی در شهر خود ببرید تا بتوانید از سلامت دهان و دندان او اطمینان حاصل کنید و مشکلات احتمالی او را با انواع ارتودنسی زیر برطرف کنید:

چند واقعیت در مورد رویش دندان ها در انسان

رویش دندان یک فرآیند بیولوزیکی مهم است

رویش دندان ها در انسان یک فرایند بیولوژیکی و فیزیولوژیکی پویا و پیچیده ای است که در طول چند سال رخ می دهد. این فرایند شامل تشکیل دندان ها و سپس ریزش آنها در آرواره است تا زمانی که دندان ها به موقعیت نهایی و عملکرد انتهایی خود در قوس دندانی برسند.

طی رویش دندان اتفاقات زیادی در داخل دهان رخ میدهد

جایگزین شدن دندان دائمی به جای دندان شیری نشان دهنده این است که به همراه رشد استخوان سر و صورت و رشد بافت های نرم اطراف دندان، تغییراتی مرتبط با این روند در داخل دهان انجام می پذیرد. به طور مثال از جمله این تغییرات می توان به تحلیل ریشه های دندان شیری برای راه دادن به دندان های دائمی اشاره کرد. در حقیقت رویش دندان یک فرایند کاملا قراردادی و متقارن است. به طور معمول در همان زمان در هر دو طرف از قوس دندانی این برنامه ریزی در زمان تنظیم شده توسط فولیکول دندانی و توسط تغییرات متعدد از بافت مانند تحلیل ریشه دندان شیری صورت می گیرد.

فرآیند رویش از دوران جنینی آغاز میشود

اولین مرحله از این فرایند در طول مرحله جنینی رخ می دهد. در پایان حدود 20 الی 25 سال بعد از آن، با رویش دندان آسیاب سوم دائم و یا دندان عقل، روند شکل گیری دندان ها در قوس دندانی به پایان می رسد.

 چند حقیقت جالب در مورد زمان رویش دندان دائمی کودکان

  • دختران به طور کلی قبل از پسران دندان دائمی خود را در می آورند
  • دندان های پایین معمولا قبل از دندان های بالایی بیرون می زنند
  • در هر فک دندان ها به صورت قرینه رویش می کنند یکی در سمت راست و یکی در سمت چپ
  • دندان های شیری به نسبت دندان های دائمی از لحاظ اندازه کوچکتر و سفید تر هستند

جدول رویش دندان های دائمی

در آمدن یا رویش دندان دائمی در فک بالا و پایین ترتیب خاصی دارد که این ترتیب به قرار زیر است:

رویش دندان های دائمی در فک بالا

سن رویشنوع و موقعیت دندان
7 تا 8 سالگیدندان پیش میانی
8 تا 9 سالگیدندان پیش کناری
11 تا 12 سالگیدندان نیش
10 تا 11 سالگیدندان آسیاب برای اولین بار در دو گوشه
10 تا 12 سالگیدندان آسیاب دوم
6 تا 7 سالگیدندان آسیاب بزرگ اول
12 تا 13 سالگیدندان آسیاب بزرگ دوم
17 تا 23 سالگیدندان آسیاب بزرگ سوم یا  دندان عقل

رویش دندان های دائمی دندان های فک پایین

سن رویشنوع و موقعیت دندان
6 تا 7 سالگیدندان پیش میانی
7 تا 8 سالگیدندان پیش کناری
9 تا 10 سالگیدندان نیش
10 تا 12 سالگیآسیاب کوچک اول
11 تا 12 سالگیآسیاب کوچک دوم
6 تا 7 سالگیآسیاب بزرگ اول
11 تا 13 سالگیآسیاب بزرگ دوم
17 تا 23 سالگیآسیاب بزرگ سوم یا دندان عقل

همانطور که در جدول بالا می بینید، دندان های دائمی در حوالی سن 6 سالگی از لثه بیرون می آیند. در سن سیزده سالگی کودک باید در دهان خود 28 دندان داشته باشد. همچنین ظهور یک تا چهار دندان عقل نیز در سنین 17 الی 23 سالگی صورت خواهد گرفت. در این سن و سال هر فردی در دهان خود دارای 32 دندان دائمی است.

انتخاب متخصص ارتودنسی برای اصلاح مشکلات دندان های دائمی کودکان

حتما کودکان خود را از سن 7 سالگی به نزد یک متخصص ارتودنسی خوب ببرید. زیرا بهترین سن ارتودنسی همین 7 سالگی است. ما در این سن تمام مشکلات احتمالی دندان دائمی فرزند شما را تخیص میدهیم و قبل از اینکه دیر شود آن را درمان میکنیم. اگر در خصوص عدم رویش یا تاخیر در رویش دندان دائمی و یا ارتودنسی این دندان ها سوالی دارید در این صفحه از دکتر درویش پور بپرسید تا خود دکتر شخصا به شما پاسخ دهند.

پاسخ به سوالات رایج درباره در آمدن دندان های دائمی

آیا دندان دائمی دوباره در می آید؟

متاسفانه در حال حاضر، دندان های دائمی از دست رفته را نمی توان دوباره بازیابی کرد چون آن ها دیگر در نمی آیند و پیشرفت دانش به آنجایی نرسیده که بتواند رشد و در آمدن آن ها را تحریک کند. گزینه هایی مانند ایمپلنت دندان، بریج و دندان مصنوعی می توانند به عنوان جایگزین های مصنوعی برای دندان های از دست رفته عمل کنند.

علت دیر در آمدن دندان دائمی چیست؟

برخی از کودکان به طور قابل توجهی دیرتر از همسالان خود دندان های دائمی شان در می آیند. به این پدیده تاخیر در رویش دندان می گویند. این می تواند چندین علت ژنتیکی، جامعه شناختی داشته یا مرتبط با سبک زندگی باشد و معمولاً دلیلی برای نگرانی نیست.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / 5. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید