هزینه ارتودنسی

همه چیز درباره ارتودنسی کودکان (والدین حتما بخوانند)

خواندن محتویات این صفحه به شدت به والدینی که درباره دندانپزشکی کودکان دلبندشان دغدغه دارند و نامنظمی های دندانی یا فک آن‌ها برای‌شان نگران کننده است توصیه می‌شود. در این صفحه به شما توضیح می‌دهیم که کودکان برای کدام مشکلات دهان و دندان باید به متخصص ارتودنسی کودکان مراجعه کنند، فواید شروع درمان در سنین پایین را بررسی می کنیم و درباره هزینه ارتودنسی دندان، مدت زمان دوره درمان ارتودنسی و نحوه شروع درمان هم مطالبی ارائه خواهیم داد.

ارتودنسی کودکان دقیقا به چه معناست؟

ارتودنسی دندان به معنای منظم کردن دندان‌ها، رفع ناهنجاری‌ها و تغییر موقعیت‌های غیرعادی فک و دندان است. این درمان هم در کودکی و هم برای بزرگسالان انجام داده می‌شود. اما به تمام اقداماتی که به منظور پیشگیری از بروز نامنظمی دندان ها و درمان به موقع این مشکلات در کودکی انجام داده می شود به صورت اختصاصی و در مجموع ارتودنسی کودکان گفته می‌شود.

دریافت نوبت آنلاین ارتودنسی

با رزرو آنلاین نوبت از کلینیک های دکتر درویش پور از مشاوره و ویزیت رایگان + شرایط ویژه برخوردار شوید.

دریافت نوبت داخل پست ها

چه کسی می‌تواند درمان ارتودنسی در بچه ها را انجام دهد؟

متخصص ارتودنسی به دندانپزشکی گفته می شود که پس از اتمام دوره عمومی دندانپزشکی خود (حدودا 6 تا 7 سال)، مجددا به دانشگاه می روند تا به مدت 3 تا 4 سال دیگر نیز درباره موقعیت دندان ها و فک ها، انواع ناهنجاری های دندانی و فکی و نحوه اصلاح آن ها آموزش تخصصی بینند.

به دندانپزشکی که این دوره های تخصصی را گذرانده و موفق به اخذ مدارک مربوطه شده ارتودنتیست گفته می شود. این دندانپزشکان تمام مشکلات مرتبط با عدم هماهنگی دندان ها و فک ها در سنین مختلف را به خوبی شناسایی و درمان می کنند. آن ها بیماران را از هر سنی معاینه کرده و طرح درمان اختصاصی برای هر بیمار ایجاد می کنند. اما اگر بیشتر پیرامون رفع نامنظمی های دندانی در کودکان کار کرده باشند ممکن است به واسطه تجربه و مهارت در این زمینه، متخصص ارتودنسی کودکان نیز خوانده شوند. هرچند که ما به طور مجزا متخصصِ تنها کودکان نداریم.

از کجا متوجه شوم که کودک من به درمان ارتودنسی نیاز دارد؟

از آنجا که هرگونه تغییر موقعیت دندان ها و فک، به ارتودنسی ارتباط دارد، لذا هرگونه مشکل در موقعیت دندان های کودک خود را، به عنوان یک نشانه از اینکه باید به متخصص مراجعه کنید در نظر بگیرید. یعنی به محض اینکه متوجه شدید مثلا:

  • دندان های دائمی فرزندتان کج است
  • یا اگر یکی از فک هایش دچار جلوزدگی است
  • اگر بین دندان هایش در جلو، حین بستن دهان، فاصله وجود دارد
  • اگر بین تمامی دندان هایش فاصله افتاده
  • اگر یکی از فک هایش بیشتر به سمت راست یا چپ متمایل است
  • دندان شیری اش زودتر یا دیرتر از موعد افتاده یا هنوز نیوفتاده
  • بعد از سن 5 سالگی کودک هنوز انگشتان خود را میمکد یا از شیشه شیر استفاده می کند
  • تنفس دهانی دارد و به جای بینی از دهان نفس می کشد
  • حین قورت دادن غذا به جای اینکه زبانش را به سقف دهان نزدیک کند به دندان های جلو میزند
  • و….

حتما برای ارزیابی و آغاز احتمالی درمان ارتودنسی کودکان به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید. و به طور کلی مطابق تصویر زیر، می توانید تشخیص دهید که مشکل کودک شما و نام آن چیست. با مشاهده هر کدام از این موارد حتما به به یک متخصص ارتودنسی کودکان خودتان مراجعه کنید.

انواع مشکلات دندانی
شایع ترین مشکلات ارتودنسی که بهتر است در کودکی تشخیص داده شده و درمان شوند

فواید و مزایای ارتودنسی دندان کدامند؟

+ بهبود سلامت دهان و دندان

ارتودنسی به خودی خود فواید بسیار زیادی برای سلامت دهان و دندان ما دارد. همین که با منظم کردن دندان ها به تسهیل حفظ بهداشت دهان و دندان کمک می کند بزرگ ترین مزیت ممکن است.

کودکی که در حال مسواک زدن است

زیرا اگر دندان ها نامرتب باشند مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و اموراتی از این دست برای کودک دشورا خواهد بود. و چه بسا احتمال پوسیدگی دندان و مشکلات آتی دندانپزشکی در آن ها افزایش پیدا می کند.

+ بهبود تکلم و توانایی جویدن

بهبود گفتار و قدرت جویدن، به دنبال کمک به حفظ بهداشت دهان و دندان، می تواند دومین مزیت ارتودنسی برای کودکان باشد. زیرا اگر دندان ها در موقعیت مناسب خود نباشند تکلم و جویدن به خوبی صورت نمی گیرد. به جز این، عدم جویدن مناسب غذا به دنبال نامنظم بودن دندان ها می تواند باعث بروز مشکلات گوارشی شود.

+ افزایش اعتماد به نفس

بهبود و اصلاح طرح لبخند می تواند مزیت بعدی ارتودنسی در کودکان باشد. نتیجه مطالعات نشان می دهد کودکانی که دچار نامنظمی دندانی و فکی هستند از اعتماد به نفس کمتری برخوردارند و اغلب به دلیل این وضعیت خود مورد تمسخر و اذیت هم سن و سالان خود قرار می گیرند. با انجام درمان ارتودنسی در سنین پایین، می توان دندان های آن ها را منظم کرده و زیبایی لبخند و اعتماد به نفس را به زندگی کودکان برگرداند.

چند کودک که شنل پوشیده اند

+ صرفه جویی در زمان

اگر کودکی مشکل نامنظمی دندانی یا فکی داشه باشد چه امروز در کودکی و چه فردا در جوانی بلاخره باید تحت درمان قرار بگیرد. اما تفاوت های بسیار زیادی بین آغاز درمان در سنین بالا و در سنین کودکی وجود دارد.

زیرا ساختارهای دهان و دندان کودکان در سنین پایین در حال رشد است و به راحتی می توان نحوه رشد دندان و فک ها را در مدت زمان کمی با هزینه پایین هدایت کرد. چیزی که در سنین بالا بسیار دشوارتر، پرزحمت تر، زمانبرتر و هزینه بر تر خواهد بود.

مساله مدت زمان ارتودنسی نیز قابل چشم پوشی نیست. در سنین پایین نهایتا به مدرسه می رود و هیچ دغدغه یا مسئولیت اجتماعی ندارد. بنابراین در مدت زمان کم درمان می شود. اما همین کودک اگر بزرگ تر شود مسئولیت اجتماعی و مشغله پیدا می کند که پیدا کردن زمان خالی برای شروع درمان برایش دشوارتر می شود.

+ کاهش هزینه درمان

به دلیل زمانبر بودن ارتودنسی در سنین بالا، تعداد مراجعات و سختی درمان بیشتر می شود که همگی باعث افزایش هزینه خواهد شد. برای مثال اگر کودکی با هزینه مثلا 6 میلیون تومان اکنون در سن 10 سالگی درمان می شود، در سن 25 سالگی باید حدود 2 برابر این هزینه را پرداخت کند. (ارقام صرفا جهت مطرح کردن مثال است)

اینفوگرافی هزینه ارتودنسی کودکان

بهترین سن شروع ارتودنسی کودکان چه سنی است؟

اینکه بهترین زمان مراجعه اولیه به متخصص ارتودنسی چه زمانی است یک مساله است، و اینکه شروع درمان چه زمانی باشد یک مساله دیگر است.

والدینی که فکر می کنند فرزندشان یکی از مشکلات ذکر شده در این مقاله را دارند بهتر است تا پیش از در آمدن کامل دندان دائمی به متخصص ارتودنسی کودکان مراجعه کنند. این مراجعه لزوما به معنی آغاز درمان نیست و صرفا یک معاینه خواهد بود و یا در نهایت انجام اقدامات پیشگیرانه است.

+ فاز اول درمان ارتودنسی کودکان

بر همین اساس سنین 6 تا 8 سالگی می تواند زمان مناسبی برای مراجعه به متخصص ارتودنسی باشد. در همین سنین ممکن است اگر نیاز باشد فاز اول درمان شروع شود. در صورت شروع درمان در این سنین، به ندرت از بریس (همان سیم کشی ارتودنسی) استفاده می شود و بیشتر از فضا نگهدارها، وسیع کننده های کام و از این دست لوازم استفاده می شود.

دکتر هادی درویش پور متخصص ارتودنسی کودکان در حال ویزیت بیمار خردسال خود
یکی از مراجعان دکتر درویش پور که تحت درمان مرحله اول ارتودنسی قرار گرفته.

+ فاز دوم درمان

بهترین سن آغاز درمان نیز سنین 10 تا 15 سالگی است که بیشتر دندان های دائمی در آمده اند و می توان بدون دغدغه درمان را آغاز کرد. در این سنین از بریس ارتودنسی استفاده خواهد شد.(منبع)

مدت زمان اتمام درمان ارتودنسی در بچه ها چقدر است؟

مدت زمان ارتودنسی کودکان بستگی به نوع مشکل، شدت مشکل و وضیعت کلی کودک شما دارد. اگر لازم باشد که در فاز اول ارتودنسی از فضا نگهدارنده (به خاطر افتادن زودتر از حد موعد دندان شیری) یا وسیع کننده کام (به خاطر کوچک بودن فک) ممکن است ممکن است از 4 تا 8 ماه طول بکشد تا مشکل برطرف شود.

فاز دوم درمان ارتودنسی نیز زمانی که از بریس استفاده شود ممکن است بین 6 ماه تا 1.5 سال زمان لازم باشد تا مشکل برطرف شود. ذکر این نکته بسیار بسیار مهم است که مدت زمان حدودی درمان پس از معاینه مشخص خواهد شد و برای هر کودک متفاوت خواهد بود.

هزینه ارتودنسی کودکان چقدر است؟

هیچوقت بدون مراجعه حضوری و معاینه دهان و دندان کودک توسط متخصص، امکان برآورد دقیق هزینه ارتودنسی کودکان وجود ندارد. اما به صورت یک قاعده کلی، نرخ و تعرفه و هزینه ارتودنسی در کودکان کمتر از ارتودنسی بزرگسالان است. یعنی هرچه زودتر اقدام به درمان کودکان خود کنید هزینه کمتری هم پرداخت خواهید کرد.

درمان ارتودنسی فرزندم را چگونه آغاز کنم؟

والدین معمولاً اولین کسانی هستند که مشکلات ارتودنسی فرزند خود را تشخیص می‌دهند. اگر شما مشکلی در خصوص دندان‌ها و فک کودک از نظر موقعیت مشاهده می‌کنید حتما به یک متخصص ارتودنسی کودکان مراجعه کنید. حتما در انتخاب متخصص دقت کنید و با حوصله اینکار را انجام دهید.

در اغلب اوقات اگر به طور منظم کودک خود را به مطب متخصص دندانپزشکی کودکان برده باشید در صورت وجود مشکل نامنظمی دندانی و فکی، دندانپزشک شما را ارتودنتیست ارجاع می دهد. بنابراین اگر کودک شما مشکل خاصی در خصوص موقعیت دندان ها و فک خود دارد از دندانپزشک کودکان بخواهید که حتما به شما یک متخصص خوب معرفی کند.

پس از پیدا کردن بهترین متخصص ارتودنسی کودکان، کودک شما ارزیابی می شود و درباره روش درمان باش شما صحبت خواهد شد. از آنجا که کودک هنوز مسئولیت پذیر نیست شما باید تمام دستورالعمل های حین درمان را از متخصص جویا شده و به کودک در طول درمان نظارت داشته باشید. برای مثال موارد زیر باید در این خصوص مد نظر قرار داده شود:

  • کودک باید رژیم غذایی مناسبی داشته باشد
  • بهداشت دهان و دندان را رعایت کند
  • به صورت منظم به متخصص مراجعه شود
  • از دهان و صورت کودک مراقبت شود
دکتر هادی درویش پور متخصص ارتودنسی کودکان در کنار بیمار خردسال خود

برای شروع درمان ارتودنسی کودک خود سوالی دارید؟

اگر در خصوص مشکلات دندانی کودک خود نگران هستید (و سوالات زیادی در ذهن دارید) می‌توانید برای مشاوره تخصصی به مطب‌های دکتر درویش پور (متخصص ارتودنسی کودکان در تهران) مراجعه کنید. برای دریافت نوبت آنلاین از طریق لینک زیر اقدام کنید. 👇🏻 یا با شماره تماس‌های مندرج در سایت اقدام کنید.

دریافت نوبت آنلاین + مشاوره رایگان ارتودنسی دندان

پاسخ به سوالات رایج درباره ارتودنسی کودکان در سنین پایین

آیا دندانپزشک عمومی می تواند نامنظمی دندانی کودکان را برطرف کند؟

بیایید قبول کنیم که دندانپزشکان عمومی می توانند مسائل عمومی دندانپزشکی و زیبایی یا ترمیم دندان را به خوبی انجام دهند. اما برای انجام ارتودنسی کودکان گزینه چندان مناسبی نیستند. برای منظم کردن دندان کودکان تنها باید به ارتودنتیست اطفال و کودکان مراجعه کرد.

آیا درمان ارتودنسی در بچه ها می تواند مشکلات تنفسی را برطرف کند؟

بله با منظم شدن موقعیت فک ها و دندان ها نه تنها زیبایی لبخند و چهره بچه ها بهتر می شود که مشکلات تنفسی مانند آپنه خواب نیز برطرف می شوند.

آیا بدون جراحی می توان انحراف فک کودکان را با ارتودنسی درمان کرد؟

بله مشروط بر اینکه از سنین پایین برای معاینه و درمان به متخصص مراجعه شود امکان درمان مشکلات مختلف فکی بدون جراحی وجود دارد

آیا ارتودنسی متحرک برای کودکان مناسب است؟

ارتودنسی متحرک اغلب برای کودکان کم سن و سال توصیه نمی شود اما در سنین نوجوانی و بالاتر از آن می تواند کاربردی باشد و طرفداران زیادی دارد.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / 5. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید