هزینه ارتودنسی

ارتودنسی پیشگیری چیست و از چه سنی باید آن را انجام داد؟

نحوه رشد فک و صورت، تاثیر بسیار زیادی روی موقعیت آینده دندان ها و فک ها، نسبت به هم می گذارد. اگر مشکلی در هر یک از مراحل رشد فک و صورت ایجاد شود ممکن است زمینه نامرتبی و به هم خوردن فرم طبیعی دندان ها در آینده ایجاد شود. اما ما به کمک ارتودنسی پیشگیری کاری می کنیم که این اتفاقات در آینده رخ ندهد.

ارتودنسی پیشگیری چیست؟

ارتودنسی پیشگیری در واقع مجموعه ای از اقدامات دندانپزشکی در سنین پایین است. یک ارتودنیست رشد فک و صورت و درآمدن دندان های دائمی کودکان را ارزیابی می کند و اگر مشکلی در هر یک از مراحل رشد و توسعه فک و دندان ها مشاهده کند، با کمک ابزارها و تکنیک های خاصی آن مشکلات را برطرف می کند.

کودکی که یک وسیله ارتودنسی پیشگیری در دست دارد و در حال خندیدن است

ارتودنتیست با انجام این اقدامات پیشگیرانه مانع از نامرتب شدن دندان های دائمی در آینده شده و یا دست کم شدت آن ها را کاهش می دهد. انجام اقدامات ارتودنسی پیشگیرانه، باعث می شود که هزینه درمان برای مرتب کردن دندان ها در آینده به شدت کاهش پیدا کند و یا فرد اصلاً نیازی به صرف هزینه نداشته باشد زیرا از قبل مشکل به موقع برطرف شده.

👋 بیشتر بخوانید: آخرین هزینه ارتودنسی دندان

آیا همه کودکان نیاز به ارتودنسی پیشگیرانه دارند؟

متخصصان توصیه می کنند که کودکان در حدود سن 8 سالگی دست کم یک بار معاینه ارتودنسی شوند. البته نگران نباشید و تصور نکنید که فرزند شما قطعاً در این سن نیاز به درمان مرتب سازی دندان ها دارد. گزارش شده که تنها حدود 10 درصد از بیماران پیش از نوجوانی واقعاً از مداخله ارتودنسی پیشگیری و زودهنگام بهره مند می شوند. برای این اقلیت، مداخله ارتودنسی زودهنگام (که به عنوان درمان اولیه نیز شناخته می شود) می تواند مزایای قابل توجهی داشته باشد.

از کجا بفهمم که کودک من نیاز به ارتودنسی پیشگیری دارد؟

ارزیابی دهان و دندان و یا حتی صورت کودکان در مراحل توسعه و رشد فک ها می تواند برای والدین بسیار مهم باشد. اینکار به تشخیص مسائل و مشکلات احتمالی کمک بسیاری می کند. با این حال تشخیص برخی از مشکلات پیش آمده ممکن است در ابتدا برای خیلی از والدین واضح نباشند، بنابراین توصیه می شود حتی اگر هیچ نگرانی خاصی در خصوص رشد فکی و توسعه دندان های کودک خود مشاهده نکرده اید، باز هم با یک متخصص ارتودنسی مشورت کنید.

با این حال در برخی شرایط مراجعه به متخصص ارتودنسی حتما باید در اسرع وقت و پیش از آنکه دیر شود انجام شود:

اینفوگرافی انواع ناهنجاری های دندانی و فکی
  • بیرون زدگی دندان های جلویی بالا (به خصوص اگر دندان های جلویی بالا همیشه روی لب پایین قابل مشاهده باشند)
  • اگر دندان‌های کودک شما هنگام جویدن گرفتن به درستی به هم نمی‌رسند (مثلاً دندان جلوی بالایی پشت دندان جلوی پایین قرار می‌گیرد)
  • موقعیت بیرون زده و یا نامتقارن فک پایین
  • درد هنگام جویدن (به عنوان مثال درد در لثه یا سقف دهان)
  • اگر کودک شما بزرگتر از 5 سال است و هنوز شست یا انگشت خود را می مکد

اهمیت دندان های شیری در ارتودنسی پیشگیری چیست؟

در ارتودنسی پیشگیری تمرکز زیادی روی دندان های شیری می شود. دندان‌های اولیه یا شیری به عنوان نگه‌دارنده فضا برای دندان‌های دائمی عمل می‌کنند. از دست دادن خیلی زود دندان شیری ممکن است به دندان های مجاور اجازه دهد تا به فضای خالی ایجاد شده بروند و فضای مورد نیاز برای رویش دندان های دائمی را کاهش دهد. از این رو مراقبت اصولی از دندان های شیری بسیار مهم است زیرا اینکار به جلوگیری از شلوغی و کج شدن دندان های دائمی کمک زیادی می کند.

اگر دندان شیری به دلیل ضربه یا پوسیدگی زودتر از موعد بی افتد، مراجعه به متخصص ارتودنسی ضروری است. ارتودنتیست در بیشتر مواقع، در صورت نیاز درمان ارتودنسی پیشگیرانه را انجام می دهد. نحوه انجام ارتودنسی پیشگیری به سن کودک، مرحله رشد و موقعیت دندان های دائمی و الگوی رشد کلی صورت کودک بستگی دارد. بسیاری از مشکلاتی که به دلیل مسالئل مرتبط با دندان های شیری در آینده رخ می دهد با تشخیص به موقع و مدیریت خوب قابل پیشگیری یا درمان هستند.

از اولین ویزیت ارتودنسی پیشگیری فرزندتان چه انتظاری باید داشت

یک متخصص ارتودنسی در جلسه اول، ارزیابی جامعی از صورت، فک ها و دهان و دندان های فرزند شما به عمل می آورد. اینکار به صورت چشمی و یا از طریق معاینه فیزیکی انجام می شود. همچنین ممکن است برای اطلاع از موقعیت دقیق دندان ها و ریشه هایشان در فک و وضعیت رشد صورت، از تفسیر تصاور گرفته شده توسط اشعه ایکس استفاده شود.

عکس دکتر هادی درویش پور و یکی از مراجعان خردسال ایشان

در اولین جلسه ارتودنسی پیشگیری تمام مشکلات احتمالی مرتبط با موقعیت دندان ها و فک بررسی شده و به اطلاع والدین می رسد. سپس درباره درمان های احتمالی، مدت زمان درمان، نکاتی که باید والدین و کودک دنبال کنند و سرانجام هزینه های درمان صحبت می شود.

👋 بیشتر بخوانید: آیا ارتودنسی نامرئی برای کودکان مناسب است؟

چرا باید برای مسائل مرتبط با موقعیت دندان ها فقط به یک ارتودنتیست مراجعه شود؟

متخصصین ارتودنسی مجرب ترین و با تجربه ترین دندانپزشکان برای تشخیص و درمان مشکلات ناترازی دندان و فک هستند. دانش تخصصی و تجربه بالینی به آنها این امکان را می دهد مشاوره جامعی به والیدن و مراجعان دیگر ارائه دهند و زمان ایده آل برای درمان یک مشکل خاص ارتودنسی را، چه در کودکی، چه نوجوانی یا بزرگسالی، تعیین کنند.

رشد دهان کودک یک فرآیند جذاب و پویا است. یک متخصص ارتودنسی آموزش دیده است و تجربه و دانش تخصصی کافی دارد تا تشخیص دهد در خصوص وضعیت دندان ها و فک کودکان چه چیزی طبیعی بوده یا نیست و بهترین روش های درمان را در نظر می گیرد. چه برای درمان های ارتودنسی پیشگیری و چه درمان های بعدی، وقتی به به یک متخصص ارتودنسی مراجعه می کنید، می توانید مطمئن باشید که کودک شما زیر دستان دندانپزشک مطمئنی قرار دارد.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / 5. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید