هزینه ارتودنسی

ارتودنسی بزرگسالان چگونه است و تا چه سنی انجام می شود؟

در مقایسه با ارتودنسی کودکان، ارتودنسی بزرگسالان دشواری ها و مشکلات بیشتری دارد. اما این دلیل نمی شود که بزرگسالان نتوانند نامرتبی دندان های خود را اصلاح کنند و به یک طرح لبخند منظم و زیباتر دست پیدا کنند. خوشبختانه در حال حاظر روش ها مختلفی از جمله ارتودنسی نامرئی با الاینرهای شفاف در دسترس هستند که برای اغلب بزرگسالان کاملا مناسب هستند.

ارتودنسی بزرگسالان چیست؟

والدین اکنون نسبت به چند سال قبل بسیار آگاه تر هستند و کودکان خود را از سنین پایین برای پیشگیری یا اصلاح نامرتبی های دندانی و فکی به نزد متخصص ارتودنسی می برند. این موضوع بسیار مهمی است و باعث می شود که کودکان در آینده دندان هایشان مرتب باشد و از سلامتی دهان و دندان و افزایش اعتماد به نفس بهره ببرند.

با این حال شمار زیادی از افراد نتوانسته اند در سنین کودکی به یک ارتودنتیست مراجعه کنند. از این رو اکنون در بزرگسالی دندان های نامرتبی دارند و یا موقعیت فک های آن ها نرمال نیست. به اصلاحِ نامرتبی دندانی و نامنظمی فکی در این افراد با کمک وسایل ارتودنسی، اصطلاحا ارتودنسی بزرگسالان گفته می شود.

بزرگسالان برای اصلاح چه مشکلاتی باید به متخصص ارتودنسی مراجعه کنند؟

موارد زیر تنها تعدادی از ناهنجاری های دندانی و فکی هستند که برای برطرف کردن آن ها به ارتودنسی بزرگسالان نیاز است:

  • وجود فاصله بین دندان ها
  • روی هم افتادگی دندان ها
  • کج بودن جزئی تا شدید دندان ها
  • جلو بودن یکی از فک ها (به دلیل کوچک بودن یا عدم رشد کافی یکی از فک ها یا حتی رشد بیش از اندازه دیگری، ممکن است اینطور به نظر برسد که یکی از فک ها جلوتر است)
  • وجود فاصله بین دندان های فک بالا و پایین حتی حین بسته بودن دهان
  • انحرافات فکی
  • و …
انواع ناهنجاری های فکی و دندانی که با ارتودنسی درمان می شوند. هزینه ارتودنسی هر کدام از این مشکلات متفاوت است

روش های مرتب کردن دندان بزرگسالان چیست؟

در ارتودنسی بزرگسالان دندان ها را با کمک انواع روش ارتودنسی شامل (ثابت و نامرئی) زیر اصلاح می کنند:

  • ارتودنسی سرامیکی
  • ارتودنسی فلزی ثابت
  • ارتودنسی دیمون
  • ارتودنسی لینگوال
  • ارتودنسی نامرئی با الاینرهای شفاف

بهترین روش ارتودنسی بزرگسالان چیست؟

در حال حاظر ارتودنسی نامرئی با الاینرهای شفاف بهترین و مناسب ترین روش مرتب سازی دندان ها در بزرگسالان است. مخصوصا اگر آن ها شاغل باشند و یا همیشه در جمع باشند الاینرهای شفاف بسیار گزینه خوبی هستند. آن ها کاملا نامرئی هستند و در مدت زمان کمی دندان ها را مرتب می کنند.

ارتودنسی بزرگسالان با ارتودنسی در کودکان تفاوت های زیادی دارد

به طور معمول کودکان بیشتر از هر قشر دیگری تحت درمان های ارتودنسی قرار می‌گیرند. به همین دلیل شاید اغلب افراد فکر می‌کنند ارتودنسی تنها مخصوص کودکان است. هر چند که این تصور تا حدودی درست است، اما بزرگسالان نیز به درمان های مختلف ارتودنسی نیاز دارند.

با این تفاوت که نوع مشکلات آن ها و شیوه درمانشان متفاوت از کودکان است. ادامه مقاله را بخوانید تا با کلیدی ترین تفاوت های ارتودنسی کودکان و بزرگسالان بیشتر آشنا شوید.

سن و سال تاثیر زیادی بر روی مدت زمان درمان دارد

مشکلات ارتودنسی در کودکان به دلیل ظریف بودن ساختارهای دهان و دندانشان زودتر و بهتر می‌توانند حل شوند. اما در بزرگسالان ویژگی های آناتومیکی و ساختاری تثبیت شده است و به نوعی سدی در مقابل تغییرات هستند. برای مثال از آنجایی که در بزرگسالان، استخوان بین ریشه های دندان محدود و ناکافی است، خونرسانی به درستی صورت نمیگیرد و احتمال بروز عفونت های لثه بیشتر است.

علاوه بر این، استخوان ها در بزرگسالان سفت و سخت تر هستند و برای ایجاد تغییرات دندانی باید مدت زمان بیشتری در نظر گرفت. بنابراین در مجموع مسن بودن بافت های دهان عرصه را بر تنظیم موقعیت دندان ها تنگتر میکند. و حصول نتایج در طولانی مدت کمی مشکلتر است.

امکان نیاز به عمل جراحی در بزرگسالان چند برابر کودکان است

ارتودنتیست ها برای درمان شرایط نامناسب دندان ها مثل مال اکلوژن یا عدم تناسب بایت، بیماران خود را تشویق به انجام درمان های ارتودنسی می کنند. ترمیم و درمان این مشکلات میتواند نه تنها عملکردهای دهان و دندان بیمار را بهبود ببخشد، بلکه به بیمار زیبایی چهره و لبخند میدهد.

انجام درمان های ارتودنسی در کودکان تقریبا ما را به هر دو هدف نزدیک میکند. اما این قضیه در خصوص برخی از بزرگسالان صادق نیست. برای مثال در برخی از بزرگسالان، مشکل اوربایت بسیار شدید و عمیق است. به طوری که برای عقب کشیدن فک و دندان ها، فضای محدودی وجود دارد. درمان اوربایت شدید در این بزرگسالان نیازمند کشیدن چند دندان خلفی است.

به عبارت دیگر هرچند که مشکل برطرف میشود، اما نمی‌توان با اطمینان گفت که انجام پروسه درمان این بزرگسالان مساوی با زیباتر شدن آن ها است. بلکه ما در اغلب موارد تنها مشکل را حل میکنیم و اگر جا داشت اقدام به زیبایی میکنیم.

مشکلات مربوط به غیبت دندان ها در بعضی بزرگسالان

برخی از بزرگسالان به دلیل مشکلات دهان و دندانی که در گذشته تجربه کرده اند، مجبور به کشیدن یا از دست دادن 1 یا چند دندان خود شده اند. در بعضی موارد متخصص ارتودنسی برای حل مشکلات دندان های این افراد، به مشکل بر می خورد.

زیرا جای خالی دندان های کشیده شده می تواند برای تغییر موقعیت و جابجای دندان های نامرتب دشواری ایجاد کند. در این مواقع احتمالا نیاز باشد که در فضاهای خالی دندان ها، ایمپلنت یا حتی پروتز استخوانی کاشته شود تا ارتودنتیست درمان های لازم را انجام دهد.

میزان آسیب پذیری در ارتودنسی بزرگسالان و کودکان

بزرگسالانی که تحت درمان های ارتودنسی قرار میگرند بیشتر از کودکان با خطر جذب ریشه مواجه میشوند. جذب ریشه به این معنی است که ریشه دندان توسط بافت های احاطه کننده آن جذب شده و دندان را به نوعی بدون تگیه گاه می گذارد.

سابقه خانوادگی، ویژگی های ریشه دندان و عادات غذا خوردن عواملی هستند که میتوانند در شکل گیری این وضعیت تاثیرگذار باشند. چنانچه شخصی با این مشل مواجه باشد و تحت درمان ارتودنسی قرار بگیرد، این احتمال وجود دارد که به ریشه دندان آسیب وارد شده و دندان به مرور زمان شل شود و حتی بی افتد.

تاثیر عوامل دیگر بر درمان ارتودنسی بزرگسالان

بزرگسالان با توجه به سن بالایشان و برخی تصورات دیگر ممکن است تمایل کمتری به درمان داشته باشند. عوامل زیر در انتخاب نوع درمان ارتودنسی در افراد بزرگسال دخالت دارند:

  • نوع انتظارات آن ها از روند درمان: آن ها انتظار دارند که طی یک دوره زمانی کوتاه تحت درمان قرار بگیرند و خیلی زود به نتایج دلخواه خود برسند. این درحالی است که حصول نتیجه در خصوص بزرگسالان کمی زمانبرتر است.
  • ابراز نگرانی از بابت تغییر ظاهر با دستگاه های ارتودنسی: بیشتر بزرگسالان دوست ندارند از ارتودنسی ثابت استفاده کنند. بنابراین اغلب دوست دارند به جای استفاده از سیمکشی های ناخوشایند و قابل توجه، رو به ارتودنسی نامرئی یا اینویزلاین بیاورند. (ارتودنسی متحرک)
  • مشکل و احساس ناراحتی با وجود اتصال دستگاه های ارتودنسی
  • نوع همکاری آن ها با متخصص ارتودنسی

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / 5. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید