هزینه ارتودنسی

جویدن آدامس و ارتودنسی: آیا کسی که ارتودنسی کرده میتواند آدامس بجود؟

مراجعان و بیماران ما معمولا سوالات زیادی در خصوص نگهداری و مراقبت از ارتودنسی دندان از ما میپرسند. یکی از رایجترین سوالاتی که طی این سال ها از ما بارها پرسیده شده این است که آیا افرادی که ارتودنسی کرده اند میتوانند آدامس بجوند؟ آیا اینکار عواقب خاصی دارد؟ ما در این مقاله درباره جویدن آدامس و تاثیرات آن بر درمان ارتودنسی دندان مطالبی ارائه خواهیم داد. اگر در این خصوص سوالی دارید حتما این مقاله را بخوانید.

آیا جویدن آدامس درد ارتودنسی را کاهش میدهد؟

همانطور که میدانید ارتودنسی حین تنظیم سیم قوس دار کمی درد دارد و ممکن است در برخی اوقات دیگر، حس ناخوشایندی به افراد بدهد. برخی از افراد بر این باورند که جویدن آدامس در این شرایط میتواند باعث کاهش درد و احساس ناخوشایند ناشی از ارتودنسی شوند. اما حقیقت این است که هیچ حقیقت علمی برای اثبات این ادعا وجود ندارد و حتی اگر چنین باشد عوارض و خطرات جویدن آدامس در این دوره بیشتر از فواید آن است.

نظر متخصصان درباره جویدن آدامس حین ارتودنسی چیست؟

اصولا حتی کسی که تحت عنوان بهترین متخصص ارتودنسی شناخته میشود نیز بیماران را از جویدن آدامس منع نمی کند. با این حال، همین متخصصان به شدت مخالف جویدن آن هستند. اگرچه انواع خاصی از آدامس وجود دارد که کمتر از سایرین به دستگاه های ارتودنسی می چسبند، اما در هر صورت جویدن چنین چیزهایی برای درمان ارتودنسی مضر است و بهتر است انجام داده نشود.

آیا جویدن آدامس بدون قند هنگام ارتودنسی کار درستی است؟

تعداد زیادی از افرادی که تحت درمان ارتودنسی ثابت یا ارتودنسی متحرک یا حتی ارتودنسی نامرئی هستند و حتی تعدادی از متخصصان دندانپزشکی (از جمله متخصصان ارتودنسی) بر این عقیده هستند که جویدن آدمس های فاقد قند یا بدون قند حین ارتودنسی منعی ندارد. آن ها میگویند که آدامس های بدون قند اساسا قدرت چسپندگی کمتری دارند و خیلی کم پیش می آید که به دستگاه های ارتودنسی بچسپند. علاوه بر این، حتی اگر دندان به بریس ها بچسپد، به دندان آسیب نمی رساند زیرا عاری از قند است.

هر دو این ادعاها حقیقت دارد. با این حال، در حالی این ممکن است جویدن آدامس بدون قند بهتر از آدامس های معمولی باشد، اما به هر روی نباید حین درمان ارتودنسی آدامس بجویید زیرا خطرات ناشی از آن بسیار زیاد است و میتواند درمان شما را به تاخیر بیاندازد. در ادامه با برخی از علل عدم جویدن آدامس طی ارتودنسی آشنا خواهید شد.

چرا کسانی که ارتودنسی کرده‌اند نباید آدامس بجوند؟

ینا به دلایل زیر کسانی که ارتودنسی کرده اند (مخصوصا ارتودنسی ثابت) نباید آدامس بجویند.

1. آدامس به دستگاه ها میچسپد

جویدن آدامس چه برای کسانی که ارتودنسی ثابت دارند و چه برای کسانی که ارتودنسی نامرئی یا متحرک دارند خطرناک است و باید از آن اجتناب شود. یکی از خطرات جویدن آدامس با بریس و سایر دستگاه های ارتودنسی گیر کردن آدامس به بخش های مختلف دستگاه ها است. برای مثال ممکن است آدامس به دور براکت ها یا سیم ارتودنسی یا حتی الاستیک ها بچسپد.

2. سیم ها را خم میکند

آدامس براکت ها را شل میکند و حتی در برخی موارد ممکن است باعث شکستن و افتادن آن ها شود. از همه مهمتر جویدن آدامس میتواند با خطر خم شدن یا باز شدن سیم ارتودنسی همراه باشد. این خطرناکترین عارضه جویدن آدامس حین ارتودنسی است. چرا؟

3. طول درمان و هزینه ارتودنسی را افزایش میدهد

زیرا متخصص ارتودنسی دندان، سیم ارتودنسی مابین براکت ها را طوری تنظیم میکند که طی چند هفته فشار خاصی را به دندان ها وارد کرده و آن ها را تا حدی صاف کند. چنانچه سیم خم یا پاره شود تنظیم ارتودنسی به هم خورده و نیازمند تعویض سیم یا تنظیم مجدد سیم ارتودنسی است. اینکار هم زمان زیادی میطلبد و هم هزینه ارتودنسی دندان را زیاد میکند. جویدن آدامس تنها برای چند بار کافی است تا کل صبر، زمان و هزینه ارتودنسی شما بر بارد برود. بنابراین نباید به هیچ وجه آدامس بجوید.

در خصوص ارتودنسی سوال خاصی دارید؟

اگر ارتودنسی انجام داده اید و تعداد زیادی سوال در ذهن شما نقش بسته اما کسی پاسخگوی شما نیست یا جایی برای یافتن جواب پیدا نمیکنید به صفحه پرسش و پاسخ وبسایت دکتر درویشپور مراجعه کنید. اگر سوال خاصی درباره مراقبت از دستگاه های ارتودنسی دارید زیر همین پست آن را مطرح کنید تا دکتر درویش پور مستقیما به شما پاسخ دهند. و اگر دندان های شما کج و ناهماهنگ است و به دنبال یک متخصص ارتودنسی در تهران هستید میتوانید با کلیک روی دریافت نوبت آنلاین در مسیر طراحی لبخند و داشتن دندان های صاف و یکدست قرار بگیرید. با دریافت نوبت از این طریق، تا 5 درصد در هزینه ارتودنسی خود صرفه جویی خواهید کرد.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / 5. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید