هزینه ارتودنسی

بریس ارتودنسی چیست و از چه بخش هایی تشکیل شده است؟

با وجود اینکه بریس پایه ای ترین مفهوم ارتودنسی دندان است اما شاید خیلی از افراد با آن آشنایی کافی نداشته باشند. اگر مایل به درمان ارتودنسی دندان هستید یا می خواهید درباره تعاریف، اجزاء و انواع بریس ارتودنسی اطلاعات بیشتری به دست بیاورید حتما از خواندن این مقاله غافل نشوید.

بریس ارتودنسی چیست؟

در دانش پزشکی بریس یا Brace به یک وسیله چند جزئی گفته می شود که برای حمایت از بافت یا ارگان حرکتی یا سایر ارگان های آسیب دیده استفاده می شود. مثلا زمانی که دست دچار شکستگی می شود، بعد از گچ گرفتن آن، افراد باید برای حمایت از دست کچ گرفته شده از وسیله ای وبال مانند به نام بریس استفاده کنند. بریس ها انواع مختلفی دارند و هر کدام کاربرد خاصی دارند.

در دندانپزشکی نیز می توان از بریس ها استفاده کرد. در واقع بریس، اینجا نه برای حمایت دندان ها بلکه برای واداشتن آن ها به مرتب شدن کاربرد دارند. بریس ارتودنسی (Dental braces) یک وسیله یا ابزار چند جزئی است که ترکیب اجزای آن با هم در نهایت به مرور زمان باعث مرتب شدن دندان ها می شود.

انواع بریس ارتودنسی کدامند؟

به طور کلی بریس ها یا ثابت هستند یا متحرک. به استفاده از بریس های ثابت اصطلاحا ارتودنسی ثابت گفته می شود و به استفاده از بریس های متحرک نیز ارتودنسی متحرک اطلاق می شود. بریس های ثابت طوری هستند که از ابتدای درمان تا آخرش باید به دندان های شخص متصل بمانند ولی بریس های متحرک می توانند توسط بیمار جابجا شوند (روی دندان ها قرار گرفته و برداشته شوند).

اجزای مختلف بریس ارتودنسی کدامند؟

بریس های ثابت از اجزای مختلفی تشکیل شده اند که مهمترین آن ها عبارتند از:

  • براکت
  • بند
  • سیم قوس دار ارتودنسی
  • هدگیر
  • الاستیک ها
  • اسپیسر
  • فضا نگهدارنده
  • باکال تیوب
  • اسپرینگ

توضیح هر کدام از اجزای لیست شده را در بخش های بعدی مطالعه بفرمایید. ابتدا توضیحات مربوط به 3 بخش اصلی هر بریس را بخوانید.

اینفوگرافی اجزای مختلف ارتودنسی ثابت

1. براکت ارتودنسی

براکت ها اجزای کوچکی هستند که با چسب مخصوص به دندان ها می چسبند. براکت فلزی یا سنتی با چسب دندان بر روی سطوح خارجی دندان چسبانده می شوند. براکت ها در سه نوع فلزی، سرامیکی و پلاستیکی وجود دارند.

2. بند ارتودنسی

بندها جزء شناخته شده ترین اجزای بریس ارتودنسی هستند و  به عنوان حلقه های تکیه گاه بریس استفاده می کنند. بند ها به دندان های عقبی بیمار اتصال داده می شوند.

3. سیم قوس دار ارتودنسی

نیروهای حساب شده ارتودنسی از طریق سیم قوس دار ارتودنسی به براکت ها و بند ها وارد می آید تا دندان ها را به موقعیت مطلوب حرکت دهد. این سیم نیز فلزی و قابل انعطاف است و از شیارهایی تعبیه شده در براکت ها عبور می کنند. وظیفه سیم قوس دار ارتودنسی  اعمال فشار به دندان ها و در نهایت حرکت دادن آن ها است. منظور از سیم کشی دندان همان ارتودنسی دندان است. 

4.  اورینگ یا کش ارتودنسی

از اورینگ یا کش کوچک ارتودنسی برای نگه داشتن سیم در شیارهای تعبیه شده در براکت ها استفاده می کنند. اورینگ ارتودنسی در رنگ های متنوعی وجود دارد. نوجوانان طرفدار اصلی این تنوع رنگ هستند. رنگ این کش ها بسیار مفرح است و نوجوانان به این بریس ارتودنسی ثابت با بند های کشی یا الاستیک، ارتودنسی رنگی می گویند.

5. فضا نگهدار یا نگهدارنده فضا

در صورتی که دندان شیری کودک شما پیش از موعد از دهان او خارج شده باشد ، او به فضا نگهدارارتودنسی  احتیاج پیدا می کند. نگهدارنده فضا برای حفظ فضای لازم تا زمانی که دندان دائمی رویش می کند استفاده می شود. یک باند به دندان در کنار فضای خالی متصل می شود و یک سیم به سمت دندان در طرف دیگر فضا اتصال داده می شود. به این ترتیب فضای دندان از دست رفته تا زمانی که دندان دائمی رویش کند حفظ خواهد شد.

6. ضربه گیر های متحرک لب و گونه

از آنجایی که عضلات لب و گونه قادرند که بر روی دندان ها فشار اعمال کنند.این ضربه گیر های متحرک می توانند به بیمار کمک کنند تا عادات نامناسب خود را ترک کند. ضربه گیرها از اجزای اصلی بریس ارتودنسی نیستند و ممکن است در هر موقعیتی استفاده شوند.

7. گسترش دهنده پالاتال یا پالاتال اکسپندر

این وسیله با نام وسیع کننده کام نیز شناخته میشود و برای عریض کردن فک بالا استفاده می شود. گسترش دهنده پالاتال یا همان پالاتال اکسپندر از یک صفحه پلاستیکی تشکیل شده است.این صفحه بر روی سقف دهان قرار داده می شود. فشار خارجی که توسط پیچ به این صفحه وارد می آید می تواند منطقه پالاتال را گسترش دهد.

8. نگهدارنده های متحرک ارتودنسی دندان

این نگهدارنده ها سقف دهان را می پوشانند و می توانند از بازگشت  دندان ها به موقعیت قبلی جلوگیری کنند. همچنین از این نگهدارنده ها برای جلوگیری از مکیدن انگشت شست در کودکان استفاده می شوند.

9. هدگیر ارتودنسی

با استفاده از این دستگاه که در اطراف و پشت سر قرار می گیرد ، می توان رشد فک بالا را کنترل کرد.

10. اسپرینگ

اسپرینگ ها بین دو براکت یا بین دو دندان قرار میگیرند. به آن ها در فارسی فنر ارتودنسی نیز میگویند. در کسانی که دچار ازدحام دندان هستند از این وسیله برای جدا کردن دندان های روی  هم افتاده کمک میگیرند.

توضیح انواع بریس ارتودنسی دندان همراه با عکس

بعد از بررسی اجزای مختلف یک بریس ارتودنسی، اکنون با تعاریف و توضیحات کوتاه و خلاصه شده، انواع بریس ها آشنا خواهید شد.

بریس ارتودنسی ثابت فلزی

این بریس ها که فلزی هستند از بهترین و پراستفاده ترین بریس ها توسط متخصصان هستند. انتخاب بریس فلزی یا سنتی اغلب سریع ترین راه انتقال دندان به مکان و موقعیت ایده آل است. بسیاری از نوجوانان این نوع از انواع بریس ارتودنسی را برای خود انتخاب می کنند. زیرا می توانند رنگ نوارهای الاستیکی اطراف براکت ها که موسوم به ارتودنسی رنگی هستند را با سلیقه خود انتخاب کنند.

بریس ارتودنسی سرامیکی

بریس سرامیکی یا ارتودنسی سرامیکی شامل براکت های سرامیکی شفاف یا هم‌رنگ دندان و سیم قوس دار ارتودنسی که امروزه آنرا نیز همرنگ دندان می سازند است. براکت های سرامیکی بسیار پر طرفدار هستند. زیرا بر روی دندان ها نمایان نیستند و جلب توجه نمی کنند. این براکت ها اگرچه گرانتر از براکت فلزی هستند اما تقاضا برای آنها بالا است.

عکس ارتودنسی سرامیکی مربوط به یک خانم

بریس ارتودنسی پشت دندانی یا لینگوال

ارتودنسی لینگوال دقیقا مانند بریس فلزی معمولی است با این تفاوت که داخل دهان و در پشت دندان ها کار گذاشته می شود. بریس زبانی دارای براکت های فلزی است. این براکت ها از خارج دهان دیده نمی شوند .از آنجایی که تمیز کردن این براکت ها بسیار دشوار است به همین دلیل طرفداران زیادی ندارد. از طرفی مدت درمان با این بریس طولانی تر و هزینه آن بالاتر است.به همین دلیل اکثر بیماران این درمان را انتخاب نمی کنند.

عکس ارتودنسی لینگوال

بریس دیمون

این بریس ارتودنسی شبیه به بریس های فلزی و سنتی است . براکت های آن می تواند فلزی یا سرامیکی شفاف باشد. امروزه اغلب ارتودنتیست ها به بیماران خود توصیه می کنند  که از ارتودنسی دیمون استفاده کنند. زیرا نصب و استفاده از این نوع بریس از دیگر بریس ها  راحت تر است .بریس های خودتنظمیم دیمون به جای سیستم براکت معمولی از براکت هایی با خاصیت اسلایدی و لغزنده استفاده میکند.

عکس ارتودنسی دیمون (شکل براکت دیمون)

بریس های محترک و نامرئی

رایج ترین و موثر ترین نوع ارتودنسی متحرک که در بازار وجود دارد ارتودنسی نامرئی با براکت شفاف است. اما این نوع از ارتودنسی نیز دارای معایب و مزایایی است که توضیح آن در این مقاله نمی گنجد.

این عکس نشان می دهد که چطور یک مراجع خانم الاینر ارتودنسی نامرئی خود را روی دندان ها قرار می دهد

برای اینکه به طور کامل با این روش که در حال حاظر بهترین روش مرتب سازی دندان ها شناخته می شود حتما روی “انواع ارتودنسی نامرئی” کلیک کنید.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / 5. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید