هزینه ارتودنسی

دلیل کشیدن دندان برای ارتودنسی چیست و آیا اینکار همیشه انجام می شود؟

آیا کشیدن دندان برای ارتودنسی ضروری است؟ آیا برای انجام ارتودنسی، من باید بعضی از دندان هایم را بکشم؟ این سوالاتی است که اکثر مراجعین جهت انجام درمان های ارتودنسی دندان با نگرانی از متخصص خود می پرسند. ما در این مقاله به طور کامل به پاسخ این سوالات پرداخته ایم. چنانچه در این خصوص کنجکاو هستید پیشنهاد می کنیم حتما این مقاله را بخوانید تا به طور کامل با چون و چرایی کشیدن دندان در ارتودنسی آشنا شوید.

هدف از کشیدن دندان برای ارتودنسی چیست؟

کشیدن دندان گاهی اوقات به عنوان بخشی از درمان ارتودنسی برای ایجاد فضا در دهان و رسیدن به تراز مناسب دندان ها ضروری است. اهداف اصلی کشیدن دندان در ارتودنسی به شرح زیر است:

رفع شلوغی و ازدحام دندان ها

اگر دهان بیمار بیش از حد شلوغ باشد، به این معنی که فضای کافی برای قرار گرفتن همه دندان ها به درستی وجود ندارد، کشیدن دندان ممکن است توصیه شود. با برداشتن یک یا چند دندان، فضایی ایجاد می شود تا دندان های باقیمانده در طول درمان ارتودنسی به درستی تراز شوند. کشیدن دندان برای ارتودنسی در این شرایط به بهبود هم ترازی کلی، وضعیت بایت و به طور کلی زیبایی شناسی طرح لبخند کمک می کند.

رفع پروتروژن یا بیرون زدگی دندان ها

در برخی موارد، برخی از دندان ها، معمولاً دندان های جلو، ممکن است بیش از حد طبیعی بیرون زده باشند که به این حالت (Protrusion) گفته می شود. این وضعیت می تواند ظاهری نامتعادل یا از نظر زیبایی شناختی ناخوشایند و همچنین مشکلات عملکردی ایجاد کند. با کشیدن دندان هایی خاص، به ویژه دندان های آسیاب کوچک، متخصص ارتودنسی می تواند وضعیت دندان های بیرون زده را اصلاح کرده و آنها را به تراز مناسب بازگرداند.

اصلاح خط وسط

اگر خط مرکزی دندان های بالا و پایین (خط وسط در طرح لبخند) نامتوازن باشد، می تواند بر تعادل کلی و زیبایی لبخند تأثیر بگذارد. در چنین مواردی، کشیدن دندان ممکن است برای ایجاد فضا و ایجاد تنظیمات لازم برای تراز کردن خط وسط دندان به درستی توصیه شود.

تصحیح بایت

در شرایطی که بیمار بایت نامناسبی دارد، مانند اوربایت (زمانی که دندان‌های جلویی بالایی بیش از حد روی دندان‌های جلویی پایین همپوشانی دارند) یا آندربایت (زمانی که دندان‌های جلویی پایین از دندان‌های جلویی بالایی بیرون زده‌اند) ممکن است نیاز به کشیدن باشد. در واقع ممکن است بخشی از برنامه درمانی کشیدن دندان برای ارتودنسی باشد. با برداشتن استراتژیک دندان ها، متخصص ارتودنسی می تواند به اصلاح بایت و دستیابی به هماهنگی بیشتر بین وضعیت دو فک کمک کند.

آیا هر کسی که ارتودنسی می کند باید یک یا تعدادی از دندان هایش را بکشد؟

خیر، همانطور که در بخش قبل نیز اشاره شد، کشیدن دندان برای ارتودنسی تنها محدود به برخی از افراد می شود و اینطور نیست که همه بیماران یک یا تعدادی از دندان های خود را بکشند.

ذکر این نکته ضروری است که کشیدن دندان تنها در برخی موارد مواقع آن هم پس از ارزیابی کامل توسط متخصص ارتودنسی توصیه می شود. تصمیم گیری برای کشیدن دندان به عوامل مختلفی از جمله شدت مشکلات دندانی، فضای موجود، نمای کلی صورت و سلامت دهان و دندان بیمار بستگی دارد. طرح‌های درمان ارتودنسی با توجه به نیازها و اهداف خاص هر فرد تنظیم می‌شوند و کشیدن دندان زمانی به کار می‌رود که به دستیابی به نتایج مطلوب کمک کند.

آیا در همه روش های ارتودنسی باید دندان کشید؟

ما روش  های مختلفی برای درمان ارتودنسی دندان داریم که هر کدام از دستگاه ها و تکنیک های مختلفی تبعیت می کنند. مهمترین روش های ارتودنسی عبارتند از:

برای همه موارد بالا اگر متخصص تشخیص دهد کشیدن دندان در ارتودنسی لازم است، بهتر است که به توصیه او عمل کنید و به کشیدن دندان رضایت دهید.

چه کسانی باید حین ارتودنسی دندان های خود را بکشند؟

در شرایط زیر ممکن است متخصص تشخیص دهد که افراد باید پیش از درمان یا حین درمان یک یا تعدادی از دندان های خود را بکشند:

  • کوچک بودن فک
  • بزرگ بودن دندان ها
  • ازدحام بیش از حد دندان ها (بالا بودن تعداد دندان ها)
  • ناهماهنگی فکی ناشی از ازدیاد دندان ها شامل انواع مال اکلوژن ها

متخصص ارتودنسی از کجا میفهمد که باید دندان ها را بکشد؟

اولین مرحله از سلسه مراحل ارتودنسی دندان ارزیابی و معاینه تخصصی ارتودنسی است. شما طی یک جلسه به مطب متخصص مراجعه میکنید و سپس کارهای ارزیابی و معاینه شروع میشود.

متخصص ابتدا به صورت مشاهده ای و معاینه دستی بخش های مختلف دهان و دندان شما را بررسی میکند. ارزیابی موقعیت فک، دندان و حتی لب ها از جمله مهمترین کارهایی است که متخصص قبل از شروع درمان انجام میدهد. او همچنین با کمک تصاویر بدست آمده با کمک اشعه ایکس از فک و دندان شما، موقعیت ریشه دندان ها و نحوه قرارگیری تمامی دندان ها را مشاهده میکند. با کمک این تصاویر در مجموع اگر لازم باشد دندان شما پیش یا حین درمان  ارتودنسی کشیده شود، به شما اطلاع داده خواهد شد. به عبارتی کشیدن دندان برای ارتودنسی قبل از درمان بطور کامل توسط متخصص مورد بحث و بررسی قرار میگیرد.

اگر برای ارتودنسی اجازه ندهم دندان من کشیده شود چه می شود؟

طبق تجربه ثابت شده است که اگر لازم باشد برای ارتودنسی دندانی کشیده شود، اما متخصص یا بیمار مانع از این کار شوند، به مرور زمان با برگشت ارتودنسی مواجه خواهیم شد. یعنی دندانی که باید کشیده میشد (اما نشده)، با نیرو و فشاری که به دندان های دیگر وارد میکند به راجتی موقعیت صاف شده دندان های دیگر را به هم میریزد. در چنین شرایطی با کشیدن دندان، دور دوم ارتودنسی آغاز میشود که هم دردسرساز خواهد بود و هم هزینه بر (با توجه به اینکه هزینه ارتودنسی دندان زیاد است).

نکشیدن دندان در ارتودنسی می تواند زیبایی لبخند را با خطر مواجه کند

اگر متخصص ارتودنسی شما نتواند شما را به کشیدن دندان تان راضی کند و دندان های شما را بیشتر از حد معمول به با کمک بریس ارتودنسی هدایت کند، عوارض نا خواسته ای پیش خواهد آمد. زیرا در نتیجه قرارگرفتن دندان ها در فضای تنگ، لبخند شما کامل نخواهد بود و یک فرم ناخوشایند پیدا خواهد کرد. از طرفی عدم اقدام به کشیدن دندان برای ارتودنسی برگشت درمان محتمل است.

کشیدن دندان عقل برای ارتودنسی

دندان های عقل ممکن است به دیگر دندان های آسیایی که مرتب هستند فشار وارد آورد و باعث به هم فشردگی آنها شود. دندان های عقل احتمال دارد نهفته باقی مانده باشند یا منحرف شوند و کج دربیایند. یا آنها اثر نامطلوب خود را به روی دندان های مجاور باقی بگذارند. متخصص ارتودنسی شما ممکن است تشخیص دهد که باید دندان عقل  شما از دهانتان خارج شو  یا خیر.

او این احتمال را می دهد که ممکن است دندان عقل  پس از تکمیل درمان ارتودنسی مشکلاتی را بوجود بیاورد. یا باعث ایجاد اختلال و بهم ریختگی و برگشت دندان ها به حالت قبل (ریلاپس) شود. بنابراین او دندان عقل شما را پیش از درمان ارتودنسی و یا بلافاصله بعد از دهانتان خارج می کند. البته تصمیم گیری در مورد کشیدن دندان عقل برای ارتودنسی در همه بیماران عمومیت ندارد و مورد هر بیمار فقط اختصاص به خود شخص دارد.

درآوردن دندان سالم برای ارتودنسی بر اثر ازدحام

در دهان برخی از افراد بیش از 32 دندان دائمی وجود دارد که وجود آن باعث بهم ریختگی و یا نهفته شدن آن دندان می شود. این دندان اضافه ممکن است به روی منظم کردن دندان ها ( اصلاح بایت ) و اصلاح خط میانی بین دندان ها یا بهبود بافت نرم / نیمرخ بیمار تاثیر بگذارد. به همین خاطر است که متخصص ارتودنسی شما تمایل به کشیدن دندان برای ارتودنسی دارد بنابراین در مجموع بله امکان کشیدن دندان سالم برای ارتودنسی وجود دارد.

کشیدن دندان سالم برای ارتودنسی

در هنگام ارتودنسی ممکن است وجود دندان نهفته در نتایج ارتودنسی تاثیر گذار باشد. در مواردی که تصمیم به نکشیدن آن باشد در این صورت متخصص ارتودنسی شما اقدام به آشکار سازی این دندان نهفته می کند. او برای این کار از فنر یا الاستیک برای قرار دادن دندان نهفته در موقعیت مناسب استفاده کرده و سپس براکت ارتودنسی را به آن وصل می کند.

کشیدن دندان در درمان کودکان

در کودکان بخاطر انجام درمان ارتودنسی در سنین پایین ممکن است نیازی به کشیدن دندان در آنها نباشد. درمان شلوغی دندان را در کودکان می توان با عریض کردن سقف یا کام انجام داد. به این ترتیب فضای کافی  برای جاگیری تمام دندان ها در دهان ایجاد می شود.

در این صورت دیگر نیازی به کشیدن دندان در ارتودنسی کودکان احساس نخواهد شد. این در حالی است که با افزایش سن و باریک و کوچک ماندن فک ها، چاره ای جز کشیدن دندان برای درمان ارتودنسی آینده و جهت جا دادن تمام دندان ها در دهان وجود ندارد.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / 5. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید