هزینه ارتودنسی

ارتودنسی دیمون و هرآنچه که باید درباره آن بدانید

یکی از بهترین و مدرن‌ترین روش های ارتودنسی و مرتب سازی دندان ها در جهان، ارتودنسی دیمون با کمک براکت های خودتنظیم شونده است که در این مقاله به طور کامل مورد بررسی قرار گرفته است. اگر کنجکاو هستید که بدانید چرا این روش در حال حاظر یک متد پرطرفدار است و چگونه انجام می شود حتما این مقاله را بخوانید.

ارتودنسی دیمون چیست؟

همانطور که می دانید در ارتودنسی ثابت ، ما از وسایل مختلفی برای مرتب کردن دندان ها استفاده می کنیم. این وسایل معمولا از ابتدا تا انتهای درمان به دندان ها متصل هستند. تقریبا مهمترین جزء ارتودنسی ثابت “براکت” است. این ها لنگر هایی هستند که دقیقا روی سطح جلوی دندان ها قرار می گیرند و از میان آن ها سیم ارتودنسی عبور می کند.

بر اساس اینکه براکت ها از چه جنس و مدلی هستند ما ارتودنسی ثابت را به چند روش تقسیم بندی می کنیم. مثلا اگر براکت شفاف یا همرنگ دندان باشد گفته می شود که ارتودنسی سرامیکی است. اگر براکت فلزی معمولی باشد می گوییم ارتودنسی معمولی (یا به قول قدیمی ها سیم کشی دندان) و اگر براکت از نوعی موسوم به دیمون باشد، گفته می شود ارتودنسی دیمون انجام شده.

عکس براکت دیمون (ارتودنسی دیمون)

بنابراین ارتودنسی دیمون نوعی روش ثابت برای مرتب کردن دندان ها است که در آن به جای براکت های فلزی معمولی از براکت هایی به نام دیمون استفاده می شود اینکه این براکت ها دقیقا چه مدلی هستند و چه فرقی با براکت های معمولی دارند را در ادامه بیشتر توضیح داده ایم.

براکت دیمون چیست؟

در ارتودنسی معمولی ما براکت هایی داریم که ابتدا به سطح جلوی دندان ها متصل می شوند. این براکت ها یک شیار کوچک و باریک به صورت افقی دارند که درست از وسط براکت می گذرد. از این شیارها سیم قوس دار ارتودنسی رد می شود. در نهایت برای اینکه سیم فیکس شود، با کمک الاستیک یا کش ارتودنسی، سیم را به براکت متصل می کنند.

اما براکت دیمون طوری طراحی شده که نیازی به کش ارتودنسی برای فیکس کردن سیم ندارد. در واقع خودِ براکت یک بخش متحرک و اسلایدی دارد که باز و بسته می شود. بعد از اینکه سیم از درون براکت رد شد، این بخش قفل شده و برای فیکس کردن سیم دیگر نیازی به کش نیست. این موضوع باعث می شود که ظاهر نازیبایی کش ها دیگر به چشم نیاید زیرا دیگر از کش استفاده نمی شود. همچنین مدت زمان درمان و تعداد جلسات ویزیت به نسبت براکت های معمولی کمتر می شود.

تفاوت براکت معمولی با براکت ارتودنسی دیمون

🔔 نوشته مرتبط: کش ارتودنسی چیست و چطور به مرتب شدن دندان ها کمک می کند؟

بنابراین تفاوت ارتودنسی معمولی با ارتودنسی دیمون چیست؟

یکی از دردسرهای ارتودنسی ثابت معمولی این است که برای تنظیم فشار و حرکات ارتودنسی نیاز به جلسات ویزیت زیادی دارد. در هر جلسه ارتودنتیست چک می کند که دندان ها چقدر مرتب شده اند. سپس بسته به وضعیت دندان ها، ممکن است یم عوض شود، الاستیک ها یا کش ها تعویض یا جابجا شوند و خلاصه تنظمیاتی از این دست در هر جلسه ویزیت انجم می شود. اما زمانی که ارتودنسی دیمون داشته باشید اولا خبری از کش و برخی اجزای دیگر نیست و بنابراین تعداد جلسات تنظیمی کمتر می شود.

بنابراین این قابلیت موجب راحتی ، ظاهر بهتر و توانایی مهیا کردن نتایج بهتر در زمان کمتر می شود. بریس دیمون از روش های متنوعی برای حرکت دادن دندان ها به محل درستشان استفاده می کنند. این سیستم از 2 نوع براکت شفاف و فلزی استفاده می کند. اگر از براکت های شفاف و همرنگ دندان در دیمون استفاده شود میتوان نوع درمان شما را ارتودنسی نامرئی نیز در نظر گرفت.

مزایای ارتودنسی دیمون چیست؟

براکت های سیستم دیمون مزایای متعددی نسبت به براکت های سنتی دارند که در ادامه مورد بررسی قرار داده شده اند:

+ آنها ظاهر بهتری دارند

شفاف بودن براکت ها (اگر نوع دیمون شفاف انتخاب شود) باعث می شود که زیبا به نظر برسند زیرا تقریبا نامرئی هستند. به عبارتی براکت های شفاف دیمون جزء ارتودنسی نامرئی در نظر گرفته میشوند. یکی از مهمترین مزایای ارتودنسی دندان با این روش واقعا ظاهر زیبایی براکت ها است.

+ در براکت های دیمون زمان درمان سریع تر است

مطالعات در این زمینه نشان داده است بیمارانی که با این روش درمان شده اند درمانشان را 2 تا 7 ماه زودتر از کسانی که از بریس های سنتی استفاده می کرده اند تمام کرده اند.

+ تعداد جلسات ویزیت دوره ای کمتری نیاز دارد

مطالعات نشان داده است که بیماران تقریبا به نصف قرار ملاقات های متعددی که برای تنظیم مجدد دستگاه ارتودنسی دندان صورت می گرفت نیاز دارند.

+ برای مراجعانی که از راه دور مراجعه می کنند مناسب است

زمان درمان کوتاه تر و دفعات مراجعه کمتر (این برای کسانی که از شهرهای دیگر و راه دور مراجعه می کنندگزینه مناسبی است) یکی دیگر از مزایای ارتودنسی دیمون است.

+ فشار کمتر بر دندان ها وارد می کنند و در نتیجه درد کمتری دارند

بیماران گزارش داده اند که با براکت های دیمون درد آنها تا 60% کاهش پیدا کرده است. به عبارتی چون خودتنظیم هستند نیاز کمی به اعمال فشار دارند و به صورت اتوماتیک اعمال نیرو میکنند.

خانمی که ارتودنسی دیمون انجام داده است

+ سایر مزایای ارتودنسی دیمون چیست؟

  • ایجاد اصطکاک کمتر که در نتیجه صدمه به ریشه دندان ها نیز کمتر می شود.
  • مکان کمتر برای تجمع باکتری ها بر روی براکت ها
  • مطالعات بالینی نشان داده است که براکت های دیمون در اصلاح ازدحام شدید دندان ها موثر تر و راحت تر است و نرخ بازگشت کمتری دارد.
  • اگر فراموشکار هستید و نمی توانید از ارتودنسی متحرک استفاده کنید و در عین حال به دنبال ارتودنسی نامرئی هستید میتوانید روی دیمون شفاف حساب باز کنید.
  • در ارتودنسی دیمون نیاز کمتری به کشیدن دندان است

معایب ارتودنسی دیمون چیست؟

این براکت ها مانند سایر روش های ارتودنسی بی عیب و نقص نیستند. برخی از شناخته شده ترین معایب ارتودنسی دیمون عبارتند از:

  • دارای سیم های فلزی می باشد که برای دیگران قابل مشاهده است ، بنابراین شما نمی توانید به طور کلی از دست فلزی که در دهان است خلاص شوید. اما می توانید براکت های شفاف دیمون را انتخاب کنید تا از براکت های فلزی دوری کرده و دید براکت ها را به حداقل برسانید
  • استفاده از براکت های دیمون در چند روز اول کمی آزار دهنده است تا زمانی که شما به آن عادت کنید
  • هزینه ارتودنسی در این نوع بیشتر از سایر انواع ارتودنسی است.

قیمت ارتودنسی دیمون چقدر است؟

با توجه به اینکه سیستم دیمون سازوکاری متفاوت از بریس های معمولی دارد هزینه های آن نیز به طبع متفاوت از هزینه ارتودنسی معمولی است. هزینه ارتودنسی دیمون به عوامل مختلفی بستگی دارد و شما باید برای تخمین یا برآورد آن به یک متخصص ارتودنسی خوب مراجعه کنید. با این حال به طور قطع هزینه سیستم دیمون چند میلیونی بیشتر از روش معمولی خواهد بود.

🔔 نوشته مرتبط: هزینه ارتودنسی دیمون در سال ‍۱۴۰۲

ارتودنسی دیمون به چند جلسه ویزیت نیاز دارد؟

یک تفاوت شاخص بین ارتودنسی با بریس معمولی و ارتودنسی دیمون وجود دارد. و آن هم دفعات مراجعه به مطب متخصص جهت تنظیم بریس ها است. برای تنظیم بریس های معمولی شما باید تقریبا هر چهار هفته یکبار به متخصص مراجعه کنید.

لبخن زدن بعد از ارتودنسی نامرئی

اما از آنجایی که دیمون نوعی ارتودنسی خود تنظیم است نیاز به مراجعه مکرر ندارد و شما تنها هر 8 هفته یکبار باید به متخصص مراجعه کنید. این یعنی درد ارتودنسی کمتری تجربه میکنید زیرا جلسات تنظیم با درد همراه است.

پاسخ به مهم ترین سوالات درباره براکت های سیستم دیمون

مدت زمان ارتودنسی دیمون چقدر است؟

روشی که تحت نام دیمون شناخته می شود در اصل همان ارتودنسی ثابت است. با این تفاوت که براکت ها در این روش بسیار مدرن تر و موثرتر از براکت های فلزی و سرامیکی هستند. مدت زمان این نوع ارتودنسی نسبت به براکت های معمولی کوتاه تر است و معمولا بین 14 تا 18 ماه است.

آیا هزینه براکت دیمون از براکت های معمولی بیشتر است؟

بله به طور معمول هزینه ارتودنسی با این براکت ها به دلیل فناوری بکار رفته در ساخت آن ها و مکانیزم اثر جالبشان بیشتر است. البته این هزینه بالا توجیه دارد زیرا راحتی شما را افزایش داده و مدت زمان درمان را کاهش می دهد.

آیا دیمون یک سیستم نامرئی است؟

هم بله و هم خیر. بله چون یک دسته از براکت های دیمون شفاف و همرنگ دندان هستند و حتی سیم ارتودنسی بکار رفته را به رنگ شفاف میسازند. نه از این جهت که اغلب از براکت دیمون فلزی استفاده می شود.

آیا سیستم دیمون نیز نیاز به کش ارتودنسی دارد؟

خیر در این روش ارتودنسی نیازی به کش و الاستیک ارتودنسی نیست زیرا براکت ها طوری طراحی شده اند که بی نیاز از الاستیک هستند.

آیا براکت دیمون شفاف تغییر رنگ می دهد؟

بلکه تمامی براکت های شفاف در صورت عدم بهداشت دهان و دندان و رسیدگی مداوم ممکن است زرد شده و تغییر رنگ بدهند.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / 5. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید