هزینه ارتودنسی

براکت ارتودنسی و هر آنچه که باید درباره آن بدانید

یک متخصص ارتودنسی برای مرتب کردن و اصلاح نامنظمی های دندان از دستگاه یا وسایل مختلفی استفاده می کند. رایج ترین دستگاه ارتودنسی بریس (Dental Brace) است که به استفاده از آن ارتودنسی ثابت هم گفته می شود. این بریس خودش از اجزای مختلفی تشکیل شده که یکی از این اجزاء، براکت است. چیزی که اینجا می خوانید اطلاعات کاملی درباره براکت ارتودنسی، کاربرد و انواع آن است.

براکت ارتودنسی چیست؟

همانطور که در تصویر زیر می بینید براکت یا (Bracket) یک قطعه فلزی کوچک است که به سطح جلو یا پشت دندان متصل می شود. هر براکت با کمک یک چسب مخصوص (معمولا کامپوزیتی) به سطح دندان متصل می شود. همانطور که در شکل زیر می بینید، این قطعه کوچک در ساختار خود یک شیار یا فضایی دارد دارد که از میان آن سیم قوس دار ارتودنسی گذر می کند. اگر شما تحت درمان ارتودنسی ثابت باشید معمولا باید برای شروع درمان‌تان به تعداد دندان های شما براکت متصل شود.

عکس سطوح مختلف یک براکت ارتودنسی معمولی

کاربرد براکت چیست؟

ما در ارتودنسی دندان ها را منظم می کنیم و برای اینکار باید به دندان ها فشار و نیرویی وارد کنیم تا بتوانیم آن ها را در جهت خاصی به حرکت در آوریم. تا در نهایت به مرور زمان منظم شوند.

اما ما نمی توانیم مستقیما به دندان ها نیرو وارد کنیم و انتظار داشته باشیم که به یکباره دندان ها مرتب شوند. حتی نمی توانیم انتظار داشته باشیم که در مدت زمان کوتاهی چنین شود. زیرا این اقدام (مرتب کردن آنی یا کوتاه مدت دندان) با عدم در نظر گرفتن آناتومی، فیزیولوژی و سازو کارهای دندانی با عوارض جبران ناپذیری همراه خواهد بود. بنابراین ما مجبور هستیم که به صورت غیر مستقیم و با کمک بریس و اجزای مختلف آن اینکار را انجام دهیم.

عکس براکت های نصب شده روی ماکت دندانی

برای اینکه بتوانیم دندان ها را به صورت اصولی، گام به گام و با حوصله مرتب کنیم، متخصص ارتودنسی از براکت به عنوان یک لنگر بر روی هر دندان استفاده می کند. سپس سیم را از از میان شیار براکت ها رد کرده و با این کار همه براکت ها را به هم متصل می کند. متخصص سپس سیم را کمی محکم کرده و با اینکار فشاری از سیم به براکت و سپس به هر دندان وارد می شود. این فشار به مرور زمان باعث حرکت دندان ها می شود. در هر جلسه دوره ای (معمولا هر 1 ماه یکبار) متخصص این سیم را مجددا تنظیم می کند تا حرکت دندان ها به سمت موقعیت ایده آل تکمیل شود و در نهایت مدتی بعد از آخرین تنظیم فشار سیم، دندان ها کاملا مرتب می شوند.

اتصال و باند براکت چگونه انجام می شود؟

اولین مرحله از سلسه مراحل ارتودنسی دندان، تمیز کردن دندان ها و سپس اتصال براکت به سطح آن ها است. برای اینکار روی سطح دندان یک ماده چسپنده قرار می گیرد و براکت ها روی تمام دندان ها چسپیده می شوند. در مرحله بعدی سیم قوس دار ارتودنسی از بین براکت ها عبور می کند. به متصل کردن براکت به سطح دندان باند یا اتصال ارتودنسی گفته می شود.

برداشتن و دیباند براکت به چه صورت است؟

پس از اتمام درمان ارتودنسی ابتدا سیم کشیده می شود سپس براکت ها برداشته می شوند. به فرآیند برداشتن براکت ها از سطح دندان دیباند ارتودنسی هم گفته می شود.

در ارتودنسی چند نوع براکت داریم؟

ما در ارتودنسی انواع مختلفی براکت داریم که مهم ترین و شناخته شده ترین آن ها عبارتند از:

  • فلزی معمولی (ارتودنسی ثابت معمولی)
  • خود تنظیم دیمون (شفاف و فلزی که به استفاده از آن ها ارتودنسی دیمون گفته می شود)
  • پشت دندانی یا لینگوال (ارتودنسی لینگوال)
  • و همرنگ دندان یا سرامیکی (ارتودنسی سرامیکی)
اینفوگرافی انواع براکت ارتودنسی

کدام براکت از همه بهتر است؟

امروزه رایج ترین روش ارتودنسی استفاده از براکتهای معمولی فلزی است اما اگر بخواهیم بهترین نوع براکت را معرفی کنیم احتمالا دیمون را در لیست بهترین نوع قرار دهیم.

این نوع براکت ها اصطلاح خودتنظیم شونده هستند و مدت زمان ارتودنسی با آن ها کم است. درد و ناراحتی ارتودنسی با این روش معمولا کمتر است و نیاز کمی به مراجعه حضوری دارند.

منظور از براکت قلابدار چیست؟

برای برطرف کردن برخی ناهنجاری های دندانی گاهی لازم است که از کش  و الاستیک ارتودنسی استفاده شود. این کش ها به براکت ها متصل شده و در واقع چند براکت را به هم متصل می کنند تا دندان یا دندان ها را در جهات خاصی به حرکت در بیاورند. برای این منظور از براکت هایی استفاده می شود که قلاب دار هستند و کش ارتودنسی بین قلاب ها قرار می گیرد.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / 5. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید