دکتر درویش پور – متخصص ارتودنسی
بهداشت دهان و دندان

۲۵ بهمن ۱۳۹۶ بهداشت دهان و دندان سوالات مرتبط (2) نظرات

بهداشت دهان و دندان  و مراقبت از لثه به خودی خود یک هدف ارزشمند است.

با  رعایت بهداشت صحیح می توان از بوی بد دهان و پوسیدگی دندان پیشگیری به عمل آورد.

همچنین جلوگیری از بیماری های لثه و حفظ دندان های سالم برای همه عمر با رعایت بهداشت دهان و دندان است که میسر می شود.

امروزه محققین دلایل بیشتری را برای اهمیت بهداشت دهان و دندان کشف کرده اند.

آنان معتقدند که دهان ناسالم می تواند علت اصلی بروز بیماری های لثه و به دنبال آن محیط مناسبی برای ابتلا به بیماری های جدی تری شود.

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می تواند باعث ابتلا به بیماری های زیر شود:

• بیماری های لثه
  • حمله قلبی
  • سکته
  • دیابت کنترل نشده
  • زایمان زود رس

داشتن لبخند زیبا و دندان های سالم با رعایت بهداشت دهان و دندان

بسیاری از مردم براین باورند که تنها در صورتی باید به دندانپزشک مراجعه کنند که دندان درد داشته باشند. چه تصور اشتباهی !!

اگر شما با دندان درد به یک دندانپزشک مراجعه کنید درمان پیچیده تری را در پیش رو خواهید داشت.

در حالی که می توانید با داشتن بهداشت دهان و دندان  و مراجعه منظم  به دندانپزشک خود برای یک عمر دندان های سالمی داشته باشید.

رعایت بهداشت دهان و دندان به وسیله :

• مسواک زدن دو بار در روز
  • کشیدن نخ دندان یک بار در روز
  • استفاده از مسواک بین دندانی در صورت لزوم
  • عوض کردن مسواک هر سه تا چهار ماه یکبار
  • برنامه منظم چک آپ دندان
  • پیروی کردن از یک رژیم غذایی متعادل
  • محدود کردن وعده های غذایی و تنقلات

خبر سلامتی خود را از دهانتان جویا شوید!

دهان شما می تواند گویای سلامتی بدنتان باشد. حجم بزاق دهان شما می تواند آنچه را که در داخل بدنتان می گذرد به پزشکتان اطلاع دهد.

بیماری بدن که علائم و نشانه های آنها در دهان ظاهر می شوند

دهان شما مانند یک پنجره ای است که اتفاقاتی را که در بدنتان می افتد نشان می دهد.

ازاین علائم و نشانه ها اغلب می توان به عنوان یک راه تشخیص  مفید  برای عوامل بیماری استفاده کرد.

ازاین پنجره می توان دید که یک بیماری چگونه کل بدن را تحت تاثیر قرار می دهد.

به عنوان مثال بیماری های سیستمیک مانند ایدز یا دیابت اغلب در اولین بار نشانه هایش در دهان ظاهر می شود.

اما به عنوان ضایعات دهان یا سایر مشکلات دهان و دندان بروز می کند.

در واقع می توان گفت که بیشتر از ۹۰ درصد از تمام بیماری های سیستمیک علائم و نشانه هایی در دهان تولید می کنند.

از پنجره دهان می توان دید که آیا موارد زیر وجود دارد؟

• نشانه هایی ازکمبود تغذیه
  • بیماری های سیستمیک
  • ایدز

مسواک زدن بخش مهمی از مراقبت از دهان و دندان

• اندازه و شکل مسواک خود را متناسب با دهانتان انتخاب کنید.
  • مسواک باید امکان رسیدن به همه مناطق دهان را به راحتی داشته باشد.
  • مسواک فرسوده کارایی لازم را برای تمیز کردن دندان ها ندارد بنابراین هر سه یا چهار ماه یکبار آنرا عوض کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که خمیر دندان شما حاوی فلوراید است.

روش صحیح مسواک زدنروش مسواک زدن

• محل مسواک خود را در یک زاویه ۴۵ درجه به لثه قرار دهید.
  • به آرامی حرکت مسواک را به جلو و عقب با کمی توقف انجام دهید.
  • سطوح خارجی دندان ، سطوح داخلی و سطوح جویدنی دندان ها را با مسواک تمیز کنید.
  • برای تمیز کردن سطوح داخلی دندان های جلو شیب مسواک را به صورت عمودی و با وارد آوردن چند ضربه کوچک از بالا به پایین این کار را انجام دهید.

رعایت بهداشت دهان و دندان در هنگام ارتودنسی

با اینکه ارتودنسی ثابت تمایل به حفظ بقایای مواد غذایی و پلاک دندانی را دارد.

اما با  به کار بردن توصیه های متخصص ارتودنسی خود در باره داشتن یک بهداشت خوب دهان و دندان در حین انجام درمان ارتودنسی می توانید به یک موفقیت و آسانی همیشگی در رعایت بهداشت  دندانتان برسید.

تنها کافی است شما برخی از قوانین مهم این درمان را اجرا کنید.

بهداشت و تکنیک های مسواک زدن در ارتودنسی

1. دندان ها باید به طور کامل بعد از هر وعده غذایی یا میان وعده مسواک زده شوند.
  2. برای مسواک زدن درست و خوب شما به زمان بیشتری احتیاج دارید این زمان در حدود دو دقیقه و دو بار در روز است.
  3. با استفاده از یک مسواک نرم با یک سر جمع و جور آسیب کمتری به لثه می رسد.
  4. توصیه می شود از یک مسواک برقی با یک فرکانس بالا و ارتعاش بیشتر برای حذف پلاک در مناطق دشوار استفاده کنید.
  5. از مسواک بین دندانی ( برس کوچک ارتودنسی ) به منظور تسهیل دسترسی بین براکت و سیم استفاده کنید.

یک ابزار تشخیصی مفید به نام بزاق دهان

پزشک شما قادر است برای تشخیص انواع بیماری ها از مواد بزاق جمع آوری شده شما استفاده کند.

به عنوان مثال :

در کودکان تازه متولد شده از سطح کورتیزول بزاق به منظور تست استرس استفاده می شود.

در زنان و مردان مبتلا به پوکی استخوان نیز از قطعاتی از پروتئین بزاق می توان برای تشخیص استفاده کرد.

برخی از سرطان ها هم در بزاق نشانه هایی از خود بجا می گذارند.

همچنین  تست بزاق می تواند برای تشخیص:

•   سموم محیطی
  • هورمون ها
  •  مواد مخدر

مفید باشد و در میان چیزهای دیگر اندازه گیری شود.

در واقع این توانایی تشخیص از روی بزاق باعث شده است که کیت های آزمایش آسان بزاق به تولید تجاری برسد و برای استفاده عموم به بازار بیاید.

این کیت ها قابلیت تشخیص آنتی بادی ، HIV هپاتیت یا عفونت خاص را دارا می باشند.

در آینده آزمایش بزاق ممکن است به عنوان ابزاری باشد برای تشخیص و نظارت بر بیماری هایی مانند:

• بیماری پارکینسون
  • سیروز کبدی
  • بیماری های عفونی

دهان منبع عفونت ها

دهان شما در صورت عدم رعایت صحیح بهداشت دهان و دندان می تواند منبع عفونت ها باشد.

اگر شما از مسواک و نخ دندان به طور منظم استفاده نکنید و پلاک ها را از روی دندان خود پاک و تمیز نکنید یک محیط مناسب برای رشد باکتری ها در خط لثه خود به وجود آورده اید.

تجمع پلاک در خط لثه و فضای بین لثه ها و دندان باعث بوجود آمدن التهاب و به دنبال آن عفونت لثه می شود.

بدون نظارت و درمان التهاب لثه ممکن است بیماری لثه  شما به یک عفونت جدی تری به نام پریودنتیت منجر شود.

این بیماری به عنوان شدیدترین شکل عفونت لثه است که به نام التهاب حاد لثه ” اولسراتیونکروزان ” بروز می کند.

تنها مسواک زدن کافی نیست

اگر شما بیماری لثه داشته باشید این بیماری می تواند یک پورت ورودی برای میکروب ها فراهم کند.

در این صورت  به طور معمول باکتری ها از دهان شما و از طریق جریان خون به دیگر قسمت ها وارد می شوند.

البته دفاع طبیعی بدن ( اگر شما یک سیستم ایمنی سالم داشته باشید ) با حضور باکتری های دهان و دندان که وارد خون شده اند هیچ مشکلی ندارد.

سیستم ایمنی بدن تان این باکتری ها را به سرعت از بین می برد و از عفونت ثانویه جلوگیری می کند.

در صورتی که سیستم ایمنی بدن  ضعیف باشد به عنوان مثال :

فردی یک بیماری سرطانی داشته باشد باکتری ها ی دهان در جریان خون او ممکن است عفونت را به بخش دیگری از بدن انتقال دهند.

به عنوان یک نمونه از این پدیده می توان ازانتقال باکتری های دهان از راه جریان خون به دریچه قلب نام برد که اندو کاردیت عفونی را باعث می شود.

پلاک عامل مشترک بسیاری از بیماری ها

تحقیقات اخیر نشان داده اند که ممکن است بین عفونت دهانی / در درجه اول  و عفونت لثه، دیابت کنترل نشده و بیماری های قلبی عروقی رابطه ای نزدیکی وجود داشته باشد.

از طرفی عفونت طولانی مدت لثه می تواند در نهایت به از دست دادن دندان منجر شود.

البته تحقیقات بیشتری نیاز است تا بتوان تعیین کرد که آیا واقعا عفونت دهانی باعث بوجود آمدن این عوارض می شود یا خیر؟

دیابت ضعیف

افرادی که در حال حاضر دیابت ضعیفی دارند ممکن است در معرض خطر ابتلا به بیماری های لثه نیز باشند.

اما بیماری لثه مزمن ممکن است دیابت آنان را سخت تر و شدید تر کند همچنین عفونت ممکن است مقاومت به انسولین را بیشتر کرده و کنترل قند خون را مختل کند. مطالعه شود: دیابت شیرین و درمان ارتودنسی

بیماری قلبی و عروقی

التهاب لثه در اثر وجود باکتری های دهانی نیز ممکن است نقش مهمی در انسداد سرخرگها و لخته شدن خون بازی کند.

به نظر می رسد که باکتری های دهانی ممکن است باعث التهاب در سراسر بدن و ازجمله عروق شوند.

وجود این التهاب در دهان ممکن است به عنوان یک پایه برای رشد پلاک های آترواسکلروتیک  که در شریان خدمت می کنند باشند  و احتمالا افزایش خطر ابتلا به حمله قلبی و سکته را افزایش می دهند.

برخی مطالعات صورت گرفته در این زمینه نشان می دهند که افراد با عفونت لثه در معرض بیشتری برای بروز سکته و خطر حمله قلبی هستند.

در مواردی که بیماری لثه گسترده تر باشد وجود عفونت می تواند منجر به از دست دادن دندان شود .

زایمان زودرس

عفونت شدید لثه می تواند خطر زایمان پیش از موعد و تولد نوزاد کم وزن را افزایش دهد.

در یک نظریه عنوان شده است که باکتری ها و سموم آزاد دهان که از طریق  جریان خون مادر به جنین می رسد می تواند باعث  تداخل در رشد و بزرگ شدن جنین شود.

عفونت دهان و دندان باعث می شود که مادر تحت تاثیر این عفونت ، تولد زود هنگام و زایمان زود رس داشته باشد.

مرتب کردن بر اساس :

سوال:
سلام دکتر بهترین زمان استفاده از فلوراید در کسانی که ارتودنسی کرده اند چه زمانی و چگونه است؟ممنون

پاسخ دکتر:با سلام و احترام
به طور کلی بهترین مارکی که در ایران وجود دارد دهانشویه فلوراید oral_b و ortho kin می باشد و از دهانشویه های کلرهگزیدین نیز نباید به هیچ وجه استفاده کرد زیرا دهانشویه های کلرهگزیدین برای افرادی استفاده می شوند که جراحی های داخل دهانی مثل کشیدن دندان عقل و جراحی فک وگذاشتن ایمپلنت و … که زخم های داخل دهانی به وجود می آید به عنوان ضد عفونی کننده استفاده می شود و حاوی فلوراید نیست که باعث زرد شدن و سیاه شدن دندان ها در حین ارتودنسی می شود و طریقه مصرف آن نیزبعد از مسواک زدن در ظرف مشخص به صورت یک سوم مایع و دو سوم آب مصرف می شود و به مدت 5 دقیقه باید در دهان باشد و خارج شود و بعد از خارج کردن دهانشویه دیگر نباید دهان شسته شود و یا آب میل شود.
با سپاس__دکتر هادی درویش پور(متخصص ارتودنسی)

سوال:
با سلام و عرض ادب…دندان های من پوسیدگی زیادی دارند بطوریکه ۷تا دندان عصب کشی شده دارم شنیدم ارتودنسی فشار زیادی به دندانها اعمال می کند و احتمال پوسیدگی را چند برابر می کند…می خواستم ببینم با این شرایط می توانم ارتودنسی انجام بدهم و به نتیجه مطلوب برسم؟

پاسخ دکتر:با سلام و احترام
با سپاس__دکتر هادی درویش پور(متخصص ارتودنسی)

از دکتر بپرسید

Question

لطفا هنگام ارسال سوال جدید به این نکات توجه فرمایید

• برای دریافت مشاوره دقیق تر بهتر است حضوری مراجعه کنید. شما می توانید با دریافت نوبت آنلاین سوالات خود را مستقیما از دکتر درویش پور بپرسید. و همچنین از ۵% تخفیف ثبت نام آنلاین برای ارتودنسی نیز استفاده نمایید
  • لطفا از صحت اطلاعات تماس خود اطمینان حاصل کنید در غیر این صورت امکان ارسال پاسخ وجود نخواهد داشت.
  • لطفا دقت فرمایید که آدرس ایمیل www ندارد.
  • لطفا تنها سوالات مرتبط با ارتودنسی را مطرح نمایید.
Drop a file here or click to upload Choose File
Maximum upload size: 205.52MB

نظر بدهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. وارد کردن موارد ستاره دار الزامی است.