هزینه ارتودنسی

چند نکته بسیار ساده برای رعایت بهداشت دندان های ارتودنسی شده

اگر به تازگی دندان های خود را ارتودنسی کرده اید حتما تاکنون متخصص‌تان نکاتی در خصوص اهمیت حفظ بهداشت دندان های ارتودنسی شده به شما گوشزد کرده است. در این مقاله درباره اهمیت این موضوع و همچنین درباره نحوه صحیح رعایت بهداشت دهان و دندان در طول درمان ارتودنسی مطالبی خواهید خواند که خواندن یا مرور کردن دوباره آن خالی از لطف نخواهد بود. لطفا محتویات این صفحه را با دقت مطالعه بفرمایید.

اهمیت رعایت بهداشت حتی قبل از شروع درمان های ارتودنسی

شما باید قبل از شروع درمان ارتودنسی ابتدا دندان های خود را جرمگیری کنید. این کار تمیز کردن دندان ها را حین ارتودنسی آسانتر می کند. دندان های خراب و بیماری های لثه هم به نوبه خود باید تشخیص داده شده و درمان شوند.  اگر نه یا درمان شروع نمی شود یا تمام تلاش متخصص و هزینه ارتودنسی که شما پرداخت می کنید بی ثمر خواهد بود. چون درمان شکست می خورد و شما را به زحمت می اندازد.

چرا بهداشت دهان و دندان در طول ارتودنسی مهم است؟

با نگاه کردن در آینه می توانید متوجه شوید که بریس ارتودنسی و تمام اجزای آن طوری هستند که باعث به دام افتادن و گیر کردن مواد غذایی می شوند. شما تا قبل از شروع درمان تنها با یک مسواک زدن ساده و نخ دندان کشیدن، دندان ها را تمیز می کردید. اما اکنون تمیز کردن بریس ها را نیز باید به فرآیند شستشو اضافه کنید. بعد از مصرف هر وعده غذایی، دندان های شما و صد البته بریس ها کثیف می شوند و خطر پوسیدگی دندان هایتان بیشتر خواهد بود.

بنابراین رعایت بهداشت ارتودنسی و پیروی از دستورالعمل های ارتودنتیست در طی درمان از اهمیت زیادی برخوردار است.

تمیز کردن دندان های ارتودنسی شده در روزهای اول

نظافت و مراقبت از براکت های ارتودنسی فقط در روز های اول کمی دشوار به نظر می رسد. اما بعد از گذشت چند روز و با عادت کردن به  حضور براکت ها در دهان به این نتیجه می رسید که، تمیز کردن دندان ها با براکت های ارتودنسی کار چندان دشواری هم نیست. مسواک زدن و رعایت نکات بهداشتی در دندان های ارتودنسی شده تنها  قدری زمان بر است و نیازمند صبر، حوصله و مسئولیت دارد.

نحوه مسواک زدن و رعایت نکات بهداشتی در دندان های ارتودنسی شده

برای رعایت بهداشت دهان و دندان در دندان های ارتودنسی شده بهتر است موارد زیر را رعایت کنید:

  • زیر سیم ها و دور و اطراف براکت ها را باید به دقت مسواک کنید .
  • شما برای  مسواک زدن براکت ها به زمانی بین 2 الی 5 دقیقه نیاز دارید .
  • برای هر دندان ده ثانیه وقت اختصاص دهید واطمینان حاصل کنید که این کار را به درستی انجام داده اید .
  • هر روز دندان ها وبراکت های خود را در یک آینه پر نور مشاهده کنید.
  • کمی خمیر دندان فلوراید دار به روی مسواک خود قرار دهید .
  • مسواک  را با زاویه 45 درجه با نیروی کافی به روی دندان ها و براکت ها گذاشته و با حرکات چرخشی کوچک دندان هایتان را مسواک کنید .
  • از مسواک نرم استفاده کنید و از حرکات افقی در حین مسواک زدن اجتناب کنید .
  • مسواک برای دندان های ارتودنسی شده زودتر از معمول فرسوده می شود به همین خاطر نسبت به تعویض آن اقدام کنید .
  • با رعایت نکات بهداشتی در دندان های ارتودنسی شده می توانید به طور موثری از پوسیدگی دندان خود جلوگیری کنید
  • به کمک براش مخصوص ارتودنسی دندان به آهستگی مابین براکت ها و زیر سیم ها را تمیز کنید .
  • مسواک بین دندانی می تواند اطراف و زیر براکت ها و همچنین سیم ارتودنسی را بدون آسیب به سیم ارتودنسی پاکیزه و تمیز کند .
  • اگر متخصص ارتودنسی بین براکت ها الاستیک یا کش ارتودنسی قرار داده، قبل از مسواک زدن آنها را بردارید.
  • فراموش نکنید که الاستیک های خود را بعد از مسواک زدن دندانها دوباره در جای خودش نصب کنید.
انواع مسواک ها در زمان ارتودنسی برای رعایت بهداشت ارتودنسی

عدم مصرف خوراکی هایی که به دندان ها و وسایل ارتودنسی آسیب می زند

در پاره ای از موارد متخصص ارتودنسی شما ممکن است شما را از خوردن بعضی از غذاها و نوشیدنی ها پس از ارتودنسی منع کند .

نمونه ای از غذاها و شیرینی های  سفت عبارتند از:

  • ته دیگ
  • بلال
  • هویج خام
  • شکلات های سفت و تافی ممکن است باعث شکسته شدن براکت ها شوند  .
  • نوشیدنی های حاوی کربونات
  • قهوه
  • زعفران
  • چای پر رنگ و نوشابه های سیاه و زرد

همچنین مصرف شکر و محصولات بدست آمده از شکر را مانند کیک، بستنی، شیرینی و شکلات را به حداقل برسانید  .و یا بعد از خوردن آنها از مسواک و نخ دندان استفاده کنید .به یاد داشته باشید برای حفظ بهداشت دندان های ارتودنسی شده ، بعد از خوردن هر چیزی حتما باید از مسواک استفاده کنید .

🔔 این نوشته رو حتما بخونید: لیست غذاهای مفید و مضر برای ارتودنسی


وسایلی که باید برای رعایت بهداشت دندان های ارتودنسی شده استفاده کنید

از آنجا که طول درمان ارتودنسی برای بسیاری از افراد به 18 ماه و یا حتی 36 ماه می‌رسد، بهتر است که در این مدت بهداشت دهان و دندان به خوبی رعایت شود. برای این مهم، حتماً باید از وسایل و تجهیزات بهداشتی مانند مسواک ارتودنسی، مسواک بین دندانی، انواع نخ دندان، واترجت و … استفاده شود. در ادامه به معرفی این لوازم پرداخته شده است. خریداری آن ها می تواند یکی از توصیه های ارتودنتیست جهت رعایت بهداشت ارتودنسی باشد. این ها در واقع وسایل بهداشتی ارتودنسی در نظر گرفته می شوند.

استفاده از مسواک کوچک برای تمز کردن دندان ها

مسواک ارتودنسی (اینترادنتال یا بین دندانی)

مسواک ارتودنسی همان مسواک های معمولی هستند اما در ظاهر کمی متفاوت هستند. مثلاً آن‌ها سری کوچک تری دارند زیرا با سری های بزرگتر امکان تمیز کردن دندان ها به خوبی وجود ندارد. آن ها همچنین باید کاملا موهای نرمی داشته باشند و به راحتی در دست گرفته شوند.

برای خرید مسواک ارتودنسی می توانید به برچسپ روی مسواک ها توجه کنید. معمولاً روی برچسپ مسواک هایی که مخصوص ارتودنسی هستند نوشته شده “مسواک ارتودنسی” یا مناسب برای دندان های ارتودنسی شده.

مسواک های بین دندانی

استفاده از مسواک بین دندان در دوران ارتودنسی

مسواک‌های بین دندانی تفاوت‌های زیادی با مسواک‌های معمولی دارند. آن‌ها به صورت اختصاصی تنها برای تمیز کردن فضای بین دندان‌ها طراحی شده‌اند به همین دلیل سر بسیار نازک با موهای کوتاه و نرم دارند. دور تا دور سر این مسواک‌ها را موهای نرمی تشکیل می دهد و به خوبی تمام سطوح بین دندانی را تمیز می کنند.

معمولاً به افرادی که تحت درمان ارتودنسی هستند توصیه می شود که برای تمیز کردن بهتر فضای بین دندان ها از مسواک های بین دندانی استفاده کنند. به این نکته توجه داشته باشید که با این مسواک ها نمی توان به خوبی سطح جلویی و پشت دندان ها را تمیز کرد و بهتر است که حتماً با مسواک هایی که در بخش قبل معرفی شد سطوح جلو و پشت دندانی را تمیز کرد.

مسواک های بین دندانی در طرح ها و اندازه های مختلف طراحی و تولید می شوند و بهتر است از متخصص خود بخواهید که متناسب با فضاهای بین دندانی و سن و سالتان یک مسواک خوب به شما معرفی کند.

نخ دندان ارتودنسی

اگر تا قبل از شروع درمان ارتودنسی همیشه بین دندان‌هایتان را با نخ دندان تمیز می‌کردید، اکنون با شروع روند اصلاح موقعیت دندان‌ها نیز باید با جدیت بیشتری اینکار را انجام دهید. شما می توانید با نخ دندان های معمولی لابلای دندان ها و بریس را تمیز کنید و یا اینکه از نخ دندان های مخصوص ارتودنسی که این روزها با نام نخ دندان ارتودنسی شناخته می شوند استفاده کنید.

دختری که در حال استفاده از نخ دندان برای تمیز کردن فضای بین دندان ها و وسایل ارتودنسی است

نخ دندان های معمولی هرچند کارساز هستند اما اگر روکش دندان مومی نداشته باشند ممکن است با گیر کردن در لابلای دندان ها و یا اتصالات ارتودنسی خیلی زود دچار پارگی شده و کار خود را به خوبی انجام ندهند. بنابراین اگر تمایل دارید تا نخ دندان معمولی استفاده کنید حتما آن هایی را انتخاب کنید که روکش مومی دارند.

رعایت بهداشت ارتودنسی با کمک نخ دندان ارتودنسی بسیار آسانتر از نخ دندان های معمولی است. ما چند مدل نخ دندان ارتودنسی داریم که دو مدل آن عبارتند از:

  • گیره نخ دندان DENTAL FLOSS PICK
  • رد کننده نخ دندان FLOSS THREADER

گیره های نخ دندان

استفاده از این گیره ها بسیار آسان است. همانطور که در ویدئوی زیر می بینید، این نخ دندان ارتودنسی متشکل از تکه ای کوچک از نخ دندان با یک نگهدارنده پلاستیکی است. مدت زمان تمیز کردن لابلای دندان ها با این نخ دندان ارتودنسی به نسبت روش های دیگر نسبتا کوتاه تر است.

رد کننده نخ دندان FLOSS THREADER

فلاس تریدرها برای افرادی مناسب هستند که با رد کردن نخ دندان به پشت سیم ارتودنسی مشکل دارند. همانطور که در تصویر زیر می بینید، با کمک فلاس تریدر نخ دندان به خوبی به فضای پشت بریس رفته و امکان کشیدن نخ دندان فراهم می شود.

چرا نخ دندان و مسواک برای تمیز کردن دندان ها در طول ارتودنسی کافی نیست؟

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن با وجود دستگاه‌های ارتودنسی می‌تواند کمی مشکل و چالش برانگیز باشد. در واقع همیشه نمی‌توان آنطور که باید و شاید تمام بخش‌های بریس (براکت و سیم و …) را تمیز کرد و یا لابلای دندان‌ها را از ذرات ریز مواد غذایی پاک کرد.

اگر برای شستشوی دهان و دندان وقت کافی صرف نشود و تمام سطوح دندانی تمیز نشوند ذرات ریز به جای مانده در لابلای دندان‌ها می‌توانند به تجمع پلاک، جرم دندان و در نهایت پوسیدگی دندان منجر شود. بنابراین بهتر است برای اینکار، زمان کافی اختصاص داد و برای رعایت بهتر بهداشت نیز حتماً از دهانشویه ارتودنسی نیز استفاده کرد.

دلیل توصیه به استفاده از دهانشویه ارتودنسی چیست؟

سوای از اینکه دهانشویه به تمیز شدن بیشتر و بهتر دندان ها در طول درمان ارتودنسی کمک می کند و به خارج کردن ذرات ریز مواد غذایی در لابلای دندان ها و بریس منجر می شود، استفاده از دهانشویه ارتودنسی می تواند احتمال ایجاد لکه های سفید رنگ روی دندان ها بعد از اتمام ارتودنسی را کاهش دهد.

خانمی که در حال استفاده از دهانشویه لیستراین است

در واقع پلاک دندانی علاوه بر ایجاد پوسیدگی و حفره‌ها می‌تواند باعث ایجاد واکنشی در مینای دندان شود که به آن کلسیفیکاسیون یا دمینرالیزاسیون می‌گویند. هنگامی که بریس‌ها برداشته می‌شوند، برخی از بیماران متوجه وجود لکه‌های سفید در محل اتصال براکت‌ها می‌شوند. اگر دهان خود را با دهانشویه ارتودنسی حاوی فلوراید شستشو دهید این فرآیند معکوس شده و دندان هایتان بعد از درمان دچار لکه سفید نمی شود.

سوال: دهانشویه ارتودنسی را قبل از مسواک زدن استفاده کنیم یا بعد از آن؟

تقریباً مهم نیست که چه زمانی شما از دهانشویه ارتودنسی استفاده می‌کنید. اینکار چه قبل از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن انجام شود چه بعد از آن، در هر صورت می تواند به حفظ بهداشت دهان و دندان در طول ارتودنسی کمک کند و نه تنها بریس که دندان ها و تمام دهان شما را نیز تمیز می کند.

 ولی معمول است که اغلبِ افراد بعد از اینکه مسواک زدند و نخ دندان کشیدند، به جهت زدودن هرچه بهتر ذرات مواد غذایی در لابلای دندان ها و بریس، دهانشویه ارتودنسی استفاده می کنند.

بهترین دهانشویه برای ارتودنسی باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

  • روی برچسپ این محصولات نوشته شده مخصوص ارتودنسی یا دهانشویه ارتودنسی
  • آن ها حاوی فلوراید و مواد آنتی باکتریال هستند
  • فاقد الکل هستند
  • هیچ عامل تحریک کننده ای ندارند
  • برای کودکان نیز مناسب هستند
  • گاها حاوی مواد مسکن و الیتام دهنده لثه هستند

جهت پیدا کردن بهترین دهانشویه برای ارتودنسی با متخصص خود مشورت کنید

تنها راه مطمئن برای اطلاع از اینکه کدام دهانشویه برای شما بهتر است، خواندن برچسب روی آن ها است اما اگر از نوشته های روی برچسب سر در نمیاورید بهتر است که از دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی خود کمک بگیرید.

آن ها ممکن است دهانشویه هایی را به شما معرفی کنند که مناسب شما، دندان های شما و دستگاه های متصل به دندانتان باشد. متخصص ارتودنسی در صورت معرفی برند خاصی از دهانشویه ارتودنسی نحوه استفاده از آن را نیز به شما آموزش خواهد داد.

واترجت

واترجت یک دستگاه کوچک و باریک است که به همه افراد در جهت حفظ بهداشت در طول ارتودنسی کمک می کند. این دستگاه مخصوا برای افرادی که غذاها در لابلای بریس هایشان گیر می کند بیشتر توصیه می شود. به جهت سهولت در استفاده، خانم هایی که ارتودنسی در بارداری را تجربه می کنند، می توانند این وسیله که از مهم ترین وسایل بهداشتی ارتودنسی است را تهیه کنند.

شما می توانید مهم ترین نکات در خصوص بهداشت ارتودنسی را از طریق دکمه زیر دانلود کنید و به صورت آفلاین نیز آن را مطالعه بفرمایید.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / 5. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید