هزینه ارتودنسی

10 علت کج شدن دندان ها + 2 روش درمان (تاکید بر ارتودنسی دندان کج)

یکی از مهم ترین وظایف ارتودنسی دندان هماهنگ، یکدست و مرتب کردن دندان های کج است و دندان هایی که اینگونه هستند (صرف نظر از میزان نارمرتبی) باید ارتودنسی شوند تا به موقعیت صاف و طبیعی خود برگردند. درمان های ارتودنسی نه تنها دندان های کج را مرتب می‌کند بلکه ناهماهنگی های بین فک و صورت را نیز به وسیله ابزاهای خاص و دستان حاذق یک متخصص ارتودنتیست اصلاح می کنند. آنچه در این مقاله می خوانید بررسی علل کج شدن دندان ها و روش های اصلاح آن در دندانپزشکی است است. تاکید اصلی ما روی ارتودنسی دندان کج برای مرتب کردن آن به عنوان بهترین روش موجود است.

علت کج شدن دندان ها چیست؟ (بررسی 10 علت اصلی)

علل زیادی هستند که می توانند پشت پرده کج شدن دندان ها و انواع نامرتبی دندانی باشند. به نظر می رسد که علل اصلی این مساله، وراثت و بحث ژنتیک باشد. بیشتر افراد به دلیل به ارث بردن صفات خاصی از والدین و نیاکان خود دندان هایشن کج می شود بدون اینکه خودشان در آن نقش داشته باشند.

اگر دقت کرده باشید بیشتر افرادی که دندان کج دارند، والدینشان یا شخصی از اعضای خانواده شان دارای نامرتبی و کجی دندان ها هستند. سایر علل کج و نامرتب بودن دندان ها این ها هستند:

در کودکان

  • از دست رفتن یا افتادن زودتر از موعد دندان های شیری
  • ازدیاد دندان های دائمی (بیشتر از حالت نرمال)
  • رویش نادرست دندان های دائمی در جهات فرعی
  • سایز غیر نرمال دندان ها (کوچک یا بزرگ بودن بیش از حد دندان ها)
  • غیر نرمال بودن سایز فک (مثلا کوچک بودن فک بالا یا پایین در نتیجه عدم رشد کافی)

در بزرگسالان

  • از دست رفتن دندان دائمی
  • جویدن غذاهای سفت و سخت
  • استفاده نادرست و نابجا از دندان ها (مثلا باز کردن درب بطری با دهان، شکستن یخ با دندان ها، جویدن اشیاء و …)
  • وارد شدن ضربه به صورت

کج شدن دندان ها چه مشکلاتی برای ما ایجاد می کند؟

اصلاح کجی، شلوغی و نامرتبی دندان ها بسیار مهم است زیرا دندان های نامرتب می توانند به مرور زمان باعث ایجاد مشکلاتی در دندان ها و لثه شوند. تمیز کردن دندان هایی که شلوغ هستند کار آسانی نیست و در بیشتر مواقع نمی توان دندان ها را آنطور که باید تمیز کرد. بنابراین احتمال بروز این مشکلات در صورت عدم انجام ارتودنسی دندان کج وجود دارد:

  • پوسیدگی دندان
  • بیماری لثه و پریودنتال
  • درد فک
  • دندان درد
  • افزایش هزینه های دندانپزشکی
  • از دست رفتن دندان ها
  • مشکل در جویدن و صحبت کردن
  • کاهش اعتماد به نفس
  • اختلال عملکرد مفصل گیجگاهی فکی (TMD)

چطور کج بودن دندان ها را برطرف کنیم؟

برای مرتب کردن دندان هایی که دچار شلوغی، ازدحام و کجی هستند تنها باید به دندانپزشک مراجعه شود زیرا روش های خانگی کارساز نیست و حتما نیاز به ابزارهای دندانپزشکی وجود دارد. به طور کلی دو روش برای مرتب کردن دندان ها در دندانپزشکی وجود دارد.

ارتودنسی دندان

ارتودنسی یعنی مرتب کردن نامنظمی های دندانی و اصلاح ناهنجاری های فکی. اولین و بهترین روش صاف کردن دندان ها مراجعه به یک ارتودنتیست (متخصص ارتودنسی) و انجام درمان های ارتودنسی است. چه نامرتبی دندانی جزئی و چه شدید باشد در هر صورت توصیه اول و آخر ما انجام درمان ارتودنسی دندان کج است. در ادامه بیشتر درباره این روش توضیح داده ایم.

ونیر دندان

لمینت و ونیر کامپوزیت دو نوع ونیر دندان هستند. ونیر ها لایه های نازکی هستند که برای رفع عیوب ظاهری دندان و اصلاح طرح لبخند به دندان های جلویی متصل می شوند. ونیر ها بیشتر از هر چیزی کارشان زیبایی دندان است ولی به عنوان یک کاربرد جزئی و فرعی می توانند دندان هایی که به صورت جزئی دچار کج شدگی هستند را بپوشاند. دقت کنید که نامرتبی را فقط به صورت ظاهری می پوشاند و زمانی که ونیر برداشته شود کجی همچنان باقی است.

اصلاح کجی دندان ها با ارتودنسی

همانطور که در مقدمه نیز اشاره کردیم، دو روش برای اصلاح فرم کج دندان ها ارتودنسی دندان یا همان ارتودنسی دندان کج است با استفاده از ونیر دندان. اما به نسبت ونیر ها (لمینت دندان و ونیر کامپوزیت و …) ارتودنسی بهترین روش اصلاح این مشکل است. زیرا با کمک این درمان دندان را به روش های اصولی صاف کرده و باعث بهبود طرح لبخند میشوند اما با ونیر دندان تنها دندان ها را به صورت ظاهری از کج بودن در آورده ایم. در واقع با یک روکش دندان نازک، کاری کرده ایم که دندان دیگر کج به نظر نرسد.

پنهان کردن کجی دندان ها با ونیر دندان

ونیر های دندان پوسته های نازک و همرنگ دندان هستند که روی سطح خارجی دندان ها را می پوشانند. برای نصب آن ها لازم است که مقداری از سطح مینای دندان تراشیده شود. بعد از تراشیدن دندان ها، ونیرها را میتوان با یک چسپ مخصوص به  جلوی  دندان ها متصل کرد. با کمک ونیرهای دندانی میتوان مشکلات ظاهری دندان را برطرف کرد. مهمترین مشکلات ظاهری که با ونیر پنهان میشوند عبارتند از:

  • کج بودن جزئی دندان ها
  • تغییر رنگ دائمی دندان
  • کوتاه بودن دندان
  • شکستگی جزئی، لب پر شدگی یا ترک های روی سطح دندان

دقت کنید که با ونیر تنها می توان این مشکلات را پنهان کرد اما اصل مشکل همچنان پابرجاست و زیر ونیرها پنهان شده است. بنابراین شما با ونیر کردن دندان کج، تنها کاری کرده اید که صاف به نظر برسد. اما در حقیقت دندان زیر ونیر همچنان کج است. برای همین است که ارتودنسی دندان کج بهتر از ونیر کردن آن است.

مقایسه ونیر دندان با ارتودنسی دندان کج

البته باید در نظر بگیریم که با توجه به ماهیت متفاوت این دو پروسه، نباید آن ها را با هم مقایسه کرد، اما ما در خصوص اصلاح کج بودن دندان ها می توانیم تا حدودی یک مقایسه ساده بین آن ها داشته باشیم. در ادامه به مقایسه این دو در چند زمینه پرداخته ایم.

روش صاف شدن دندان کج با ارتودنسی

اگر قصد ارتودنسی دندان کج دارید بهتر است بدانید که روش های متفاوتی برای این هدف در دسترس است. یک متخصص ارتودنسی خوب بسته به شدت کجی دندانتان می تواند از انواع روش ارتودنسی زیر استفاده کند:

روش صاف شدن دندان کج با ونیر

اما اگر مقصد ونیر دندان کج را دارید گزینه های روی میز کاهش میابد. متخصص ترمیمی و زیبایی دندان با انواع ونیر زیر کجی دندان ها را پنهان میکند:

  • لمینت دندان یا ونیر پرسلین
  • ونیر کامپوزیت
  • لومینیرز و سایر ونیر های مشابه

در این میان لمینت دندان کج رایجتر است. زیرا هم زیبایی بیشتری دارد و هم ماندگاری بالاتری به نسبت سایر ونیرهای دارد.

این نوشته رو از دست ندید: هزینه لمینت دندان در سال 1402

مدت زمان اصلاح دندان های کج با هر دو روش

درمان ارتودنسی برای صاف کردن دندان های کج شده به زمانی بین یک تا دو سال برای تکمیل درمان نیاز دارد. مدت زمان ارتودنسی دندان که معمولا طولانی است به عنوان یک نقطه ضعف نسبت به درمان های دیگر به حساب می آید. اما بهترین روش است زیرا ماندگاری آن زیاد است و لبخند را به صورت چشمگیری زیباتر می کند. در حالی که انتخاب ونیرهایی مانن لمینت برای دندان کج به طور معمول درعرض چند هفته ساخته شده و طی یک جلسه به اتمام می رسد .به عبارتی ونیرها تنها در یک جلسه و نهایتا دو جلسه نصب میشوند و کج بودن دندانها را پنهان میکند.

مقایسه هزینه ونیرها و ارتودنسی

هزینه ارتودنسی می تواند یک نگرانی محسوب شود. اما گرفتن نتایج همیشگی و موثر، هزینه ها را توجیه می کند. هزینه ارتودنسی بسته به روش درمان، نوع و شدت مشکل و سایر فاکتورهای موثر بین از 10 میلیون تومان شروع می شود.

میزان کجی دندان های من کم است، ارتودنسی بهتر  است یا لمینت دندان؟

اگر دندان کج شما چندان طرح لبخندتان را تحت تاثیر قرار نداده و خیلی جزئی است می توانید با لمینت دندان کج آن را صاف کنید. اما اگر میزان کج بودنش زیاد است پیشنهاد می شود که به جای صرف هزینه زیاد و تنها پنهان کردن آن با لمینت، به یک متخصص ارتودنسی خوب در شهر محل سکونت خود ( مثلا متخصص ارتودنسی در کرج ) مراجعه کنید . ارتودنسی دندان کج به صرفه تر، موثر تر و بهتر است.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / 5. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید