هزینه ارتودنسی

تاثیر سیگار، دخانیات و مواد مخدر بر درمان ارتودنسی چیست؟

استعمال سیگار و هرگونه دخانیات دیگر روی سلامتی تمام بخش های بدن تاثیر منفی می گذارد. یکی از مهمترین معضلات و عوارض ناشی از استعمال این مواد مضر،  آسیب رسیدن به دندان ها و سایر بافت های داخل دهان است. دخانیات هزینه های دندانپزشکی را افزایش می دهد و نتیجه درمان ها را نیز مختل خواهد کرد. افرادی که در طول درمان های ارتودنسی دندان سیگار می کشند یا تمایل به مصرف مواد دارند و یا به هر نحوی رو به سایر مواد مضر دیگر می آورند، باید بدانند که ممکن است نه تنها با شکست درمان مواجه شوند، که هزینه های زیادی جدای از هزینه ارتودنسی دندان به آن ها تحمیل خواهد شد. برای اطلاع از وارض و تاثیر سیگار بر ارتودنسی حتما این مقاله را بخوانید.

تاثیر سیگار بر ارتودنسی دندان
تاثیر سیگار بر ارتودنسی دندان

تاثیر مواد مخدر و دخانیات روی ارتودنسی چگونه است؟

متخصصان بهداشت دهان و دندان خاطرنشان می کنند که سیگار کشیدن می تواند بر عملکرد درمان های ارتودنسی تأثیر منفی بگذارد. محتوای نیکوتین در توتون و تنباکو ممکن است باعث ایجاد لکه بر روی براکت ها و سایر دستگاه های ارتودنسی شود. این امر به خصوص برای افرادی که پلاک ارتودنسی نامرئی و یا ارتودنسی سرامیکی دارند ناخوشایند است.

زیرا ظاهر لبخندشان حین درمان تحت تاثیر قرار می گیرد. در بدترین موارد ، سیگار کشیدن حتی می تواند از توانایی دستگاه های ارتودنسی جهت حرکت دادن و صاف کردن دندان ها جلوگیری کند. بنابراین دو تاثیر عمده و اصلی سیگار بر ارتودنسی، اول جنبه زیبایی است و دوم جنبه اختلال در روند درمان است.

سیگار کشیدن چگونه مانع از عملکرد دستگاه های ارتودنسی می شود؟

بافت دندان، لثه و استخوان ها برای تأثیرگذاری بریس ها و دستگاه های ارتودنسی باید از باکتری های بیماری زا عاری باشند. دخانیات تعداد باکتری ها و میزان فعالیت آن ها در داخل دهان و روی دندان ها را افزایش خواهد داد. این به نوبه خود خطر ابتلا به بیماری لثه را افزایش می دهد.

بیماری لثه، نوعی بیماری بافت نرم است که ابتدا باعث عفونت لثه و دندان و در نهایت باعث از بین رفتن دندان و استخوان نگهدارنده آن می شود. هرگونه تغییرات این چنینی در داخل دهان باعث می شود که دستگاه های ارتودنسی نتوانند دندان ها را به خوبی حرکت داده و جابجا کنند.

تاثیر سیگار بر ارتودنسی تنها مربوط به اختلال در درمان نیست

استفاده بیش از حد از توتون و تنباکو و کشیدن سیگار ممکن است منجر به بالا رفتن هزینه ها و دردسرهای بیشتری برای بیماران شود. یکی از دلایل بالا رفتن هزینه ها در بیمارانی که سیگار می کشند، افزایش مدت زمان ارتودنسی است به دلیل ایجاد آسیب های ایجاد شده در دهان و دندان است.

تاثیر سیگار بر ارتودنسی دندان

هرچقدر که آسیب بیشتر باشد روند درمان نیز بیشتر طول خواهد کشید. و از همه مهمتر، متخصصان در افراد سیگاری نمیتوانند به طور دقیق پیش بینی کنند که دندان ها چطور جابجا میشوند یا مدت زمان ارتودنسی چقدر است. همه این ها باعث افزایش هزینه ها می شود.

تاثیر سیگار بر ارتودنسی: افزایش درد در سیگاری ها بیشتر است

معمولا حین تنظیم بریس های ارتودنسی ثابت کمی درد تجربه می شود. این درد در کسانی که سلامتی دهان و دندان بالایی دارند خیلی کم و حتی صفر است. اما هرچقدر بافت های داخل  دهان، خصوصا لثه ها، آسیب دیده تر باشند، درد متحمل شده نیز بالاتر خواهد بود. از آنجا که افراد سیگاری معمولا لثه و دندان سالمی ندارند ممکن است درد بیشتری تجربه کنند.

به جز سیگار، دخانیات و مواد مخدر چه چیزی هایی در درمان ارتودنسی اخلال ایجاد می کنند؟

اساس کار همه درمان های ارتودنسی، حرکت دندان ها از موقعیت کج و نامنظم، به موقعیت صاف و هماهنگ است. یعنی همه چیز حول چرخش یا حرکت دندان ها رخ می دهد. هرچیزی که در روند حرکت دندان ها مشکل ایجاد کند قطعا روند درمان ارتودنسی را نیز مختل می کند.

حرکت ارتودنسی به چه عواملی بستگی دارد؟

حرکت ارتودنسی و فعالیت استخوان وابسته به عوامل سیستمیک می باشد و هر مشکلی در این خصوص می تواند باعث عدم تاثیر گذاری ارتودنسی شوند. برخی از مهمترین عواملی که بجز سیگار می توانند در تسریع یا کند شدن ارتودنسی نقش داشته باشند عبارتند از:

  • بیماری های متابولیک استخوان
  • عوامل تغذیه ای
  • گروه سنی بیمار
  • مصرف مواد مخدر

ادامه مقاله را که بخوانید متوجه می شوید چه چیزهایی در حرکت دخیل هستند. بخش های  بعدی دوباره تاثیر سیگار بر ارتودنسی را بیشتر برای شما به تصویر می کشد.

بیماری های متابولیک استخوان

هورمون های سیستمیک مانند استروژن، آندروژن و کلسی تونین با افزایش محتوای مواد معدنی استخوان، توده استخوان و کاهش در نرخ جذب استخوان در ارتباط هستند. در نتیجه آنها می توانند حرکات ارتودنسی را به تاخیر بیاندازند. در مقابل، هورمون های تیروئید و کورتیکواستروئیدها ممکن است حرکت ارتودنسی را سریع تر کنند و طول درمان ارتودنسی را کاهش دهند.

داروهای ضد التهابی استروئیدی که به منظور کاهش تحلیل استخوان تجویز می شوند ممکن است در طولانی مدت بر حرکات ارتودنسی اثر بگذارند. آنها می توانند پاسخ استخوان به فشار وارده را به تاخیر بیندازند. یا مدت زمان انجام ارتودنسی را طولانی تر کنند. خلاصه که اثر داروها بر درمان ارتودنسی نباید نادیده گرفته شود.

به عنوان مثال دیگر پروستاگلندین ها و لکوترین نیز در حرکات ارتودنسی اثر گذار هستند. به نظر می رسد که آنها ممکن است برنامه های کاربردی بالینی آینده را که می تواند به  حرکت دندان ها منجر شوند افزایش دهند. استفاده از داروهای فوق باید توسط هر متخصص ارتودنسی خوبی در ارزیابی زمان درمان و در طرح درمان در زمانی که برای حرکت دندان تلاشی صورت می گیرد در نظر گرفته شود .

عوامل تغذیه ای

بعد از انجام ارتودنسی دندان باید از خوردن تمام غذاهای چسبنده تا پس از پایان کار ارتودنسی اجتناب کرد . جویدن تنباکو نیز از جمله مواردی است که باید جزو ممنوعات اعلام شوند زیرا تاثرات تنابکو جویدنی بر ارتودنسی حتی بیشتر از تاثیر سیگار بر ارتودنسی است. همچنین بهتر است بیماران را از خطرات و محدودیت های ارتودنسی چه از لحاظ تغیده ای چه از لحاظ موارد دیگر آگاه کرد.

گروه سنی بیمار

برای انجام ارتودنسی لثه های سالم اولین شرط است. اما اگر فردی در اثر مصرف دخانیات یا مواد مخدر دارای لثه های بیمار باشد ابتدا باید روی سلامت لثه های خود متمرکز شود. سپس به درمان ارتودنسی رو آورد. برای درمان ارتودنسی تنها تفاوتی که بین افراد بزرگسال و افراد نوجوان وجود دارد طول دوره درمان است. هرچه لثه بیمارتر باشد، درمان و بهبود آن نیز طولانی تر خواهد شد. و در نهایت درمان ارتودنسی متحرک، ثابت یا نامرئی نیز به تعویق خواهد افتاد. پس اینجام هم احتمالا متوجه تاثیر سیگار بر ارتودنسی هستید زیرا سیگار لثه ها را بیمار میکند.

اثرات مصرف مواد مخدر بر دهان

اثر مواد مخدر در محیط دهان به شکل فرو پاشی بافت نرم لثه و تخریب دندان ها در طولانی مدت است. مواد مخدر به خاطر داشتن ماهیت اسیدی باعث کاهش ترشح بزاق می شوند و خشکی دهان یکی از عوامل خرابی دندان ها می باشد. هنگامی که محیط دهان رو به خشکی می رود فرد به خوردن شیرینی و مواد قندی تمایل پیدا می کند.


مصرف مواد مخدر و ترشح اسید

مواد مخدر جدید فرد را ممکن است تا حدود دوازده ساعت هم بخواباند. در طی این مدت ترشح اسید در محیط دهان می تواند دندان ها را بسیار آسیب پذیر کند. هنگامی که فرد دندان های ضعیف شده خود را در خواب بر روی هم می فشارد دندان ها دچار سایش می شوند. به همین دلیل مینای دندان در اثر قرار گرفتن طولانی در معرض اسید و سایش از بین می رود.

با نازک شدن لایه مینا و از بین رفتن آن در اثر سایش راه ورود انواع میکروب ها به دهان برای تخریب دندان ها باز می شود. بهداشت ناکافی از سوی مصرف کنندگان مواد مخدر و خشکی دهان و تمایل به خوردن مواد قندی عواملی است که همگی با هم باعث سیاهی، پوسیدگی و تخریب دندان ها می شوند. اکنون تصور کنید که با وجود بریس ها و دستگاه های ارتودنسی چگونه می توان سیگار یا مواد مخدر مصرف کرد. زیرا تاثیرات بینهایت بدتری در طول درمان بر جای خواهند گذاشت. 

تنباکو و بی رنگی لثه ها

تنباکو دارای موادی است که باعث کند شدن جریان خون در لثه ها می شود. به همین خاطر است که در اثر مصرف تنباکو لثه ها دچار فقر غذایی و کمبود اکسیژن می شوند. فقر غذایی لثه ها روند ترمیم بافتی لثه ها را مختل می کند. بنابراین شانس ابتلا ی مصرف کنندگان تنباکو به بیماری های لثه دو برابر دیگران است.

 لق شدن دندان ها در اثر مصرف دخانیات

سموم ناشی از دود سیگار در محل ورود به دهان جذب نسج نرم می شوند و دندان ها را مستعد پوسیدگی می کنند. به مرور زمان و جمع شدن جرم در زیر لثه ها باعث لق شدن دندان در ارتودنسی و شرایط دیگر می شوند. اگر بهداشت فرد نامناسب باشد مصرف دخانیات در دراز مدت باعث ابتلای شخص به سرطان دهان می شود.

سایر عوارض و تاثیرات دخانیات و سیگار روی دندان ها

  • استعمال دخانیات باعث تیرگی رنگ دندان ها و افزایش پلاک های دندانی می شود.
  • مصرف دخانیات رشد پلاک های میکروبی را سرعت می بخشد.
  • در نهایت اصلی ترین عامل پوسیدگی دندان در افراد مصرف کننده این مواد می باشد.
  • مصرف مواد مخدر باعث اختلال در دریافت نیروهای ارتودنسی به دندان ها می شود.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / 5. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید