هزینه ارتودنسی

همه چیز درباره ارتودنسی ثابت + ۵ نکته مهمی که باید درباره آن بدانید!

در این مقاله با تعریف ساده ارتودنسی ثابت، فیلم مراحل آن، گالری تصاویر قبل و بعد، هزینه های این روش و خلاصه تمام آنچه که باید درباره آن بدانید آشنا خواهید شد. این یکی از روش های مرسوم و البته بسیار قدیمی مرتب کردن دندان هاست که امروزه به شکلی مدرن تر انجام می شود هرچند که در حال حاظر روش های جایگزینی برای این نوع ارتودنسی ارائه شده که ارتودنسی نامرئی با الاینر شفاف نامیده می شود.

ارتودنسی ثابت چیست؟

ارتودنسی ثابت به استفاده از آن دسته تجهیزات و لوازم ارتودنسی گفته می شود که برای اصلاح نامنظمی های دندانی می‌بایست از ابتدا تا آخر دوره درمان توسط ارتودنتیست به دندان ها متصل شوند. این دستگاه ها باید تا زمانی که دندان ها کاملا منظم نشده اند همچنان به دندان ها متصل باشند و تنها متخصص می تواند آن ها را بردارد. به این وسایل (دستگاه ها) در اصطلاح عامیانه (سیم کشی دندان) هم گفته می شود که البته اصطلاح چندان درستی هم نیست. در ویدئوی زیر نحوه انجام این روش ارتودنسی را مشاهده میفرمایید.

وسایل نصب شده تا پایان دوره درمان، به دندان ها متصل هستند. به همین دلیل به استفاده از این وسایل اصطلاحاً ارتودنسی ثابت گفته می شود. دلیل ثابت نامیدن این روش ارتودنسی نیز به همین خاطر است.

تصاویر قبل و بعد افرادی که ارتودنسی ثابت انجام داده اند

تصاویر قبل و بعد ارتودنسی ثابت دکتر درویش پور
تصاویر قبل و بعد ارتودنسی ثابت دکتر درویش پور
تصاویر قبل و بعد ارتودنسی ثابت دکتر درویش پور

اجزای ارتودنسی ثابت کدامند؟

مهمترین دستگاه ثابت که برای درمان نامظمی های دندان و فکی استفاده می شود، بریس است. بریس ارتودنسی متشکل از چند قطعه کوچک است که به مرور زمان باعث حرکت دندان ها و صاف شدنشان می شود. مهم‌ترین اجزاء تشکیل دهنده هر بریس ارتودنسی عبارتند از:

اینفوگرافی اجزای مختلف ارتودنسی ثابت

مهمترین جزء بریس احتمالا براکت است و بر اساس نوع براکت ما ارتودنسی ثابت را به چند روش تقسیم می کنیم.

انواع ارتودنسی ثابت دندان کدامند؟

بر اساس نوع براکتی که به سطح دندان ها متصل می شود ما چند مدل یا چند روش ارتودنسی ثابت داریم، به عنوان مثال اگر براکت متصل به سطح دندان ها:

  • فلزی، ساده و معمولی باشد، نوع ارتودنسی، ثابت معمولی است
  • اگر همرنگ دندان ها یا شفاف باشد، نوع ارتودنسی سرامیکی است. به ارتودنسی سرامیکی اصطلاحا ارتودنسی ثابت نامرئی نیز می گویند
  • اگر براکت به پشت دندان متصل باشد، ارتودنسی لینگوال است.
  • اگر براکت فلزی اما اسلایدی و خود تنظیم شونده باشد ارتودنسی دیمون است.
اینفوگرافی انواع ارتودنسی ثابت

بنابراین هر زمان گفتند که نوع ارتودنسی ثابت شما، فلان است، منظور نوع براکت های بکار رفته برای درمان ارتودنسی است که به جلو یا پشت دندان شما متصل می شود.

درمان ارتودنسی ثابت با دستگاه های ثابت دقیقا چه مشکلاتی را اصلاح می کند؟

به طور خلاصه تمام روش‌های منظم کردن دندان ها با دستگاه های ثابت، به جهت اصلاح یا درمان موارد زیر کاربرد دارند:

  1. اصلاح ناهنجاری ها، انحرافات و مشکلات اسکلتی خفیف تا متوسط صورت و فک
  2. وجود فاصله بین دندان ها در جلو حین بستن دهان
  3. اصلاح چرخش دندان ها
  4. اصلاح کج بودن دندان ها
  5. اصطلاح اوربایت و آندربایت (جلوزدگی یا عقب رفتگی دندان ها)
  6. وجود فاصله بین دندان ها
  7. ازدحام و شلوغی دندان ها
انواع مشکلات و ناهنجاری فکی و دندانی که با کمک ارتودنسی ثابت درمان می شوند.

هزینه ارتودنسی ثابت چقدر است؟

بسته به اینکه نوع براکت بکار رفته در بریس شما از چه نوعی است، هزینه ارتودنسی نیز می تواند متغییر بوده و می تواند از 25 میلیون برای هر فک باشد. برای اطلاع از جزئیات هزینه ارتودنسی ثابت در سال 1402 روی لینک مشخص شده کلیک بفرمایید.

👈اطلاع از جدیدترین تعرفه های سال ۱۴۰۲

ارتودنسی یا سیم کشی ثابت دندان چقدر طول می کشد ؟

علاوه بر هزینه درمان، مدت زمان ارتودنسی ثابت نیز از دیگر دغدغه های مراجعان است و سوالات زیادی در این خصوص از ما پرسیده می شود. برای مراجعین سوال پیش می آید که طول درمان یا مدت زمان ارتودنسی ثابت برای ما چقدر است؟

اینفوگرافی مدت زمان ارتودنسی ثابت

در جواب باید گفت که بسته به شدت مشکل ارتودنسی و طول دوره درمان به طور معمول، این ارتودنسی 6 تا 30 ماه طول می کشد. برای تنظیم و دستکاری این نوع ارتودنسی هر 4 الی 6 یا 8 هفته قرار ملاقات هایی گذاشته می شود.

پس از اتمام دوره و برداشتن بریس ثابت از دهان شما، نوبت به استفاده از نگهدارنده های ارتودنسی ریتینرها می رسد. این نگهدارنده های متحرک را باید 22 ساعت در شبانه روز استفاده کرد. پس از طی دوره و مستقر شدن دندان ها در جای جدید خود مدت زمان استفاده از این نگهدارنده های نیز کاهش می یابد.

تفاوت ارتودنسی ثابت و متحرک چیست؟

همانطور که اشاره کردیم، بریس ارتودنسی به سطح دندان ها (جلو یا پشت دندان) متصل می شود و از اول تا آخر دوره درمان همچنان به سطح دندان متصل می ماند. به همین جهت به آن ارتودنسی ثابت گفته می شود. اما بریس تنها روش ارتودنسی دندان نیست و ما وسایل دیگری هم داریم که لازم نیست همیشه و از اول تا آخر به سطح دندان ها متصل باشند.

به عنوان مثال، یک سری قالب های خاص هستند که متناسب با موقعیت دندان ها ساخته شده و به بیمار داده می شوند. این قالب ها برای هر بیمار منحصر به فرد و متحرک هستند. یعنی هر وقت بیمار بخواهد آن ها را در میاورد و هر وقت خواست دوباره روی دندان ها قرار می دهد. چون به دندان متصل نیستند به آن ها متحرک گفته می شود و در کل به استفاده از آن ها ارتودنسی متحرک گفته می شود.

تفاوت ارتودنسی ثابت و متحرک به جز در قابلیت اتصال و جابجایی آن ها، در کاربردشان است. از بریس ارتودنسی برای برطرف کردن مشکلات متوسط تا شدید ارتودنسی استفاده می شود و از قالب ها یا پلاک های شفاف ارتودنسی متحرک برای اصلاح نامنظمی های جزئی تا متوسط استفاده می شود.

فواید و مزایای منظم کردن دندان ها با دستگاه های ثابت چیست؟

  • برای افرادی که فراموش کار هستند بریس ثابت بسیار کاربردی است زیرا برخلاف ارتودنسی متحرک امکان فراموش شدن و عدم استفاده از آن ها صفر است.
  • مدت زمان منظم شدن دندان ها با این روش کوتاه است.
  • بهترین روش برای درمان ارتودنسی کودکان و نوجوانان است
  • انواع مختلفی دارد و هزینه های آن نیز از کم به زیاد متغییر است
  • مشکلات جدی نامنظمی دندان و فکی را به خوبی برطرف می کند

عوارض و نکات منفی ارتودنسی با بریس ثابت چیست؟

  • تمیز کردن دندان ها با دستگاه های ثابت زمانبر و سخت تر است و معمولا دندان ها پس از اتمام درمان نیاز به جرمگیری و بلیچینگ دندان دارند
  • امکان لکه دار شدن دندان ها و زرد شدن آن ها با وجود این روش زیاد است
  • امکان وارد شدن آسیب به بافت های نرم در صورت شکسته شدن سیم و براکت وجود دارد
  • براکت ها فلزی در این روش قابل مشاهده هستند و ممکن است زیبایی لبخند را زیر سوال ببرند (در طول درمان که البته براکت های سرامیکی شفاف و نامرئی هستند)

۵ چیزی که حتما باید درباره ارتودنسی ثابت بدانید

1. بعد از درمان با انواع ارتودنسی ثابت، نظم و انظباط افراد به شدت بیشتر می شود

مادامی که ارتودنسی ثابت دارید، پس از هر بار مصرف نوشیدنی و مواد غذایی، مهم است که دهان و دندان خود را با آب شستشو داده و تمیز کنید. ممکن است در طول روز نیاز به انجام این کار تا سه بار وجود داشته باشد. اما به دلیل اینکه مسواک زدن ممکن است با وسایل ثابت دشوار باشد، افراد باید زمان بیشتری را برای این عمل اختصاص دهند.

همچنین، زمانی که درمان ارتودنسی برای شما صورت می‌گیرد و مدت زمان آن می‌تواند بین 6 تا 18 ماه متغیر باشد، شما می‌توانید یک عادت خوب برای بهبود سلامت دهان و دندان خود ایجاد کنید.

2. دستگاه های ثابت بیشترین جذابیت را برای کودکان و نوجوانان دارند

کودکان بیشتر از هر قشر دیگری از دستگاه های ثابت ارتودنسی استقبال می کنند. این امر مخصوصا زمانی که آن ها بتوانند از انواع کش های رنگی ارتودنسی موسوم به ارتودنسی رنگی استفاده کننده صادق تر خواهد بود.

تصویر دختر کوچکی که ارتودنسی ثابت رنگی دارد

3. برای هر نوع مشکل ارتودنسی همه دندان ها باید ارتودنسی شوند

نکته جالب درباره ارتودنسی ثابت این است که چه شما یک دندان کج داشته باشید و ه همه دندان ها کج باشند شما باید تمام فک را ارتودنسی کنید. یعنی باید به هر دو فک دستگاه ارتودنسی متصل شود.

4. ارتودنسی دیمون بهترین روش ارتودنسی ثابت است

ارتودنسی دیمون بهترین روش برای صافت کردن دندان ها است. با این روش دندان ها در کمترین زمان ممکن، با کمترین درد و در کوتاه ترین زمان ممکن صاف و منظم می شوند.

5. در این شرایط نمی توانید با بریس های ثابت درمان شوید

چنانچه قبل از انجام ارتودنسی با مشکلات زیر مواجه باشید یا هر کدام از موارد زیر شامل حال شما شود نمی توانید درمان ارتودنسی انجام دهید:

  • بیماری لثه
  • پوسیدگی شدید دندان
  • پوکی استخوان
  • زخم و ضایعات مختلف داخل دهان مخصوصا اگر عفونی باشند
  • تحلیل لثه
  • و …

دریافت نوبت آنلاین + مشاوره ارتودنسی ثابت

پاسخ به سوالات رایج درباره دستگاه ها ثابت

مدت زمان ارتودنسی ثابت چقدر است؟

به طور کلی مدت زمان ارتودنسی از شخصی به شخص دیگر متفاوت است. به صورت میانگین طول درمان با دستگاه های ارتودنسی ثابت 2 سال است. با این حال در برخی بیماران ممکن است این مدت زمان کمتر از 1 سال باشد و در برخی دیگر حتی به 3 سال زمان نیاز باشد تا دندان ها در موقعیت ایده آل قرار بگیرند.

حداقل هزینه ارتودنسی ثابت چقدر است؟

ارتودنسی با کمک براکت های فلزی معمولی کمترین هزینه را دارد و در عوض هزینه به ازای براکت های سرامیکی و دیمون بیشتر می شود.

آیا بریس ارتودنسی ثابت باعث ضعیف شدن دندان ها میشود؟

خیر، هیچ یک از دستگاه های ارتودنسی دندان مادامی که به درستی نصب شده باشند، به دندان شما آسیب نمی زنند و آن را تضعیف نمی کنند. طی 1 تا 2 روز بعد از نصب بریس توسط متخصص، دندان ها کم کم شروع به حرکت می کنند و این ممکن است به بیمار حس لق شدن دندان را بدهد که البته این تنها یک حس است و دندان ها لق یا ضعیف نمی شوند.

آیا ارتودنسی ثابت به صورت دائمی دندان ها را صاف و منظم می کند؟

دستگاه ها و سایر لوازم ارتودنسی می توانند دندان های نامرتب و نامنظم را به موقعیت ایده آل برسانند. بعد از اینکه دندان ها مرتب شد بریس ها برداشته می شود، و دندان ها ممکن است کم کم در دراز مدت دوباره کمی کج شده و نامرتبی برگردد. اما اگر از نگهدارنده ها یا ریتینر ارتودنسی به طور منظم استفاده کنید میتوانید مانع از برگشت نامنظمی دندان ها شوید.

بهترین سن برای ارتودنسی ثابت چه سنی است؟

هم کودکان و هم بزرگسالان می توانند تحت این ارتودنسی قرار بگیرند و محدودیت سنی خاصی برای این درمان وجود ندارد. با این حال در سنین کودکی و نوجوانی که هنوز استخوان ها در حال رشد هستند، درمان با روش ثابت نتایج بهتری خواهد داشت.

آیا بریس ثابت ظاهر صورت من را تغییر خواهد داد؟

بله ارتودنسی می تواند تغییراتی در چهره افرد ایجاد کند. البته نگران نباشید زیرا تغییراتی که بریس ها در چهره شما ایجاد خواهند کرد کاملاً مثبت خواهد بود!بریس ها به بهبود ظاهر شما کمک میکنند زیرا مشکلات عدم تقارن لبخند را حل کرده و شما را در کل زیباتر میکند.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / 5. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید