هزینه ارتودنسی

زرد شدن دندان ها (علل رایج زردی دندان + 7 روش سفید کردن دندان ها)

اگر دچار تغییر رنگ دندان یا زرد شدن دندان ها هستید حتما این مقاله بخوانید زیرا به 11 علت اصلی تغییر رنگ دندان به همراه 3 روش سفید کردن آن ها اشاره کرده ایم.

11 علت اصلی زرد شدن دندان ها کدامند؟

1. ارتودنسی دندان

ارتودنسی یک درمان عالی برای منظم کردن دندان های نامرتب است. اتصال دستگاه های ارتودنسی ثابت و متحرک می تواند رسیدگی به بهداشت دهان و دندان را کمی دشوراتر و زمانبرتر کند و اگر افراد نتوانند آنطور که باید دهان و دندان خود را تمیز کنند، به مرور زمان با تغییر رنگ دندان ها مواجه خواهند شد. البته بیشتر افراد چون بهداشت را رعایت می کنند با این مشکل مواجه نخواهند شد.

عکس یک مولاژ فکی که روی دندان هایش ارتودنسی ثابت انجام شده و یکی از علل زرد شدن دندان ها همین ارتودنسی ثابت می تواند باشد

2. ژنتیک و وراثت

گاهی اوقات زرد بودن دندان ها در افراد می تواند منشاء ژنتیکی داشته باشد و هرچقدر که افراد بهداشت دهان و دندان را رعایت کنند باز هم نمی توانند تغییرات رنگ دندان را برگردانند. تغییر رنگ در این افراد معمولا مشکل خاصی ندارد و خطرناک تلقی نمی شود اما باید بیشتر از افراد دیگر بهداشت دهان را رعایت کنند و به مطب دندانپزشک مراجعه کنند.

💎 این نوشته رو از دست ندید: درمان سه سوته دندان درد در خانه

3. تضعیف و نازک شدن مینای دندان

دندان از 3 لایه تشکیل شده است. مهمترین لایه دندان که به رنگ سفید است مینا است. زیر این لایه، عاج قرار دارد که برخلاف مینا سفت و سخت و روشن نیست. رنگ این لایه تقریبا متمایل به زرد است.

مینا متشکل از مواد معدنی است و زمانی که مواد معدنی تشکیل دهنده این لایه از بین برود، مینا نیز نازک می شود و لایه زیرین که زرد رنگ است در معرض دید قرار می گیرد.

دریافت نوبت آنلاین ارتودنسی

با رزرو آنلاین نوبت از کلینیک های دکتر درویش پور از مشاوره و ویزیت رایگان + شرایط ویژه برخوردار شوید.

دریافت نوبت داخل پست ها

4. افزایش سن

یکی از اصلی ترین علل زرد شدن دندان ها افزایش سن است. با افزایش سن مینای دندان به صورت طبیعی تحلیل می رود. هرچه سن بیشتر شود شخص غذاهای بیشتری می خورد و بیشتر می جود. مجموعه همه این اتفاقات در نهایت باعث زرد شدن دندان و تضعیف آن ها می شود. به عبارتی شما حتی اگر به طور کامل بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید باز هم ممکن است با درجاتی از زرد شدن و تغییر رنگ دندان مواجه شوید.

5. سیگار کشیدن

نیکوتین موجود در دود سیگار تقریبا برای تمام بخش های بدن ضرر دارد. کشیدن سیگار به سبب وجود این ماده می تواند در مدت زمان کمی تغییر رنگ دندانی ایجاد کرده و ابتدا باعث زرد شدن دندان ها می شود و در نهایت رنگ آن ها را تیره تر (مثلا قهوه ای) می کند.

عکس خانمی که سیگار می کشد و دندان هایش زرد است

6. خوردن بعضی غذاها

طیف گسترده ای از غذاها باعث لک شدن دندان می شوند. گوجه فرنگی، انواع سس ها، ادویه کاری و بیشتر انواع توت ها مانند توت فرنگی، بلوبری و … حاوی رنگدانه هایی هستند که به مینای دندان چسبیده و این سطح را لکه دار می کنند.

حتی یک سالاد سالم همراه با سس سرکه بالزامیک می تواند رنگ ناخوشایندی روی دندان های شما بگذارد. برای جلوگیری از این تغییر رنگ میبایست غذاهای خاوی این مواد رنگدانه دار را کمتر مصرف کنید و بلافاصله پس از مصرف دهان خود را با آب شستشو دهید.

💎 این نوشته رو از دست ندید: روش درمان آبسه دندان در خانه و دندانپزشکی

7. مصرف برخی نوشیدنی ها

قهوه و چای دو دلیل شایع در زرد شدن دندان ها مخصوصا در بزرگسالان هستند. البته نوشیدن انواع شراب مبتنی بر الکل می تواند تاثیرات به مراتب بدتری روی دندان ها بگذارد. نوشابه های گازدار تیره رنگ نیز به مرور زمان باعث تغییر رنگ اساسی دندان می شوند.

تصویر 3 آبمیوه از خانواده توت ها که باعث زرد شدن دندان ها می شوند

8. مصرف آنتی بیوتیک ها

آنتی بیوتیک هایی مانند تتراسایکلین زمانی که دندان در حال در آمدن از لثه است باعث تغییر رنگ و لکه دار شدنشان می شوند. اگر مادری در نیمه دوم بارداری خود آنتی بیوتیک مصرف کند احتمال زرد شدن دندان های کودک یا لکه دار شدنشان در آینده وجود دارد. همچنین مصرف آنتی بیوتیک قبل از 8 سالگی توسط افراد می تواند تاثیرات مشابهی روی دندان دائمی بگذارد.

9. فلوروزیس دندان

فلوراید برای دندان مفید است اما مقدار زیاد فلوراید می تواند باعث ایجاد لکه های زرد یا زرد مایل به قهوه ای به نام فلوروز شود. آب حاوی فلوراید ، خمیر دندان حاوی فلوراید و قرص ها و روش های فلوراید تراپی بزرگترین منابع فلوراید هستند. اگر افراد (مخصوصا کودکان) مقادیر بالای فلوراید دریافت کنند با معضل زرد شدن دندان ها یا ایجاد لکه روی سطح دندان مواجه خواهند شد.

10. وارد شدن آسیب و ضربه به دندان ها

وارد شدن ضربه به دندان می تواند مینای دندان را شکسته و موج تغییررنگ دندان شود. برای مثال ممکن است زیر مینا خونریزی شود و دندان به رنگ قرمز یا قهوه ای دیده شود. اگر دندان ترک برداشته باشد در محل ترک به رنگ زرد در خواهد آمد.

11. دندان قروچه یا براکسیم

یک مرد که در حال دندان قروچه است

براکسیسم یا دندان قروچه یعنی به هم سابیده شده دندان ها از عمد یا به صورت ناخودآگاه. این امر ممکن است به دنبال تجربه استرس، خشم و عصبانیت یا اضطراب باشد. و یا در خواب به صورت ناخودآگاه انجام داده شود.

دندان قروچه باعث تحلیل مینای دندان می شود و با از بین رفتن مینا مخصوصا در سطوح جونده لایه زیرین آن یعنی عاج یا دنتین نمایان می شود. این لایه زرد و تیره است. با نازک شدن مینا و نمایان شدن دنتین، نمای دندان تغییر رنگ داده و تیره می شود. بنابراین دندان قروچه نیز می تواند یک علت اصلی زرد شدن نمای لبخند ما باشد.

چطور دندان ها را سفید کنیم؟

به دنبال زرد شدن دندان ها می تواند با رعایت بهداشت دهان و دندان تا حدی دندان ها را دوباره سفید کرد. اما چنانچه بیش از حد با تغییر رنگ مواجه شده باشیم باید از دندانپزشک کمک بگیریم.

3 روشی که ممکن است دندانپزشک برای سفید کردن دندان در نظر بگیرد بلیچینگ دندان در مطب، بلیچینگ دندان در منزل و استفاده از محصولات دندانپزشکی سفید کننده دندان مانند خمیر دندان حاوی مواد سفیدکننده است.

بلیچینگ دندان در مطب بهترین درمان زرد شدن دندان ها

بلیچینگ یعنی سفید کردن دندان ها و بلیچینگ در مطب یعنی اینکه با کمک دندانپزشک و در مطب دندان ها را چند پرده سفید تر کنیم. طی این درمان ابتدا دندان ها تمیز شده و در واقع جرمگیری انجام داده و پس از آن روی دندان ژل سفید کننده قرار داده می شود.

ژل سفید کننده با کمک دستگاه لایت کیور که نوری با طول موج مشخص از خود ساطع می کند، فعال می شود. سپس مواد موجود در ژل به رنگدانه هایی که روی مینای دندان و تا حدی در عمق آن هستند حمله می کند. پس از چند بار تکرار این درمان، دندان سفیدتر می شوند.

💎 این نوشته رو از دست ندید: بلیچینگ دندان چطور به سفید کردن دندان ها کمک می کند؟

4 روش سفید کردن دندان ها در خانه

اگر مایل نیستید تا با روش های بلیچینگ اقدام به رفع زردی دندان ها کنید می توانید برخی از روش های خانگی را امتحان کنید. روش های خانگی زیادی برای سفید کردن دندان ها وجود دارد و ما تنها به 5 مورد از آن ها اشاره می کنیم. لطفا قبل از امتحان کردن هر روش با دندانپزشک خودتان مشورت کنید. این روش ها نباید در کودکان خردسال انجام شوند.

1. سفید شدن دندان با جوش شیرین و هیدروژن پراکسید

منظور از سفید شدن دندان ها با جوش شیرین استفاده مستقیم از جوش شیرین برای این منظور نیست. بلکه هدف ساختن یک خمیر دندان خانگی است که با کمک آن بتوان به رفع زرد شدن دندان ها کمک کرد. برای اینکار می توانید 1 قاشق غذاخوری جوش شیرین را با 2 قاشق پراکسید هیدروژن ترکیب کنید تا یک خمیر به دست بیاید. دفعه بعد که مسواک می زنید، با این خمیر دندان اینکار را انجام دهید.

همچنین با همین نسبت می توانید دهانشویه درست کنید و نه تنها به رفع بوی بد دهان کمک کنید بلکه به رفع زردی دندان نیز کمک خواهید کرد. فقط پیش از امتحان کردن این روش درباره خواص جوش شیرین و پراکسید هیدرون برای دهان و دندان کمی تحقیق کنید و نظر دندانپزشک را نیز بپرسید.

2. استفاده از روغن نارگیل

سفید کردن دندان ها با روغن نارگیل یکی از قدیمی ترین روش ها در طب سنتی شرق آسیا است. به دلیل موادی که در این روغن وجود دارند می توان بدون آسیب زدن به مینای دندان، دندان ها را سفیدتر کرد. اینکار نتایجی به همراه دارد ولی خیلی چشمگیر نیستند.

برای سفید کردن دندان ها با روغن نارگیل کافیست 1 تا 2 قاشق روغن نارگیل را در دهان خود قرار داده و یا روی دندان ها بمالید. سپس اجازه دهید برای 10 تا 30 دقیقه روی دندان ها باقی بماند. لطفا روغن را قورت ندهید و بعد از اتمام مدت زمان اعمال، آن را بیرون بریزید.

3. استفاده از سرکه سیب

سرکه سیب یک ماده اسیدی است و ادعا می شود می توان از آن برای سفید شدن دندان ها استفاده کرد. از آنجا که برخی مطالعه روی این ادعا صورت گرفته می توان به آن اعتماد کرد و از آن برای سفیدی دندان ها کمک گرفت. شما می توانید 2 قاشق جایخوری از این سرکه را در مقدار 6 اونس آب رقیق کرده و از آن به عنوان دهانشویه به مدت 30 ثانیه استفاده کنید. سرکه سیب سپس باید از دهان خارج شود.

4. خوردن میوه و سبزیجات تازه

با خوردن آب و مایعات زیاد می توان به سفیدی دندان ها کمک کرد. علاوه بر مایعات می توانید از میوه ها و سبزیجات آبدار دیگر برای این منظور استفاده کنید. اگر هر روز در میان وعده های خود میوه بخورد می توانید تا حدی به سفید شدن دندان ها کمک کنید.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / 5. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید