هزینه ارتودنسی

تحلیل لثه چیست و ۵ عارضه ناشی از عقب نشینی لثه کدامند؟

تحلیل لثه به وضعیتی گفته می شود که در آن ضخامت بافت لثه کاهش یافته و خط لثه از موقعیت طبیعی خود عقب تر می رود. با عقب رفتن بافت لثه، ریشه دندان ها کم کم نمایان می شود که این مساله می تواند برای سلامتی دهان و دندان بسیار خطرناک و مضر باشد. زیرا فضا را برای فعالیت باکتری ها و ایجاد عفونت فراهم می کند. تحلیل لثه می تواند موجب از بین رفتن بافت لثه و حتی لق شدن و در نهایت افتادن دندان شود. این مقاله را بخوانید تا به طور کامل با مشکل بالا رفتن یا عقب نشینی لثه، علائم، علل و نحوه درمان آن بیشتر آشنا شوید.

علائم لثه در حال عقب رفتن

با پیشرفتن بیماری لثه ممکن است علائم زیر بروز کنند که نشان دهنده عقب نشینی لثه یا بالا رفتن خط لثه باشیم:

بلند شدن دندان ها

یکی از اولین علامت های بالا رفتن خط لثه بلند شدن طول دندان ها است. البته دندان طولش واقعا زیاد نمی شود بلکه به دلیل عقب رفتن بافت لثه، ما بخش های بیشتری از دندان را مشاهده می کنیم که تا پیش از این توسط لثه احاظه شده بود.

تحلیل لثه به صورت شماتیک (کارتونی)

بیرون زدن ریشه دندان ها

همینطور که لثه بیشتر تحلیل می رود کم کم ریشه دندان ها که توسط بافت لثه مراقبت میشد در معرض دید قرار میگیرد که باعث بروز حساسیت دندان به سرما و گرما می شود.

شل یا لق شدن دندان ها

زمانی که بیماری لثه پیشرفت می کند لثه بیشتر تحلیل می رود تا جایی که احساس می کنید دندان لق شده است. در صورت عدم درمان بیماری لثه و عدم رسیدگی به مشکل تحلیل لثه این امکان وجود دارد که دندان شل شده خودش بی افتد.

عوارض تحلیل لثه یا عقب نشینی لثه چیست؟

چنانچه خطر لثه کاهش پیدا کند و لثه ها دچار تحلیل شوند مشکلات و عوارضی برای شما پیش خواهد آمد. مهم ترین عوارض عقب نشینی لثه این ها هستند:

علت عقب رفتن لثه یا تحلیل آن چیست؟

عوامل زیادی می تواند باعث عقب رفتن لثه شود که در ادامه مهم ترین آن ها به صورت خلاصه توضیح داده شده اند.

بیماری لثه و پریودنتال

عکس بیماری لثه

بیماری های لثه ناشی از فعالیت باکتری ها در اطراف خط لثه و یا زیر خط لثه هستند. مرحله اول بیماری لثه شامل التهاب و ورم لثه است که با نام ژنژویت هم شناخته می شود. اگر ژنژویت درمان نشود، بیماری لثه شدیدتر شده و به عفونت لثه و بخش های عمقی لثه منجر می شود. به عفونت لثه، بیماری پریودنتیت گفته می شود که علت اصلی تحلیل لثه یا عقب رفتن آن است.

این علائم، نشانه های اولیه بیماری لثه در مرحله التهاب آن هستند که باید به محض مشاهده آن ها اقدام به درمان کنید:

  • تورم لثه
  • قرمز شدن لثه
  • خونریزی از لثه
  • درد لثه مخصوصا حین لمس
  • بوی بد دهان

ژنتیک

برخی از افراد مستعد ابتلا به بیماری لثه و پریودنتال هستند. مطالعات نشان می دهد، حتی اگر آنها به خوبی از دندان هایشان مراقبت کنند، 30٪ از افراد ممکن است مستعد بیماری لثه باشند.

بیش از حد مسواک زدن یا بد مسواک زدن

مسواک زدن برای حفظ سلامت دهان و دندان بسیار حیاتی است اما اگر بیش از حد مسواک بزنیم یا با فشار زیادی مسواک را به سطح دندان و لثه اعمال کنیم هم مینای دندان تحلیل می رود و هم بافت لثه آسیب می بیند. بیش از حد مسواک زدن یا اوربراشینگ از دیگر علل اصلی تحلیل لثه و عقب رفتن آن است.

بهداشت ضعیف دهان و دندان

برخلاف تصور مسواک تنها بخش کوچکی از روند حفظ بهداشت دهان و دندان است. چنانچه از نخ دندان، دهانشویه های و سایر محصولات دهان و دندان استفاده نشود این امکان وجود دارد که به مرور زمان دندان و لثه آسیب ببیند. بنابراین باید عدم استفاده از مسواک، نخ دندان و دهانشویه را جدی گرفت.

تغییرات هورمونی

بارداری و تحلیل لثه

تغییر در سطح هورمون استروژن در طول دوره های مختلف زندگی یک زن (مانند بلوغ، بارداری و یائسگی) می تواند لثه ها را به طور فزاینده ای حساس و در معرض تحلیل لثه قرار دهد.

استعمال دخانیات

افراد سیگاری و افرادی که از محصولات دخانی استفاده می کنند به شدت مستعد تجمع پلاک و جرم دندان هستند. حتی اگر مسواک بزنید باز هم نمی توانید از مشکلات دندانی و لثه ناشی از استعمال دخانیات اجتناب کنید.

دندان قروچه

به هم سابیده شدن دندان ها به صورت عمدی یا ناخودآگاه در بیداری و خواب می تواند منجر به تحلیل دندان و آسیب به بافت لثه شود. در اغلب افرادی که دندان قروچه دارند عقب نشینی لثه یا بالا رفتن لثه ها از سطح دندان تجربه می شود.

مردی که دندان قروچه و تحلیل لثه را با هم تجربه می کند

ازدحام، شلوغی و کج بودن دندان ها

زمانی که دندان ها در موقعیت منظم و صاف خود قرار نداشته باشند و یا فک ها با هم ناهماهنگ باشند رعایت بهداشت دهان و دندان دشوارتر خواهد بود و این می تواند به تحلیل لثه به مرور زمان در افرادی که دندان های کجی دارند منجر شود. برای بروز چنین مشکلی باید به یک متخصص ارتودنسی خوب مراجعه کنید تا با کمک انواع روش های ارتودنسی دندان دندان ها را منظم و هماهنگ کرد.

درمان تحلیل لثه چیست؟

عقب نشینی لثه یا بالارفتن جزئی آن را می توان به راحتی و با کمک پروسه جرم گیری دندان درمان و برطرف کرد. طی این روش پلاک، تارتار (جرم) و تمام باکتری های نفوذ کرده به زیر خط لثه بیرون کشیده می شوند و برای باکتری های باقی مانده دیگر آنتی بیوتیک تجویز می شود تا از بین بروند. اگر جرم گیری دندان نتواند مشکل را برطرف کند ممکن است نیاز به عمل جراحی لثه باشد. افرادی که آسیب زیادی به بافت لثه شان وارد شده معمولا تحت عمل جراحی پیوند لثه قرار خواهند گرفت.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / 5. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید